Italië - Signa - Reisverslag uit Signa, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Italië - Signa - Reisverslag uit Signa, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Italië - Signa

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

18 September 2014 | Italië, Signa

Italië 2

Dinsdag 16 september staat een andere bekende stad op het programma, Lucca. En daar gaan we met de trein naar toe. Op een kilometer van het hotel ligt het station van Viareggio. Een rechtstreekse trein brengt je in 17 minuten naar Lucca. Althans dat is de bedoeling. We zijn 20 minuten te laat vertrokkken, hebben onderweg nog 5 minuten stilgestaan, in totaal zijn we bijna 45 minuten onderweg geweest. Maar goed, het is vakantie.
Lucca is een ommuurde stad, de brede ringmuur is 4,2 km lang en je kunt dus makkelijk helemaal om het oude centrum heen lopen. We hebben een deel van de muur gelopen, door de smalle straatjes geslenterd, de mooie pleinen gezien en het een en ander aan ‘hoogtepunten’ van de stad bezocht. Niet alle kerken waren open, maar de kathedraal wel. Dus die hebben we uitgebreid van binnen bekeken. Onze conclusie is dat Lucca een mooie stad is die zeker de moeite waard is om te bezoeken.
De terugreis met de trein verliep overigens ook niet geheel vlekkeloos. De trein had vertraging en reed uiteindelijk helemaal niet! Een half uur later zijn we met de stoptrein naar Viareggio vertrokken. Nu maar hopen dat de rest van onze reis voorspoediger verloopt. :-)

Woensdag 17 september is een dag dat in het teken staat van marmer. In de regio ten noorden van Viareggio zijn veel marmergroeven. De bergen bestaan daar geheel uit marmer. Alle wegen rondom de marmergroeven zijn bedekt met een laag witte stof.
Het plaatsje Colonnata ligt in het hart van het marmergebied. Vanuit hier kun je naar de verschillende marmergroeven rijden. Er is een uitgebreid wegennet met veel eenrichtingsverkeer wegen. Smalle, soms steile, door vrachtwagens uitgesleten wegen met heel donkere tunnels. Eenmaal boven kwamen we bij Cava Fantiscritti. Hier is een klein museum, kun je een excursie maken met een 4x4 jeep en een excursie maken een marmergroeve in. Dat laatste hebben wij gedaan. Met een busje word je de groeve ingereden en dan sta je dus ineens ‘in’ het marmer. We hebben zo’n 40 minuten uitleg gekregen in de groeve, waar het constant 16 graden is. Er wordt ook volop gewerkt, dat is wel heel bijzonder om te zien. Enorme stukken marmer waarvan we niet eens kunnen bedenken wat die in Nederland zouden kosten.
De stad Carrara wordt wel de marmerhoofdstad genoemd. Hier hebben we op een marmeren bankje een late lunch gegeten. Naast de vele gebouwen, beelden en fonteinen zijn hier zelfs de stoepranden van marmer!
Via de kust en alle kustplaatsjes zijn we teruggereden naar Viareggio.

Donderdag 18 september zit onze tijd in Viareggio er op. We rijden vandaag naar Signa, waar we 5 nachten zullen blijven.
Maar eerst nog even de winkelstraat van Viareggio doorgelopen. Daar waren we nog niet geweest.
Dan door naar Montecatini Terme, via de langzame route, namelijk binnendoor. Via Lucca, andere dorpjes en heuvels kwamen we aan in Montecatini Terme. In dit stadje zijn diverse kuuroorden met warmwaterbronnen te vinden. Dat klinkt verleidelijk, maar deze slaan we toch even over. Wij zijn naar Montecatini Alto geweest. Dat is het oude plaatsje dat bovenop een heuvel ligt. Met de Funicolare (soort kabelbaan) zijn we 234 meter gestegen in 8 minuten. Uiteraard heb je hier vandaan een prachtig uitzicht op de omgeving.
Op het centrale plein zijn diverse terrassen waar je wat kunt eten en drinken, maar dan zie je niets van de omgeving. Wij hebben op het terras aan de achterkant van één van de restaurants heerlijk geluncht. Daar was het uitzicht mooi en heerlijk rustig, omdat daar bijna niemand zat. Er zat op het moment dat wij kwamen alleen een stel uit North Yorkshire in Engeland. Daar hebben we nog een tijdje mee zitten kletsen. Dat praat voor ons toch een stuk makkelijker dan Italiaans ;-)
Ook het laatste gedeelte van deze ‘reisdag’ hebben we binnendoor gereden. En nu zitten we dus in Signa, zo’n 15 kilometer ten westen van Florence. De komende dagen gaan we hier de omgeving verkennen.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 19 September 2014 - 20:49

Je Vader En Moeder:

Het wordt steeds mooier als ik de foto's bekijk, of jullie auto ook zo mooi van kleur blijft is de vraag.
    Stof en veel marmer , maak daar maar een foto van.
    Het weer zit jullie wel mee en geniet daar ook maar van en laat de marmeren beelden maar achter als jullie de reis vervolgen.
    Onze reis is op de fiets naar de markt geweest vandaag 2,2 km,

Nou we blijven jullie wel volgen dan genieten we een beetje mee.

Pa en Ma

• 20 September 2014 - 10:51

Annelies En Wil.:

Wat vervelend dat noodweer,goed dat de Dom in de buurt was.

Dus ook in Italie hebben ze wel eens problemen met de treinen,

Hopelijk zijn de buien nu voorbij.
    Hier is het momenteel ook niet droog,

wij gaan straks naar het fruitcorso in Tiel.Wij hopen dat jullie verder nog een fijne en goede reis hebben.

Groeten van Annelies en Wil.

p.s.Knuffel van Spinner