Italië - Signa 2 - Reisverslag uit Signa, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Italië - Signa 2 - Reisverslag uit Signa, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Italië - Signa 2

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

20 September 2014 | Italië, Signa

Italië 3

Vrijdag 19 september is weer een vakantiedag om niet snel te vergeten.
Na een heerlijk ontbijtje buiten zijn we naar het station van Signa gereden. Daar hebben we de trein naar Florence genomen, een rit van nog geen 20 minuten. Florence is een echte toeristische trekpleister en dat is meteen te merken. Het is er ongelooflijk druk. Aangezien we allebei nog nooit in Florence zijn geweest willen we de hoogtepunten van de stad afwerken.
We zijn begonnen met een korte wandeling naar de San Lorenzo-kerk en de markthal. De kerk zijn we niet in geweest (buitenkant was overigens niet bijzonder genoeg voor een foto) en de markthal wel. Er worden etenswaren verkocht; groente/fruit, vlees/vis, brood, pasta, kaas en Toscaanse producten. We hebben geproefd van truffels en balsamicoazijn, heerlijk. Boven de markthal kun je sinds 3 maanden eten. Het zag er allemaal heerlijk uit, maar ons ontbijt was nog niet voldoende gezakt.
Vervolgens op naar de Duomo, de beroemde kathedraal van Florence. Nou, toen brak de hel los, letterlijk! De donkere lucht hadden we al gezien en het geluid van onweer overstemde de toeristen al, ons besluit om de kathedraal op dat moment te bezoeken bleek juist. Zelfs binnen hoorden we enorm veel herrie, we zagen mensen met paraplu’s tegen de kathedraal aan ‘geplakt’ staan en we hoorden zelfs mensen gillen. Binnen kwamen er op verschillende plaatsen stralen water naar beneden, de kathedraal is duidelijk niet waterdicht. We hebben de tijd genomen om de kathedraal te bezoeken tot het geheel droog was. Deze is trouwens prachtig, hij staat niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst. Toen we uiteindelijk buiten kwamen bleek er een ongelooflijk noodweer te zijn geweest dat zo’n 10 minuten had geduurd. Het was op veel plekken nog wit van de grote hagelstenen, vermengd met het groen van alle afgewaaide bladeren. Bij terrassen waren parasols kapot gewaaid, glazen afzettingen gebroken en grote takken van bomen naar beneden gekomen. Voor ons geen zomervakantie zonder sneeuw of noodweer! ;-)
Het noodweer heeft gevolgen gehad voor de middag die we nog voor ons hadden. Via Palazzo Vecchio zijn we naar Uffizi gelopen, het beroemde museum van Florence. Daar was het inmiddels zo druk geworden dat de wachtrij ons toch echt te lang werd. Er werden maar mondjesmaat mensen toegelaten. En nee, we hadden niet van te voren gereserveerd, dat hadden we beter wel kunnen doen.
Door naar de Ponte Vecchio, ook een bekende trekpleister van Florence. De brug met allemaal zilver- en goudwinkels. Lang is de brug niet, dus je bent er zo overheen.
Aan de zuidkant van Florence ligt het grote Palazzo Pitti, daarin zijn diverse musea te vinden en erachter ligt een gigantisch park. Allemaal zeer de moeite waard. Maar helaas was alles gesloten. In verband met het weer zeiden ze! Vandaag zouden ze ook niet meer open gaan. Dat was een flinke domper. Misschien later deze week nog maar een keer terug voor het Uffizi en Palazzo Pitti, wie weet.
Dan maar door naar het laatste (letterlijk) hoogtepunt, de Piazzale Michelangelo. Dit plein ligt ook aan de zuidkant van Florence, en ligt op een heuvel waardoor je een prachtig uitzicht hebt over de stad.
Na al dat geloop, geklim en geslenter zijn we met bus terug gegaan naar het station om met de trein weer in Signa aan te komen.
Ook daar was trouwens goed te zien dat het slecht weer is geweest. Ze waren nog bezig de omgewaaide bomen weg te halen.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten, het beste tot nu toe. Iets buiten het centrum van Signa, bij een lokaal restaurant waar de menukaart alleen in het Italiaans beschikbaar is. We waren dan ook de enige buitenlanders. We hadden een heerlijke pasta met truffel en een risotto met paddenstoelen en rookkaas. Als toetje hadden we vers gemaakte tiramisu, de ‘lange vingers’ waren nog krokant. Een perfecte afsluiter van een enerverend dagje.

Zaterdag 20 september doen we een beetje rustig aan. Er staan 2 plaatsen op het programma.
Eerst zijn we naar Pistoia geweest. Daar is op zaterdag een grote markt in het gehele centrum van dit stadje. We hadden al gelezen dat het de moeite waard is om op een marktdag te gaan en dat is zeker waar. Het was er erg gezellig. Veel hebben we er niet gekocht. Paar shirts en een typisch Toscaans ‘koekje’, Brigidini. Een flinterdun koekje met een lichte anijssmaak.
Verder was er in Pistoia een kleine Vespa-tentoonstelling in een gedeelte van een kerk. Er zaten nog stukken schilderingen (fresco’s) op de muur. De oudste Vespa’s die er stonden waren uit 1951. Heel leuk om te zien.
Vanuit Pistoia zijn we via een (haarspeld)bochtige weg naar Vinci gereden. Het dorpje waar Leonardo da Vinci vandaan komt. Uiteraard zijn hier diverse dingen te bezichtigen over hem. Wij zijn naar het Leonardo da Vinci museum geweest, met uitleg over zijn uitvindingen en probeersels. Het mooie uitzicht op de omgeving kregen we er gratis bij.
Vanavond weer heerlijk gegeten in een restaurant dat was aangeraden door de medewerkers van onze accommodatie. Een restaurant in Lastra da Signa, aan de andere kant van het water, op zo’n 15 minuten rijden. Door smalle, steile straatjes naar boven kronkelen, wie had gedacht dat daar nog een restaurant zou zitten? Toch bleek het een populaire plek te zijn en we moeten bekennen dat het eten er super is. We hadden een 4-gangen Toscaans menu, met allemaal lokale specialiteiten. Verschillende voorgerechten (o.a. crostini en salades), pasta met konijn, plakjes op houtskool gegrilde t-bone steak met Toscaanse kruiden en bosvruchten pannacotta met vanillesaus. En voor de liefhebbers nog een kopje espresso. Uiteraard hoort er bij dit menu een hele goede fles wijn uit Lastra da Signa en een fles water. Kortom, onze buikjes zijn weer heerlijk gevuld vanavond. En aangezien de wijn niet helemaal is opgegaan (er moest nog gereden worden) hebben we nog een glaasje bij thuiskomst in ons ‘appartement’ gedronken. Proost!

Groetjes, Yv en Ro

• 22 September 2014 - 09:51

Marianne:

Wat hebben jullie weer een lekkere vakantie! Ik zie de straatjes en bezienswaardigheiden zo voor me. Het is ook zo mooi daar! De Italiaanse keuken is ook inderdaad erg lekker. Ik hoop wel dat jullie het verder droog houden! groetjes!