Poggibonsi 2 - Reisverslag uit Poggibonsi, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Poggibonsi 2 - Reisverslag uit Poggibonsi, Italië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Poggibonsi 2

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

01 Oktober 2014 | Italië, Poggibonsi

Italië 6

Maandag 29 september zijn we eerst naar Larderello geweest. Een klein, oninteressant plaatsje. Alles draait hier om het opwekken van stroom. En dat op een natuurvriendelijke manier, namelijk via de hitte uit de grond. Er is in dit gebied veel geothermische activiteit. Dat is ook te ruiken, de lucht van rotte eieren komt je tegemoet. De maatschappij Enel maakt energie met de hitte en stoom uit grote diepte. Naast één van de centrales is het Geothermisch museum opgericht. Daar wordt de ruim 100-jarige geschiedenis van Enel besproken, maar ook hoe het opwekken van geothermische energie in zijn werk gaat. Buiten kun je nog naar een borrelende waterpoel, waar de stoom vanaf komt. Wel neus dicht. 
Onze tweede bestemming van vandaag is het Etruskische stadje Volterra, op 550 meter hoogte gelegen. Weer een hele oude stad dus met steile, smalle straatjes. Om vanaf de parkeerplaats de stad te bereiken moesten er heel wat traptreden beklommen worden. Het aantal hebben we niet geteld, maar we schatten dat het hoogteverschil zo’n 20 a 25 meter was.

Dinsdag 30 september zijn we naar Siena geweest. Zo’n bekende stad (op de UNESCO werelderfgoedlijst) die iedereen die in Toscane is geweest ook heeft bezocht. Oude pleinen, paleizen, straten, ook allemaal weer heel mooi in deze Middeleeuwse stad. Het Piazza del Campo wordt wel één van de mooiste pleinen van Italië genoemd. Het heeft de vorm van een schelp. Er staat een Palazzo (paleis) met toren en daar tegenover zijn allemaal terrassen, heel gezellig. Je ziet het plein altijd wel in folders/boeken staan van Toscane.
Uiteraard heeft ook deze stad een Duomo (kathedraal). Mooi versierd met zwart-witte strepen en veel schilderijen en fresco’s. Ook heeft deze kathedraal een prachtige marmeren vloer met bijbelse voorstellingen.
We hebben vandaag lekker uitgebreid geluncht in Siena, zodat we ’s avonds op ons terras bij de kamer (met uitzicht) kunnen genieten van een fles wijn en wat hapjes. Rijden en drinken gaan bij ons nog steeds niet samen, ook al denken ze daar hier anders over.

Woensdag 1 oktober is het weer een beetje een spelbreker. Het is grijs en met periodes regent het.
Vanmorgen hebben we een bezoek gebracht aan San Gimignano. Een klein stadje, waarvan het Middeleeuwse centrum ook op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Het stadje had ooit 76 torens, nu zijn er nog 14 over. Deze werden destijds gebruikt als verdedigingstoren, maar ook als statussymbool. Hoe hoger de toren, hoe rijker en machtiger de eigenaar. Als je naar het stadje toerijdt zijn de torens mooi te zien.
In San Gimignano zit ook een gelateria (ijszaak) die een paar keer de prijs ‘beste ijs ter wereld’ heeft gewonnen. Dat moesten we dus zelf checken, en ja het ijs was lekker. Vooral de smaken romige sinaasappel (Ro) en bramen met lavendel (Yv) vielen bij ons in de smaak.
Na de zoveelste culturele bezichtiging stond vandaag ook de Chianti-streek op het programma. We hebben een stuk gereden door het grote gebied met druivenranken. Het is intussen 1 oktober, maar nog niet alle druiven zijn geplukt. Door het regenachtige weer konden we helaas niet zo ver kijken als we hadden gehoopt. Maar het blijft mooi om tussen de velden door te rijden en overal wijnhuizen te zien.

Groetjes, Yv en Ro

• 01 Oktober 2014 - 18:53

Pa En Ma:

Hoi Yvonne en Ronald,
    Het is weer een groot verslag zowel van Poggibonsi en van Nr. 2
    Alles rustig doorgenomen en wat jammer van die chocolade, maar je heb wel
    heerlijk kunnen proeven.
    Vandaag 1 Oktober zijn wij thuis gekomen van de camping de caravan staat nu winterklaar.
    Geniet nog van de laatste vakantie dagen en een goede reis naar huis.

liefs Pa en Ma.

• 02 Oktober 2014 - 10:36

Arie En Henny:

Goedemorgen jongelui,

Vanmorgen m'n e-mails bekeken en gelezen, 'k ben nu weer een beetje op de hoogte van jullie "reilen en zeilen" Het Italiaanse land bevalt volgens mij goed, alleen het weer laat af en toe wat steekjes vallen?
    Ja, dat kun je verwachten in de herfst, maar hier en daar een buitje en toch regelmatig de zon, daar wordt de pret niet minder van. Je ligt in elk geval 's avonds in een normaal bed en de douche is onder handbereik.
    Het is wel een intensive reis met veel bezoeken aan allerlei plaatsjes, geweldig. Volgens mij komen jullie in aanmerking voor het schrijven van reisverslagen en kun je die ooit nog eens 'uitgeven'.
    Ronald, Yvonne nog veel goede dagen of zit het er van de week al weer op?
    Liefs en groetjes Arie en Henny

• 02 Oktober 2014 - 12:55

Wil:

Het zit er bijna opprobeer die laatste dagen vooral nog te genieten.

Af en toe heb ik door de reisverslagen het gevoel,of ik zelf in Italie ben.

Ik hoop dat jullie en veilige thuisreis hebben

Breng nog wat mooi weer mee,als je die ellende voor

volgende week bekijkt,denk ik dat jullie zoweer terug wlillen.

Groet Wil en Spinner