Lekker weg in eigen land - Rotterdam - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Lekker weg in eigen land - Rotterdam - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Lekker weg in eigen land - Rotterdam

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

07 November 2014 | Nederland, Rotterdam

Lekker weg in eigen land

Soms is het ook leuk om in eigen land een paar dagen door te brengen. Ook in plaatsen waar je regelmatig komt. We wilden graag een rondje Rotterdam maken en plaatsen bezoeken waar we normaal gesproken niet aan toekomen als we er zijn. En die je ook niet in een weekend wilt bezoeken in verband met de drukte.

Zaterdag 1 november zijn we begin van de middag vertrokken naar Rotterdam. Na een stop bij Alexandrium I en II zijn we doorgereden naar de wijk Nesselande, naar onze gratis Bed & Breakfast met uitzicht op het water. ;-)
We hebben nog even heerlijk buiten gezeten, wat een uitzonderlijk weer vandaag!
Deze avond zijn we met ons drietjes de stad in geweest om heerlijk te eten bij Humprey’s.

Zondag 2 november zijn we vanuit Nesselande met de metro naar Den Haag gereisd. Een reis van een uur, maar wel leuk. Het grootste deel van de reis is bovengronds, dus genoeg te zien van plaatsen en wijken waar we nooit komen.
In Den Haag zijn we naar het Museon geweest, een leuk interactief museum. Er is zoveel te zien dat je er gerust een hele dag kunt rondhangen als je alles zou willen bekijken. Momenteel waren er op de begane grond twee tijdelijke exposities: over dinosauriërs en over vrede (Give peace a chance). Boven is de vaste collectie dat het beste omschreven kan worden als Moeder Aarde. Van het ontstaan van de aarde, de mens en het leven op aarde met alle elementen, mensen en dieren tot aan ruimtevaart, energie en oorlogen. Mooie, zeer uitgebreide collectie.
Nog even de stad in geweest, met uiteraard een bezoek aan Marks & Spencer, één van de twee in Nederland. Wat lekkere, maar ongezonde, dingetjes gekocht in de bijbehorende supermarkt.
Vanuit Den Haag zijn we met de trein naar Zoetermeer gereisd, waar we hebben gegeten bij de familie Freriks. Nogmaals dank voor jullie gastvrijheid!

Maandag 3 november blijven we in Rotterdam. Met de metro reizen we naar station Rijnhaven. Daar vandaan hebben we 2 km door de wijk Katendrecht gelopen naar de SS Rotterdam. De wijk Katendrecht is de laatste jaren opgeknapt, er is een deel nieuw gebouwd.
De SS Rotterdam is een oud stoomschip van de Holland Amerika Lijn. Het is tussen 1958 en 2000 als passagiersschip/cruiseschip gebruikt, met voornamelijk routes tussen Nederland en Amerika. Het schip is veel in het nieuws geweest, omdat het vele miljoenen euro’s heeft gekost om het op te knappen in de stijl van eind 50-er jaren. Zelfs de landelijke politiek heeft zich ermee bemoeid, omdat Woningcorporatie Woonbron (intussen eigenaar) vele miljoenen verlies maakte op het schip. Sinds 2012 is het schip in handen van Westcord Hotels en kun je er slapen, eten en rondleidingen maken. Wij hebben de uitgebreide rondleiding gemaakt. We zijn begonnen onderin het schip bij de machinekamer. Vervolgens hebben we dek voor dek het hele schip bezocht. Met een audioguide kun je zelf luisteren naar alle wetenswaardigheden over de plekken aan boord. Maar overal staan ook vrijwilligers om van alles te vertellen. Deze (gepensioneerde) mensen hebben allemaal op het schip gewerkt. Zij zitten dus vol verhalen. En aangezien het vandaag niet zo druk was (zoals in de weekenden) namen ze ook uitgebreid de tijd om van alles te vertellen en te laten zien. We zijn dan ook in totaal 4 uur op het schip geweest! Dat was overigens wel inclusief lunchtijd.
De bedoeling was om vanaf het schip lopend naar de kop van Zuid te gaan, waar hotel New York staat. De thuishaven van de Holland Amerika Lijn. Maar het is intussen gaan regenen en het ziet er niet naar uit dat het nog droog wordt deze dag. We zijn dan ook met bus 77 terug gereden naar het metrostation.
We zijn de metro uitgestapt bij halte Blaak, daar staat tegenwoordig de Markthal. Een prachtig ontwerp, dat er van binnen schitterend, kleurrijk uitziet met afbeeldingen van bloemen, vruchten en insecten. De winkeltjes (kramen kun je het niet noemen) zijn heel divers. Bloemen, brood, vlees, noten, zoetigheden, internationale specialiteiten en een paar restaurantjes. En rondom de hal bevinden zich woningen, die elk een raam heeft dat uitkijkt op de hal. Een bijzonder ontwerp, dat niet voor niets internationaal veel aandacht heeft gehad.

Dinsdag 4 november wordt een dagje Blijdorp. We zijn al een aantal jaren niet in deze dierentuin geweest. In het nieuwe gedeelte was destijds alleen het Oceanium klaar, intussen is er nog het een ander bijgebouwd en is hier zelfs de hoofdingang gekomen. Goed om te zien dat er overal nog steeds gebouwd en vernieuwd wordt.
Stonden er zaterdag nog files naar de dierentuin, deze dinsdag was het er heerlijk rustig. We hebben een leuk, droog dagje Blijdorp gehad.
En toen was het tijd om weer naar Elst te gaan. De files trotserend (pff, wat een ellende) waren we begin van de avond weer thuis.

Groetjes, Yv en Ro