Thüringen - Reisverslag uit Jena, Duitsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Thüringen - Reisverslag uit Jena, Duitsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Thüringen

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

06 Juni 2015 | Duitsland, Jena

Donderdag 4 juni zijn we naar Buchenwald en Weimar geweest.
Eerst zijn we naar Gedenkstätte Buchenwald gereden, iets ten noordwesten van Weimar. Buchenwald was een concentratiekamp, dat is gebouwd is 1937 op de Ettersberg. Er zijn tussen 1937 en 1945 meer dan 250.000 mensen uit 50 landen gevangen gehouden. Ongeveer 56.000 mensen zijn om het leven gekomen via moord, honger, ziektes of medische proeven. Ook zijn er hier vandaan diverse transporten naar Auschwitz geweest. Van het kamp Buchenwald is niet veel meer over. De belangrijkste panden die er nog staan zijn poortgebouw/kamppoort en het crematorium. Vooral het laatste is zeer indrukwekkend. In de kelder werden de lijken opgestapeld en via een grote lift naar boven gebracht. Daar zijn 6 ovens waarin ze werden verbrand. Die ovens zijn alle 6 nog intact. Er is geen gaskamer zoals in Auschwitz, de mensen die werden vermoord kregen meestal een kogel in de nek.

Na de tragische geschiedenis die zich in Buchenwald heeft afgespeeld zijn we naar de stad Weimar geweest. Weimar is een oude stad, met een aantal bezienswaardigheden die op de Unesco werelderfgoedlijst staan. Het gaat dan vooral om de klassieke architectuur en het Bauhausverleden. Zo staan de woonhuizen van Goethe (boek: Faust) en Schiller (boek: Wilhem Tell) op de lijst, maar ook een groot park (ontworpen door Goethe), de universiteit (in Bauhaus stijl) en de Fürstengruft (crypte met vorstengraven). We hebben rustig door de stad gewandeld en hebben het Fürstengruft op de historische begraafplaats bezocht. In de grafkelder liggen onder andere Schiller en Goethe, maar ook de Russische groothertogin Maria Paulowna en haar man Carl Friedrich. Tegen de Fürstengruft aan is een Russisch Orthodox kerkje gebouwd. Via het mooie Park an der Ilm (op Unesco lijst) zijn we weer terug naar het centrum gelopen.

Vrijdag 5 juni zijn we naar Erfurt geweest. Het belooft een warme, zonnige dag te worden (net als in Nederland), dus we hebben ons alvast ingesmeerd.
Erfurt is een oude stad, in 742 gesticht door Bonifatius, en de grootste stad van Thüringen. Het heeft een hele leuk, gezellig, oud centrum. Het oude centrum is vrij compact, dus alles is goed te voet bereikbaar. Bijzondere plekjes zijn onder andere de Fischmarkt (met mooie panden) en de Krämerbrücke (brug met 32 gekleurde vakwerkhuizen). Aan de zuidkant van het centrum ligt de grote Domplatz, een plein met daarboven een kerk en de dom van Erfurt. Naast de heuvel met de dom ligt een nog grotere heuvel, de Petersberg. Hier is de grote, barokke citadel van Erfurt. Vanaf deze hoogte heb je een mooi uitzicht op de stad.
We zijn ook nog door de winkelstraat Anger gelopen, waar ook nog oude panden staan, zoals een kerk (waar Luther heeft gepreekt) en een ingebouwde klokkentoren.

Zaterdag 6 juni zijn we in de buurt gebleven. We hebben vandaag Jena zelf bezocht. Ons hotel ligt net ten zuiden van de stad, maar het hotel geeft alle gasten gratis openbaar vervoer voor Jena. We kunnen dus met de tram gratis naar het centrum. Het ritje duurt weliswaar 30 minuten, maar we hebben de tijd.
In de 19e eeuw is hier de optische-instrumentenindustrie ontstaan. Brillen, microscopen, verrekijkers, fotolenzen, technische en medische instrumenten hebben de naam Carl Zeiss wereldberoemd gemaakt. Hij is ook nog steeds een symbool voor de stad. De oude Zeissfabrieken bestaan nog, er is nu een universiteit gevestigd. Ook is er een optisch museum en een Zeiss planetarium.
Maar er is nog een bekendheid in Jena geweest, Goethe heeft hier een paar jaar gewoond. Dus ook voor hem is er een gedenkplaats.
Ze zijn in Thüringen gek op cultuurgeschiedenis. Goethe, Schiller, Luther, Bach, overal waar ze zijn geboren, gestorven, waar ze hebben gewoond of gewerkt, is wel iets over deze heren te vinden. Daarom zijn we Goethe en Schiller al een paar keer tegen gekomen deze vakantie.
Ook vandaag is het trouwens tropisch warm, boven de 30 graden. Morgen als het goed is weer zo'n 10 graden koeler.

Groetjes, Yv en Ro

• 07 Juni 2015 - 13:46

Elly Stolk:

Mooi maar ook heel erg indrukwekkend verslag. Geniet van de rest van jullie reis, als het weer zo goed blijft als de voorspelling is hebben jullie nog een paar fijne zonnige dagen voor de boeg, niet al te warm.