Noorwegen deel 3 - Reisverslag uit Fossbergom, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Noorwegen deel 3 - Reisverslag uit Fossbergom, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Noorwegen deel 3

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

29 Mei 2016 | Noorwegen, Fossbergom

Noorwegen, deel 3

Vrijdag 27 mei reizen we van Ålesund naar Geiranger. Dit doen we via de toeristische route Geiranger-Trollstigen. De route is pas 2 dagen geopend (in de winter ligt er teveel sneeuw), dus we hebben geluk. Het is een route van 105 km en gaat over bergen (haarspeldbochten!), door een canyon en over water. We rijden de route van noord naar zuid. De eerste berg, met behoorlijk wat haarspeldbochten, dient zich snel aan. Onderweg een paar mooie stoppunten. Boven ligt er nog heel veel sneeuw. De weg is sneeuwvrij, de rest bijna niet. Er volgt een prachtig stuk route in een winterlandschap. De Noren zijn volop aan het wintersporten, blij dat ze hier kunnen komen. Wij hebben geluncht op de beste plek ooit. in een prachtige witte omgeving, maar wel met een heerlijke temperatuur. De thermometer in de auto geeft aan 11°c, maar het voelt zo aangenaam warm dat de jas uit kan blijven.
Uiteindelijk vervolgen we onze route, naar beneden. We nemen een ferry en 10 minuten later staan we aan de andere kant van het water. Dan gaat de weg weer snel omhoog en volgen weer wat uitkijkpunten. Als we de top over zijn is er zicht op het Geirangerfjord. Een prachtig fjord en dat in combinatie met volop zon, het kan niet beter! We slapen de komende 2 nachten in een huisje aan het fjord. We hebben hier nog heerlijk van de zon en de goede temperatuur genoten op ons eigen terras.

Zaterdag 28 mei gaan we varen over het Geirangerfjord. Het is het bekendste fjord van Noorwegen en staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Het wordt op bijna alle cruises naar Noorwegen aangedaan. Toen we gisteren aankwamen lag er al een groot cruiseschip voor anker voor het kleine dorp Geiranger. En ja hoor, het was de MSC Splendida weer, die we eerder in Molde tegenkwamen. Het is een enorm schip van de Nederlandse rederij MSC cruises. Om 19.00 uur is het schip met luid getoeter vertrokken. En de galm tussen de bergen is fantastisch! Vandaag blijkt er ook een cruiseschip naar Geiranger te komen, een veel kleinere variant van een Duitse rederij.
Wij hebben een 'cruise' gemaakt met de ferry, van Geiranger naar Hellesylt. Je vaart dan het Geirangerfjord door en gaat dan linksaf naar de plaats Hellesylt. Deze tocht duurt ongeveer een uur en dat gaat sneller dan met de auto. Er ligt namelijk geen directe weg tussen deze plaatsen, waardoor je dus veel extra kilometers zult moeten maken. Omdat het voor ons een uitstapje is nemen we (als voetpassagiers) dezelfde ferry weer terug. Deze tocht is gewoon heel erg mooi. We komen langs meerdere watervallen en bergen met en zonder sneeuw. Je voelt je klein tussen deze reuzen.
Overigens heb je geen idee dat het water in de fjorden in verbinding staat met de zee, omdat je geheel omringd bent door bergen.
Na onze fjordtocht zijn we nog naar het Norsk Fjordsenter geweest. Een werelderfgoedcentrum en museum over de fjorden en het Geirangerfjord in het bijzonder. Ook wordt er aandacht geschonken aan het milieu, om zo de schoonheid van deze omgeving te bewaren. Een goed voorbeeld is het in gebruik nemen van kleine elektrische auto's die je voor excursies kunt boeken. Je kunt dan zelf (groen) rijden en krijgt in de auto informatie te horen over de omgeving (een audio guide in een auto dus).

Zondag 29 mei gaan we Geiranger verlaten. We hebben vandaag een korte etappe voor de boeg dus we kunnen rustig aan doen. Via een bergroute met uitkijkpunten op het Geirangerfjord hebben we voor het laatst zicht op dit prachtige plekje.
We komen langs een toeristische route, maar deze is helaas nog niet geopend. Gelukkig heeft dat geen gevolgen voor de bereikbaarheid van onze volgende bestemming, Bøverdalen.
Nog even een korte stop gemaakt in Fossbergom, bij een mooie houten staafkerk.
Dan naar onze accommodatie in Bøverdalen, het Elveseter hotel. Het hotel is al 5 generaties in het bezit van de familie Elveseter. Het bestaat uit oude houten panden, waarvan de oudste stamt uit het jaar 1628. Het is net een museum, er hangt heel veel kunst aan de muren. Een mooie plek om te overnachten.

Groetjes, Yv en Ro

• 30 Mei 2016 - 08:58

Elly:

Wat een prachtig land en wat weer een geweldig verslag.

• 30 Mei 2016 - 15:13

Pa En Ma :

Ja, nog slechts vierdagen te gaan dan zit de helft van de vakantie er weer op , geniet van de prachtige omgeving. De Trollen hebben jullie zeker gemist anders hadden we dit wel gelezen.
    De omgeving waar jullie nu zijn is ook niet mis het hotel doet me denken aan een kuuroord laat je maar lekker verwennen als het mogelijk is.
    De temperaturen zullen niet al te hoog zijn in dit gebied maar dit kan een open haard compenseren.

Wij hebben daar nu ook behoefte aan, de camping is wat leeg gelopen wegens het naderende slechte weer.

Overigens dat vakantiehuisje in Geiranger bij jullie zou het hier in Nederland ook goed zou doen.

Pa en Ma