Noorwegen deel 4 - Reisverslag uit Aurlandsvangen, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Noorwegen deel 4 - Reisverslag uit Aurlandsvangen, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Noorwegen deel 4

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

01 Juni 2016 | Noorwegen, Aurlandsvangen

Maandag 30 mei rijden we verder zuidwaarts via de toeristische route Sognefjellet. Deze is 108 km lang en komt onder andere langs de westkant van het Jotunheimen nationaal park. De toeristische route langs de oostkant van het park hebben we vorige week gereden, in noordelijke richting. De route Sognefjellet gaat over een bergpas met als hoogste punt 1430 meter. Op deze route zijn ook weer mooie uitkijkpunten en stopplaatsen. En ook vandaag weer, hoe hoger we komen, hoe witter het wordt. Helemaal boven rijden we zelfs in de wolken, dus weinig zicht. Wel is het duidelijk dat hier iets gaande is op langlaufgebied. Volgens ons zijn het trainingen en geen wedstrijden. Maar er staan wel veel auto's (al dan niet met reclame, ook van Olympisch kampioen Bjørn Dæhlie!) op de parkeerplaats bij een accommodatie die eigenlijk gesloten is. En we zien veel sportmensen die langlaufen. Het blijft apart om zoveel wintersport op onze zomervakantie te zien. :-)
We hebben vandaag ook een pittig wandelingetje gemaakt. In Solvorn hebben we de auto neergezet en zijn als voetpassagiers met de ferry naar Ornes meegegaan (en later weer terug). Vanaf de kade in Ornes is het 1 km lopen naar de houten staafkerk van Urnes. Deze staat op de Unesco werelderfgoedlijst en is gebouwd rond het jaar 1130. De kerk ligt tegen een berg aan, op 100 meter hoogte. Dat betekent dus een gemiddeld stijgingspercentage van 10%. Een korte wandeling die je toch behoorlijk voelt! Helaas begint het onderweg te druppelen en later zelfs te regenen. En dat zal deze dag ook niet meer stoppen.
Eind van de middag komen we aan in Balestrand, een klein toeristendorpje. Er staan diverse huizen in Zwitserse stijl, met drakenkoppen, een eerbetoon aan de Vikingen. We overnachten in het Kviknes hotel, een hotel uit de 19e eeuw, dat nog steeds in handen is van dezelfde familie. Ook dit hotel lijkt in het oude houten deel op een museum met kunst en foto's aan de muren. En de ligging aan het Sognefjord is prachtig.

Dinsdag 31 mei rijden we een rondje, we slapen vanavond nog een nachtje in Balestrand.
Vanmorgen zijn we met de ferry een 'arm' van het fjord overgestoken en eerst naar Sogndal gereden. Daar even onze lunch ingeslagen en toen doorgereden in noordelijke richting. Aan de rechterkant van de weg zagen we op een gegeven moment een klein stukje van een gletsjer, erg mooi. Vervolgens reden we door een tunnel, onder het smalste stuk van de gletsjer door.
Het tweede deel van vandaag bestond weer uit een toeristische route, de Gaularfjellet. Een route van in totaal ongeveer 115 km. Wij hebben er ongeveer 85 km van gereden. Uiteraard een mooie route met diverse watervallen, besneeuwde bergen en mooie vergezichten. Momenteel wordt er nog hard gewerkt aan een nieuw uitkijkpunt, Utsikten. Dat wordt heel modern, met uitzicht op een hoop haarspeldbochten.
De route eindigt in Balestrand. Hier hebben we het plaatsje doorgelopen en heerlijk buiten gegeten. De zon is vanmiddag gaan schijnen en de temperatuur is aangenaam.

Woensdag 1 juni hebben we de ochtend in Balestrand doorgebracht. We hebben een museum bezocht, het Norsk Reiselivsmuseum. Het gaat over de geschiedenis van het toerisme in Scandinavië. Het is niet groot, maar erg modern en leuk ingericht.
We hebben ook nog een kort bezoekje gebracht aan de Sint-Olafkerk. Een mooi Engels kerkje uit 1897 dat is geïnspireerd door de staafkerken.
Tegen de middag, voor we uit Balestrand vertrokken, hebben we voor de zekerheid bij de toeristeninformatie nog nagevraagd of toeristische route Aurlandsfjellet open is. Deze gaat in juni open, en aangezien het vandaag 1 juni is, zijn we er van uit gegaan dat deze nog gesloten zou zijn. Bij de informatie hebben ze bij de website van de verkeersdienst gekeken en daar bleek de weg per vandaag geopend.
Via de ferry naar Hella (die we gisteren ook hebben gehad) hebben we eerst een stuk gereden dat we al eerder hebben gehad. Vervolgens een tweede ferry, een tunnel van 6 km en dan begint de route Aurlandsfjellet. Een toeristische route van 47 km, met als hoogste punt ruim 1300 meter, smalle wegen, steile afdalingen en mooie uitzichten. Vooral het uitkijkpunt Stegastein is erg mooi. Een soort brug gebouwd vanaf de berg met op het eind een glasplaat. Alsof je zo door kunt lopen het niets in. En het uitzicht op het Aurlandsfjord en de plaats Aurland is prachtig.
De komende 2 nachten blijven we in Aurland, in een huisje aan het fjord. Je kunt je vishengel letterlijk zo uit het raam hangen.

Groetjes, Yv en Ro

• 01 Juni 2016 - 23:09

Roger:

Eindelijk zinvolle informatie: VISSTEKKEN!!!!!!!!!!!! :-)

Noorwegen is wat natuur/cultuur betreft helemaal geweldig. Zal even wennen zijn om 100% zuurstof
    in te ademen.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe laat de zon daar nu op komt en onder gaat.

Veel plezier in Norge!

• 02 Juni 2016 - 16:50

Ma Otte:

Dat zal afkikken worden als jullie weer in nederland zijn,
    met die vlakke landschappen!maar dat duurt gelukkig nog even.
    Groet, en knuffel van Spinner

• 02 Juni 2016 - 19:27

Pa En Ma:

Hoi Vakantiegangers,

Dat is weer een geweldig verslag wat jullie hebben geschreven, de Hotels en de foto's
    die mogen er ook zijn hoor!
    Maar inderdaad is dit een zomer of winter vakantie.
    Bij ons is het een mengelmoes van zon , regen , en onweer , en de kikkers die horen
    er ook bij.
    Geniet verder van jullie mooie vakantie.

Groetjes en liefs Pa en Ma.