Noorwegen deel 6 - Reisverslag uit Suldalseidet, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Noorwegen deel 6 - Reisverslag uit Suldalseidet, Noorwegen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Noorwegen deel 6

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

06 Juni 2016 | Noorwegen, Suldalseidet

Zaterdag 4 juni verlaten we Eidfjord om via een deel van toeristische route Hardanger naar Bergen te rijden.
We beginnen vandaag weer met een hoop tunnels, en een lange brug. We hadden vandaag twee bijzondere tunnels. Een complete rotonde in de tunnel! Dat hadden we nog nooit eerder gezien.
De toeristische route Hardanger is in totaal ongeveer 160 km en bestaat uit verschillende wegen. Vandaag rijden we dus een deel ervan (ongeveer 50 km), morgen het andere deel. Het meest spectaculaire van de route is de waterval Steindalsfossen. Een grote waterval die met een enorm kabaal naar beneden gestort komt. En het bijzondere is dat er een wandelpad achter de waterval door loopt.
Vandaag was er ook een wielertocht van Bergen naar Voss. Deze toertocht bleek precies over de toeristische route te gaan. Maar dan in tegengestelde richting van ons. We hebben dan ook enige keren moeten uitwijken of stilstaan voor de wielrenners. De wegen waren soms zo smal dat er maar één auto kan rijden. Om de wielrenners wat ruimte te geven stopten we regelmatig even bij een uitham. Hoeveel renners er precies meededen weten we niet, maar nummer 2600 hebben we ook voorbij zien komen. Dus het waren er in ieder geval veel, heel veel. We hebben respect voor deze renners want het was een pittige tocht met veel steile klimmen.
In de middag kwamen we aan in Bergen. Het centrum is gebouwd rond de haven, op een schiereiland. Het meest bekende van de stad is Bryggen. Dat is de oude werf van Bergen, met kleurrijke woon- en pakhuizen uit de Hanzetijd. Bryggen staat op de Unesco werelderfgoedlijst.
Een ander bekend plaatje van Bergen is de stad van bovenaf. Wij hebben die foto ook gemaakt. Daarvoor moet je met de Fløibanen, via een kabelspoor, naar 300 meter hoogte. Het stijgen gaat in een hoek van 25 graden. Boven heb je een prachtig uitzicht over de stad en omgeving.
Zoals je misschien wel weet staat Bergen bekend om zijn regendagen. Het regent er gemiddeld 250 dagen per jaar! Maar wij hadden zon! Een strakblauwe lucht en ruim 25 graden, dat is voor hier tropisch (normaal gemiddeld in juni 15 graden). En branden dat die zon hier doet! In Nederland zeggen ze uit de zon blijven van 12.00 uur tot 15.00 uur, nou hier kunnen ze die tijden wel wat verlengen. Om 19.00 uur staat de zon hier nog hoog aan de hemel en kun je nog makkelijk verbranden.

Zondag 5 juni rijden we vanuit Bergen eerst naar Norheimsund, een route die we gisteren in omgekeerde volgorde hebben afgelegd. Vanaf Norheimsund nemen we de afslag naar de toeristische route Hardanger. Deze route maken we vandaag dus af. We pakken de ferry naar Jondal, op een soort schiereiland, genaamd Hardanger. We rijden helemaal via de kustlijn tot de noordelijke plaats Utne. Onderweg genoten van de uitzichten en het mooie weer. In dit gedeelte van Noorwegen groeit veel fruit. Je ziet dan ook veel appelbomen. In de zomer wordt er langs de kant van de weg vers fruit (veel aardbeien) en fruitproducten verkocht.
Vanaf het plaatsje Utne hebben we de ferry genomen naar Kinsarvik, een tocht van een half uur. Omdat het zondag is gaan er maar 5 ferry's die kant op, dus we wisten al dat we die van 15.05 uur moesten hebben. (die ervoor ging al om 10.55 uur en die erna pas om 16.20 uur). Vanaf Kinsarvik volgt er nog een mooie route naar het zuiden, naar het einde van het Sørfjord (een zijarm van Hardangerfjord). Tijdens deze route hebben we zicht op de Folgefonnagletsjser aan de andere kant van het fjord.
Het fjord eindigt bij de plaats Odda, waar ze zullen overnachten. We hebben heerlijk buiten gegeten, in de schaduw! In de zon was gewoon te warm. Het was vanmiddag zo'n 26 graden en er stond bijna geen wind waardoor het nog warmer aanvoelde.

Maandag 6 juni bekijken we eerst de Låtefoss, twee watervallen waarvan de waterdamp over de weg komt en het water zelf onder de weg doorstroomt. Je rijdt dus via een brug over de watervallen.
Daarna is het meteen tijd voor de volgende toeristische route, Ryfylke. Een route van 183 km , waarvan een deel opent in juni en de rest het gehele jaar te berijden is. We zullen vandaag een klein deel van de route rijden en morgen de rest. We stijgen weer tot een hoogte waar sneeuw ligt. Dit zal waarschijnlijk de laatste sneeuw zijn deze vakantie. Een deel van de route is heel rotsachtig.
Wat we ook tegenkomen zijn oude zinkmijnen die omgebouwd zijn tot museum. Maar in verband met werkzaamheden dit jaar zijn ze niet te bezoeken. Wel hebben we onderweg uiteraard weer watervallen en fjorden gezien, en op een voetgangersbrug boven een rivier gestaan.
Vandaag trouwens weer een prachtige dag, overdag tussen 18 en 23 graden. Bij aankomst in Sand wel meer bewolking en een harde wind, maar we hebben weer een prachtige dag gehad!

Groetjes, Yv en Ro

• 07 Juni 2016 - 09:51

Annelies:

Wat is jullie reis weer fantastisch. En iedereen kan een beetje meegenieten van alle prachtige momenten. De foto's geven een goede impressie! Nog een weekje genieten met Ronald en Yvonne!!!

• 07 Juni 2016 - 21:10

Pa En Ma:

Hallo Yvonne en Ronald,

Dat was weer een aardige trip die jullie hebben gemaakt, en zo zie je maar de zon gaat
    vanzelf wel schijnen, en een heerlijke lunch aan het water, met de appels aan de bomen
    wat wil je nog meer.
    Wij wensen jullie nog mooie dagen toe en een goede en veilige reis naar huis.

liefs en groetjes Pa en Ma.

• 07 Juni 2016 - 21:19

Ma Otte:

Je kan bij Roger in de leer voor een woordje Noors.

Takk voor het mooie verslag.

Als je die verhalen leest,krijg ik toch steeds meer

zin ,eenreisje naar Noorwegen tr maken.

Groet en geniet er nog van