Zweden - slot - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zweden - slot - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zweden - slot

Door: Ronald en Yvonne

03 Juli 2022 | Nederland, Elst

Vrijdag 1 juli is de laatste reisdag binnen Zweden. We zijn vanuit Kristianstad naar de zuidoostkust gereden en hebben bijna de hele dag de kustroute gevolgd langs het zuidelijkste deel van het land.

We zouden vandaag de eerste stop hebben bij Stenhuvuds nationaal park. Maar 200 meter voor de parkeerplaats was het enorm druk. Er blijkt een ciderfabriek te zijn, waar van alles te doen is. Een speeltuin, café, de boomgaard, een mini-museum en uiteraard een winkel. Wij zijn ook een kijkje gaan nemen (we waren er toch) en kwamen tot de conclusie dat het wel absurd is dat er bij een plaats waar cider wordt gemaakt geen echte cider te koop is. In Zweden mag alcohol alleen in speciale winkels verkocht worden. De ciders in deze toeristenwinkel bevatten dan ook weinig tot geen alcohol, meestal 0,5% en maar één met 2,2% alcohol. Wel een leuke stop.

Zo’n 200 meter verder begint dus het nationale park. We hebben in dit noordelijke stukje een korte boswandeling gemaakt. Een aantal kilometers verderop, bij een natuurmuseum, hebben we een tweede wandeling gemaakt. Daar was het best druk, omdat je daar naar het zandstrand kunt. Gratis parkeren, korte wandeling naar het zandstrand, met natuur om je heen. Dat gaat in Nederland niet lukken [e-1f60a].

Verder langs de kustroute hebben we een korte stop gemaakt in Simrishamn, voor een fish and chips. Een prima stop, met uitzicht op het water.

De laatste stop vandaag is in Kåseberga, bij Ales Stenar. We zijn vanuit de haven omhoog gelopen naar Ales Stenar. Dat is een bijzondere plek met 59 stenen uit de IJzertijd in een ovale vorm. De wandeling er naar toe gaat door een natuurgebied waar koeien lopen. En toevallig waren ze in de buurt. Op een gegeven moment kwamen ze zelfs naar het monument toe en liepen er dwars doorheen om vervolgens het grasland helemaal over te steken om in een ander gebied te gaan grazen. Er werden meer foto’s gemaakt van de koeien dan van de stenen [e-1f609].

Vervolgens zijn we via de kust doorgereden naar onze eindbestemming, Trelleborg.

Zaterdag 2 juli zijn we vroeg opgestaan. We gaan vandaag weer met de boot naar Duitsland. Inchecken moet je zelf doen, het liefst al online. We hebben vrijdag wel een poging gedaan, maar hebben nooit een mail gehad met een qr-code. Dus moeten we alsnog ter plaatse de incheck doen. Dat kan via incheckpalen, je moet dus zelf alles doen. Nu kwamen we uiteindelijk in de enige rij uit waar wel iemand aanwezig was, dus hoefden we alleen het boekingsnummer door te geven. Inchecken ging dus toch nog snel. We konden ook meteen doorrijden naar de boot en aan boord. Omdat dat allemaal heel vlot ging, vertrokken we ook netjes op tijd, om 9.30 uur. Om 17.45 uur kwamen we aan in Travemünde, maar we reden pas rond 18.15 uur van boord.

Op zo’n 20 minuten rijden, in Lübeck, hebben we een laatste overnachting gehad.

Zondag 3 juli zijn we naar huis gereden. Onderweg één keer flinke file gehad, verder ging het prima. De benzinetank nog even volgegooid en lekker gegeten en toen waren we rond 16.30 uur thuis.

De vakantie zit er weer op. Tot de volgende keer.

Groetjes, Ronald en Yvonne

Feiten en weetjes

-De benzineprijzen hier ook hoog zijn, rond de € 2,20 per liter.

-Er bij parkeerplaatsen altijd veel oplaadpunten voor elektrische auto’s zijn.

-Er vaak gratis toiletten zijn bij toeristische attracties langs de kant van de weg.

-Dat huisdieren welkom zijn in de meeste hotels. We hebben een paar keer een hond gezien en één keer een kat (aan een lijntje, dat wel)

-Het afval scheiden hier ook goed is doorgevoerd, soms zelfs op hotelkamers.

-Er al heel veel plekken zijn, waar contant afrekenen niet meer kan.

-Er ontzettend veel Kringloopwinkels zijn, waar iedereen ook zonder schroom binnenloopt.

-Zweeds echt heel erg op Nederlands lijkt, mits het geschreven is. De woorden Oorlog en Precies komen niet in veel andere talen voor.

-De eerste helft van de vakantie lag de temperatuur rond de 20 graden, de tweede helft van de vakantie hebben we eerst 30 graden en daarna zitten we rond de 25 graden.

• 03 Juli 2022 - 19:33

Addy Van Burgh:

Heb weer genoten van het uitgebreide verslag en de mooie foto's. Dank er voor!