Regen, zon en Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Regen, zon en Victoria - Reisverslag uit Victoria, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Regen, zon en Victoria

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

22 Juni 2013 | Canada, Victoria

Eerst even wat nieuws. We wilden er niet over beginnen, maar het schijnt in Nederland in het nieuws te zijn geweest, dus we kunnen er niet omheen. Er is wateroverlast in Canada, en wel in Calgary en omgeving. Het is hier uitvoerig in het nieuws. Het zijn de ergste overstromingen sinds de jaren ´20. Er zijn al 100.000 mensen geëvacueerd. De overstromingen komen door smeltwater en de enorme hoeveelheid regen die er is gevallen. Momenteel zitten we ver van Calgary af, dus wij zitten veilig. Donderdag de 27e zullen we naar Calgary rijden. We gaan ervan uit dat de situatie dan verbeterd is. Mocht dat niet zo zijn en we Calgary niet kunnen bereiken via de geplande route (die is nu afgesloten) dan zullen we dat op tijd weten. Er is hier altijd wel ergens informatie in te winnen. In het ergste geval zullen we veel extra kilometers moeten maken, maar daar gaan we voorlopig niet van uit.

Donderdag 20 juni hebben we het surfdorp Tofino verlaten en zijn we naar het uiterste zuiden van Vancouver Island gereden. In totaal een tocht van zo'n 325 kilometer.
Onderweg hebben we wat ruststops gehouden, zoals in Nanaimo. Dit is de tweede stad van Vancouver Island, er is hier dus ook een groter aanbod aan winkels. We hebben één van de winkelcentra aan de snelweg bezocht. Hier hebben we ook meteen geluncht.
Vanaf 10.00 uur heeft het onophoudelijk geregend, dus was het rijden op de Canadese wegen geen pretje. In Nederland betalen we dan wel 2x zoveel voor de benzine en aan andere belastingen, maar liggen er wel fatsoenlijke wegen.
In het begin van de middag zijn we in Chemainus geweest. Een authentiek plaatsje aan de oostkust, waar door de hele stad muurschilderingen op gebouwen zijn te zien. Helaas door het slechte weer hebben we niet de gehele route gevolgd (door middel van gele voetstappen op straat aangegeven), maar toch een aardige indruk gekregen.
Zo'n 50 kilometer verder ligt Duncan, ook een leuk plaatsje dat het bezichtigen meer dan waard is. Naast enkele muurschilderingen zijn er door het gehele centrum zo'n 80 totempalen te vinden. Elk voorzien van een beschrijving en uitleg. Hier zaten hele mooie exemplaren bij. Ook hier kun je een route lopen die met gele voetstappen is aangegeven.
Tegen 17.30 uur arriveerden we in Victoria, de grootste stad van Vancouver Island. Onderweg hebben we voor het eerst files gezien in Canada, gelukkig voor ons was het de andere kant op.

Vrijdag 21 juni hebben we de hele dag om Victoria te verkennen. En wat een geluk, de zon schijnt. En tegen de verwachting in is het de hele dag droog gebleven.
Na ons gezonde ontbijt bij de Starbucks (yoghurt met muesli) zijn we via een wandelroute door leuke straatjes en het marktplein uitgekomen bij Chinatown. Er staat een grote Chinese toegangspoort aan het begin van de straat. Chinatown bestaat uit een paar straten, het is niet groot. Wel is het de oudste Chinese wijk van Canada. Ook ligt het smalste steegje van Canada, de Fan Tan Alley, in deze wijk. Het is een heel smal straatje met kleine, alternatieve winkels.
Vanaf Chinatown zijn we via een route langs het water naar het zuiden gewandeld, naar de haven van Victoria. Het liggen zeiljachten, rondvaartboten en watervliegtuigen.
’s Middags hebben we een bezoek gebracht aan de parlementsgebouwen. We kregen een Nederlandstalig gidsje mee met uitleg over wat er te zien is. Je kunt maar een klein stukje van het gebouw bezoeken (gratis, dat wel), maar het is zeker de moeite waard. Een mooie mozaïekvloer en prachtige glas in lood ramen.
Het was ons overigens al opgevallen dat alle vlaggen op de overheidsgebouwen halfstok hangen, gisteren toen we aankwamen al. Bij navraag blijkt dat er een parlementslid is overleden. De vlaggen blijven halfstok tot de begrafenis.
Als laatste vandaag hebben we het Royal British Columbia Museum op het programma staan. Het wordt één van de beste musea van Canada genoemd, dus we zijn benieuwd. Nou, inderdaad, een prachtig museum. Heel groots opgezet, er valt heel veel te zien. Er is een tijdelijke tentoonstelling, die gaat momenteel over de eerste expedities van een Noors (Roald Amundsen) en Engels (Robert Scott) team naar de zuidpool. De rest van deze verdieping is een soort natuurhistorisch museum. Je ziet de dieren in een natuurlijke omgeving, je loopt van het bos zo naar het strand. Vooral de mammoet is populair. Ook is er een uitleg over klimaatverandering.
Op de bovenste verdieping van het museum zijn er diverse onderwerpen. Er is een grote tentoonstelling over de indianen en hun leefgewoonten, vroeger en nu. Met veel kleding, maskers, een groot feesthuis en een ruimte met diverse totempalen. Een ander mooi groot deel van deze verdieping is besteed aan de inwoners van British Columbia, de staat waarin Victoria valt. Hier is een hele straat nagebouwd met o.a. winkels, een station (met voorbijrijdende trein) en een hotel in oude stijl. Er is een mijnwerkersdorpje nagebouwd, een visafslag en nog veel meer.
Kom je ooit in Victoria, sla het Royal British Columbia Museum niet over!

Groetjes en tot de volgende keer, Ronald en Yvonne

• 23 Juni 2013 - 10:53

Nel En Piet Oudesluijs :

Hallo Ronald en Yvonne, schitterende reis doen jullie, we volgen het met Gopgle earth, Streetview en de atlas.Zeer interessant, ja het weer is zoals hier, zal wel geweldig zijn geweest in de Rocky Mountains. We
    blijven jullie volgen, veel zon gewenst en genieten, zal wel een enorme belevenis zijn. Groeten uit Middelburg.
    (vorige week waren we in Istanbul en omgeving, ook schitterende stad, en heerlijk weer)

• 23 Juni 2013 - 11:29

Arie En Henny:

Goedemorgen,

Het is alweer zondag en hebben een druk weekje achter de rug. Gelukkig gaat het bij jullie naar wens, op dat enkele buitje na. Momenteel zitten wij weer in de 'herfstperiode', veel wind regen en temperaturen die gedaald zijn naar 16°C. Het weer in Calgary is belabberd en hetgeen wij gezien hebben is 1 grote kolkende rivier. Een man was een pakje sigaretten gaan kopen en kwam na tien minuten bij zijn huis terug en de straat was inmiddels een rivier geworden, een heel bijzondere ervaring.
    Geniet nog van al het moois, groeten AH

• 23 Juni 2013 - 19:42

Ma Otte:

Geen foto,s gemaakt deze keer? ik kan het me haast niet voor stellen.
    We zullen maar hopen dat de wateroverlast donderdag in en om Galgary
    opgelost is.Spinner is vandaag ook maar heel even buiten geweest,die had
    het snel gezien met het slechte weer.groetjes.