Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Vancouver

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

25 Juni 2013 | Canada, Vancouver

Voor degenen die onze verhalen via ottesmid.waarbenjij.nu lezen: de foto’s van het vorige verhaal staan er nu bij. Af en toe zijn er wat problemen met internet en dan is het plaatsen van foto’s lastig.

Zaterdag 22 juni hebben we voor we uit Victoria vertrokken nog even onze email bekeken. Wat bleek; of we met spoed contact op wilden nemen met onze tussenpersoon waar we ons appartement in Calgary hadden geboekt. Wij wisten al genoeg. En ja hoor, een annulering van hun kant, dus we krijgen ons geld terug dat we al betaald hebben. We hadden een hotel/appartement in hartje Calgary, maar in het centrum van de stad staat ook water. Zeer waarschijnlijk zullen we volgende week geen Calgary gaan bezichtigen…
Voor de vaste lezers: Bovenstaande komt je misschien bekend voor? Dat kan kloppen. Twee jaar geleden hadden we precies hetzelfde met de overstromingen van de Mississippi in Amerika. We trekken het water aan waarschijnlijk 
Maar goed, terug naar nu. Zo’n 15 km ten noorden van Victoria liggen de Butchart Gardens. Daar zijn we zaterdagochtend naar toe geweest. Het is een groot park met diverse tuinen. Een grote en mooie verzonken tuin, een zeer kleurrijke rozentuin, een Japanse tuin en een Italiaanse tuin. Heel mooi om doorheen te wandelen, prachtige kleuren en prachtig weer. Vandaag is het de hele dag zonnig geweest en rond de 22 graden. Onze eerste warme en geheel zonnige dag van deze vakantie.
Na de tuinen zijn we verder noordwaarts gereden naar de haven. We maken vandaag de oversteek van Vancouver Island naar het vasteland. De overtocht duurt zo’n 1,5 uur. Je vaart tussen de eilanden door richting Vancouver, dus er is altijd een mooi uitzicht. Onderweg helaas geen orka’s gezien. Dat gaat dus niet meer gebeuren deze vakantie 
Op ongeveer een uur rijden van de haven ligt het centrum van Vancouver. Wij hebben een hotelkamer in Robson Street, de drukste winkelstraat van de stad. Aan winkels, restaurants en koffiehuizen is hier geen gebrek. Een ontbijtje vinden moet hier geen enkel probleem zijn.
Deze week is in Vancouver het International Festival of Jazz. Er zijn heel veel optredens, waarvan ook een aantal gratis te bezoeken zijn, op podia in de stad. Na het avondeten hebben we nog even naar een optreden gekeken van de groep Kytami. Niet echt jazz, maar wel leuk. Een violiste, een rapster, een dj en een drummer. Dat geeft een hele aparte mix.

Zondag 23 juni zijn we Nederlands gestart. Bij De Dutch serveren ze Nederlandse pannenkoeken. Dus niet van die dikke Amerikaanse pancakes of Franse crêpes, maar echte Nederlandse pannenkoeken. Met bijvoorbeeld appel, rozijnen, suiker en kaneel, met echte stroop van Van Gilze. Om de stroop moet je wel vragen, want standaard krijg je een kannetje maple syrup op tafel.
Na ons veel te zware ontbijt (en dus lunch tegelijk) hebben we fietsen gehuurd. Al fietsend zijn we Stanley Park rondgegaan. Een 400 hectare groot park met veel fiets- en wandelpaden. Er is bos, een strand, er zijn totempalen te zien, mooie uitzichten, een aquarium, diverse cafés. Kortom, genoeg te doen. En vanwege de grootte van het park leek ons de fiets een goede optie. Het enige nadeel is dat hier fietshelmen verplicht zijn. Wij, als fietsnatie, hebben ze eigenlijk niet nodig, maar ze bieden ons wel bescherming tegen degenen die niet kunnen fietsen 
We zijn ook nog bij het aquarium geweest. Een soort Dolfinarium, maar dan kleiner. Er is uitleg over verschillende natuurgebieden (poolgebied, regenwoud en de omgeving hier) en de daarin levende (water)dieren zijn ook te zien. Ook de grotere dieren zijn aanwezig, zoals zeeotters, pinguïns, zeeleeuwen, bruinvissen, dolfijnen en beloega’s. De dolfijnen waren uiteraard het leukst, omdat ze zo nieuwsgierig zijn. Ze komen bij het raam naar je kijken, waardoor je ze goed van dichtbij kunt bekijken.

Maandag 24 juni zijn we met de bus richting Gastown gegaan. Gastown is één van de oudste wijken van Vancouver. Het is een kleine wijk met klinkerstraten en er zijn boetieks, leuke winkels, restaurants en cafés. Vooral Waterstreet heeft dit alles te bieden en ziet er leuk uit. Hier staat ook de stoomklok. Dat is een klok die wordt aangedreven door stoom, je ziet het ook uit de klok komen. Iedere 5 minuten klinkt er een fluitsignaal.
Tegen Gastown aan ligt Chinatown. Deze wijk is ouder dan de stad zelf en is historisch erfgoed. Deze Chinatown is groter dan die in Victoria hebben we geconcludeerd. Lang zijn we er echter niet gebleven. Het weer werd zo slecht dat we op een gegeven moment aardig doorweekt waren. Onze regenjassen hielpen niet meer. Toen hebben we toch maar een bus gepakt naar een winkelcentrum in het hart van de stad. Konden we daar even opdrogen. Erg jammer, maar met zoveel regen is door een stad lopen niet echt gezellig meer. Misschien hebben we morgen meer geluk en schijnt de zon weer.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 25 Juni 2013 - 16:08

Pa En Ma:

Hallo Yvonne en Ronald,
    Wat is dit weer een geweldig verslag van die mooie reis die jullie maken,
    helaas hebben wij nog niet alles gelezen maar dat komt nog wel want wij zijn
    vandaag Dinsdag 25 - 6 - thuis gekomen van de vakantie, en alles is goed hier.
    Geniet nog van de volgende dagen die komen, en veel liefs van ons, Pa en Ma.

• 25 Juni 2013 - 18:43

Elly:

Jammer dat Calcary niet door kan gaan, maar jullie zullen wel een goed alternatief weten te verzinnen. Geniet steeds opnieuw van jullie verhalen en de foto's. Geniet van de rest van jullie reis en tot de volgende keer.

• 25 Juni 2013 - 22:24

Addy:

Hallo Ronald en Yvonne,

Met veel plezier heb ik jullie laatste verslagen gelezen. Het is wel enkele jaren geleden, maar veel punten van jullie ries hebben wij ook bezocht. Nu las ik weer overde butchard gardens en de stoomklok.
    Dan komen de mooie herinneringen weer boven.
    Wat ontzettend jammer dat jullie toch wel erg vaak door regenbuien overvallen zijn.
    Hopelijk heeft het jullie vakantie niet al te zeer beinvloedt.

Nog fijne , zonnige dagen toegewenst.

Gfoetjes,
    Addy