Okanagan Valley - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Okanagan Valley - Reisverslag uit Revelstoke, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Okanagan Valley

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

27 Juni 2013 | Canada, Revelstoke

Dinsdag 25 juni zijn we na drie nachten Vancouver richting het oosten van Canada gereden. Na een droog eerste uur begon het toch al snel te regenen. Gelukkig werd het ook snel weer droog, maar blijft het totaal op 2 volledig droge dagen steken. Op de eindbestemming van vandaag, Penticton, is het normaal gesproken gemiddeld 26 graden, bij ons blijft het kwik steken op 20 graden. Genoeg over het weer, maar het is hier in Canada voor iedereen het gesprek van de dag.
Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van de dag was wel Manning National Park. De (snel-)weg loopt dwars door dit bergachtig gebied en is daardoor niet te vergelijken met onze Nederlandse snelwegen. Het gebergte loopt gedeeltelijk over Canadees en gedeeltelijk over Amerikaans grondgebied. Onderweg hebben we nog een boswandelingetje gemaakt, waar je altijd aanspraak hebt van andere reizigers uit Canada of soms ook de Verenigde Staten. Vaak is de auto of het kenteken al aanleiding om een gesprek aan te knopen.
Ook hebben we een ritje gemaakt naar een uitkijkpunt, zo’n 8 km klimmen vanaf de doorgaande weg. Maar dan heb je wel zo’n 240 graden zicht op de bergen om je heen. Een aantal daarvan ligt in de Verenigde Staten. We zitten hier vlak bij de grens.
Het laatste stukje naar Penticton gaat door Okanagan Valley. Dit is een groot, langgerekt gebied met veel fruitteelt en wijnbouw. Alles groeit hier goed omdat het warmste gebied van West-Canada is. En omdat er in het gebied een aantal grote meren met strandjes ligt is het een populair vakantiegebied.
We hebben vandaag weer in een Bed & Breakfast geslapen. Deze verhuurt 6 kamers, dus het is een vrij grote.

Woensdag 26 juni bij het ontbijt blijkt dat de Bed & Breakfast door meer Nederlandstaligen is ontdekt. Er is nog een stel uit Nederland en een stel uit België. Dus 50% bezetting door Nederlandstaligen.
Vandaag vertrekken we in noordelijke richting verder door Okanagan Valley. Onze eerste stop is Kelowna West. Daar hebben we het bezoekerscentrum bezocht. Dat zit in een museum over het leven van vroeger, en is gratis toegankelijk.
Daarna zijn we doorgereden naar Kelowna. Daar zijn we het centrum ingegaan en hebben daar het BC Orchard Industry Museum en het wijnmuseum bezocht. Deze zitten naast elkaar en zijn ook allebei gratis toegankelijk. Het eerste gaat over de fruitteelt in de vallei. Het wijnmuseum is meer een winkel waar alle wijnen uit de gehele vallei worden verkocht. Achterin de winkel staat nog wat uitleg over de verschillende wijnstreken van West-Canada. De meeste Canadese wijn, zo’n 80%, komt uit Okanagan Valley.
Ook hebben we nog een wandeling gemaakt langs het water. Kelowna heeft een wandelpad langs de jachthaven, door parkjes en het strand. En een leuk centrum. Echt een strandbestemming voor de Canadezen.
Onze volgende stop is Vernon. Daar zijn we naar Davison Orchards Country Village geweest. Een toeristische boerderij waar ze van alles verkopen, zoals vers fruit, jams, sappen en huishoudelijk spulletjes met boerderijprints. Ook hebben ze er verse fruittaarten en je kunt er eten. Wij hebben genoten van een ijsje waar het door ons uitgekozen verse fruit doorheen werd gemixt.
We zijn verder noordoostwaarts gegaan, laten de vallei achter ons en keren terug naar de bergen. Onze rit eindigt vandaag in Revelstoke.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 27 Juni 2013 - 08:41

Vera:

hee, wat een mooie reis nog steeds. hier is het weer natuurlijk ook het gesprek van de dag.....niet anders dan in canada.
    fijne vervolging nog.
    wanneer weer huiswaarts?
    xxx gvkf

• 27 Juni 2013 - 14:13

Anja:

Geniet er nog van, behalve het weer klinkt het verder uitstekend!!

Gr anja

• 28 Juni 2013 - 10:52

Ma Otte:

De foto van de boot af genomen met het zicht op Vancouver deed me wel een

beetje denken aan Dubai,geniet nog van de laatste dagen in Canada,

een grote knuffel van Spinner.