De laatste etappe - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu De laatste etappe - Reisverslag uit Calgary, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

De laatste etappe

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

29 Juni 2013 | Canada, Calgary

Donderdag 26 juni een kortere etappe dan in eerste instantie gepland. Omdat we verwachten dat we in Calgary in het centrum nog niet veel kunnen doen, hebben we de laatste etappe opgesplitst. Vandaag rijden we tot Lake Louise.
We zijn begonnen bij het Mount Revelstoke National Park. Een park van zo’n 260 km² bestaande uit bossen, regenwoud en bergruggen. Bij het bezoekerscentrum (naast ons hotel) hebben we een plattegrond gehaald en toen zijn we gaan rijden. We hebben in het park twee wandelingen gemaakt.
Zodra je het park uitrijdt is het zo’n 20 km rijden tot het volgende park, het Glacier National Park. Dit park is 1350 km² groot en bestaat uit veel ongerept gebied en heel veel gletsjers. Er zijn veel wandelmogelijkheden, alleen was een aantal routes afgesloten. We hebben wat korte wandelingen gemaakt. En een bezoek gebracht aan het Visitor Centre, waarbij weer een museum aanwezig is.
In Golden (we zijn het park weer uit) zijn we naar het Northern Lights Wildlife Wolf Centre geweest. Een soort opvangcentrum voor wolven. De meeste zijn er al van jongs af en aan en zijn dan ook aan mensen gewend. Ook wordt hier onderzoek gedaan naar wolven.
Na Golden volgt alweer snel het volgende park (ja, er zijn er hier vele), het Yoho National Park. Ook weer een park in de bergen, met meren, watervallen en rotsformaties.
Een bijzondere bezienswaardigheid is de Spiral Tunnel. Een tunnel voor treinen in de berg Mount Ogden. Om het hoogteverschil voor de treinen te overbruggen moeten ze veel slingeren. In deze berg (en een tegenoverliggende) hebben ze een tunnel gemaakt waar de trein een complete cirkel maakt. Toevallig kwam er net een trein aan, dus hebben we hier eens in de praktijk naar gekeken. Je ziet de trein een tunnel ingaan en de tunnel erboven weer uitkomen. Een cirkel van een kilometer in de berg, ongelooflijk knap gemaakt. De trein die er doorheen reed was ongeveer twee kilometer lang, dus je zag hem boven al de tunnel uitkomen, terwijl beneden de helft van de trein de tunnel nog in moest. Mooi gezicht is dat.
Vanuit Yoho National Park rijdt je zo Banff National Park in. En daar zijn we in Lake Louise gestopt vandaag.

Vrijdag 27 juni is gelukkig een korte etappe geworden. Highway 1 is na de overstromingen van vorige week weer open gegaan. Dat scheelt ons ongeveer 300 km omrijden! Het gedeelte van de weg dat het zwaarst is getroffen is nog niet overal over de gehele breedte in gebruik. Ook is er wat vertraging in verband met wegwerkzaamheden, maar dat staat in geen verhouding tot omrijden. Dus wij zijn allang blij.
Maar eerst nog even naar Lake Louise. Na het ontbijt zijn we naar het meer zelf toe gereden. Twee weken geleden zijn we hier ook geweest, toen goot het. Nu is het gelukkig beter weer (lekker zonnig) en kunnen we er ook van genieten. We hebben er een stuk langs het water gewandeld.
Van Lake Louise naar Banff hebben we een stuk over de snelweg gereden en een stuk over de Bow Valley Highway. Daar hebben we aan het begin van onze reis ook gereden en toen hebben we daar zwarte beren gezien. Dat willen we als afsluiter natuurlijk nog wel een keer. Maar ja, wild komt niet op commando uit de bossen, dus geen beren meer deze laatste dag. Wel hebben we, en dat is heel bijzonder, een wolf gezien. Wolven laten zich eigenlijk nooit zien, maar deze liep langs de kant van de weg. Tegen de tijd dat we bij hem/haar waren verdween de wolf in de bossen, maar daar hebben we hem/haar nog wel even zien lopen.
Vanaf Banff is het alleen nog snelweg naar Calgary. Onderweg hebben we stukken weggeslagen berm gezien en nog veel ondergelopen grasland. Ook zagen we secundaire wegen die waren overspoeld en die nu bedekt zijn met modder of zelfs stenen (het bordje ‘camping rechtsaf’ stak er nog net bovenuit). Er is in ieder geval ongelooflijk hard gewerkt om de snelweg weer schoon te krijgen en berijdbaar.
Aangekomen in Calgary kwamen we langs het Olympisch Park. Drie weken geleden zijn we hier gestart, toen hadden we een hotel tegenover het park. Nu hebben we het Canada’s Sports Hall of Fame bezocht. Een leuk interactief museum over alle sporten in Canada.
Nu zitten we in het hotel dit stukje te typen van onze laatste dag in Canada. Morgen alles inpakken en goed verdelen in de koffers en dan vliegen we ’s middags weer naar Schiphol. We hebben veel gezien waardoor het lijkt dat we lang zijn weggeweest. Maar toch lijkt de vakantie ook wel weer snel voorbij te zijn gegaan.
We zijn nog niet thuis, maar we willen iedereen bedanken die ons gevolgd heeft via ottesmid.waarbenjij.nu of Facebook. We hopen dat jullie een beetje van onze reis hebben meegenoten. En bedankt voor de leuke berichten. Tot volgend jaar.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 29 Juni 2013 - 10:00

Annelies Ruiter:

Wat hebben jullie deze keer veel spannende dingen beleefd, o.a. die beren. Mooi, dat je nog naar Calgary kon zonder omweg. Dat de overstromingen tijdens jullie vakantie waren is ook heel bijzonder! Dat is dus spannend!
    Ik heb weer genoten van jullie leuke reiservaringen en hoop het volgende jaar weer mee te beleven.
    Hartelijke groeten en goede reis terug. Tot ziens.

• 29 Juni 2013 - 11:31

Pa En Ma:

Hoi Yvonne en Ronald,
    Het is weer een prachtig verslag van jullie, en inderdaad zijn jullie blij dat je niet zover
    hoeft om te rijden, een meevaller deze keer.
    Zo te zien zijn jullie al aardig sportief aan het worden, hartstikke leuk.
    Wij wensen jullie een goede vlucht en zien elkaar Zondag a.s.

liefs en groetjes Pa en Ma.

• 29 Juni 2013 - 11:36

Elly:

Bedankt voor alle prachtige verslagen en een veilige voorspoedige reis naar huis.

• 29 Juni 2013 - 21:19

Arie En Henny:

Hallo Yvonne en Ronald,

Als ik dit schrijf zitten jullie waarschijnlijk al aan de koffie in Elst.
    Het verhaal van de trein kende Arie, heeft er iets van gezien op Discovery.
    Wat een geluk om die 300 km niet extra te moeten rijden en dan nog afwachten hoe de situatie is op de wegen, maar gelukkig hebben jullie je verloren gewaande tijd nog nuttig kunnen besteden.
    Alles naar wens verlopen op de terugvlucht? We horen nog van jullie, groetjes AH

• 30 Juni 2013 - 00:04

Addy:

Ha die Ronald en Yvonne,

IK heb weer met veel genoegen jullie uitgebreide verslagen gelezen ( hoe vinden jullie er steeds de tijd voor).
    Het weer zat niet altijd mee, maar jullie hadden ondanks alles een fantastische reis.
    Nu weer op naar het gewone leven van alle dag, maar wel met de mooie herinneringen en foto's.
    In het verslag schreven jullie : tot volgend jaar! Daar geloof ik niets van, er zal tussendoor vast nog wel een reisje gepland worden. Veel genoegen met het uitzoeken hiervan.

Groetjes,

Addy