Zweden - deel 5 - Reisverslag uit Gränna, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zweden - deel 5 - Reisverslag uit Gränna, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zweden - deel 5

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

27 Juni 2022 | Zweden, Gränna

Zaterdag 25 juni beginnen we met muziek. Jawel, we gaan naar het ABBA museum! Een heerlijk interactief museum met veel muziek, kleding, gouden platen, memorabilia en informatie over de groep(sleden). Je kunt op de foto met de groep, een nummer inzingen of samen op het podium staan met de hit Mama Mia of Dancing Queen. Dansjes meedoen verplicht [e-1f609].

Dit is het eerste museum dat we deze vakantie bezocht hebben waar je de audioguide (uitleg via (kop)telefoon) in het Nederlands kunt instellen. En de stem is van groot ABBA-fan en Volendammer Kees Tol.

Echt een superleuk museum.

Vervolgens hebben we nog een museum bezocht, het Vasa-museum. Dat ligt in de buurt, dus handig om te combineren. Het Vasa-museum draait om het schip Vasa.

Het is een oorlogsschip, gebouwd in opdracht van de koning. Echter heeft het nooit een echte oorlog gevoerd, want tijdens de eerste vaart is het al na 1500 meter gekapseisd en gezonken. Dat was in 1628, in de wateren van Stockholm, feitelijk gezien is het zelfs de Baltische Zee. Omdat het ontwerp technisch niet in orde was, de romp was te smal en niet hoog genoeg. Daardoor kon er te weinig ballast mee (dat was reeds 120 ton aan stenen), waardoor het schip te instabiel bleek en bij de tweede windvlaag te veel helde waardoor er water via de kanonsgaten naar binnen kwam. Na het kapseizen heeft het schip zich ‘ingegraven’ in modder en klei en daardoor is het heel goed bewaard gebleven.

In 1961, dus 333 jaar nadat het was vergaan, is het schip naar boven gehaald (bijna helemaal intact) en is het gerestaureerd. Om het schip is een museum gebouwd van 4 verdiepingen, waardoor je dus feitelijk om het schip heen loopt. Om er voor te zorgen dat het schip intact blijft is de constante temperatuur in het museum 18 tot 20 graden.

Zondag 26 juni gaan we naar Skansen. Dat is een gigantisch park waar van alles te doen is. Je betaalt één entreeprijs voor het park en dan heb je o.a. het oudste openluchtmuseum ter wereld, verschillende tuinen, een aquarium, een (kinder)boerderij en een dierentuin met Scandinavische dieren. Bij binnenkomst kun je met een roltrap omhoog, dat scheelt een eerste klim. Het park is heuvelachtig en er is veel groen. Soms loop je helemaal alleen door bosgedeeltes en soms is het ineens druk, vooral bij de dieren en eettentjes. In de boeken staat dat je zeker op 3 uur moet rekenen om het park te bezoeken. Nou, dat klopt wel. Wij zijn ruim 4,5 uur binnen geweest.

Na het bezoek aan Skansen waren we redelijk gaar. Het is vandaag 30 graden, en dan een paar uur lopen/slenteren doet veel met de benen en voeten. Zeker omdat dit niet de eerste dag Stockholm is. Dus op naar het hotel en even lekker bijkomen.

We hebben de koffers vast weer een beetje op orde gemaakt, zijn een lekker hapje gaan eten, en toen nog even dit verhaaltje typen en wat foto’s uitzoeken. Dan zit het er wel weer op voor vandaag.

Maandag 27 juni gaan we weer een stukje naar het zuiden en binnenland.

Onze eerste stop vandaag is in Linköping. Een groene, milieuvriendelijke stad. Wij bezoeken echter Gamla Linköping, dat is een openluchtmuseum en ligt ten westen van het centrum. Het is een reconstructie van de oude stad, met geplaveide straatjes en ouderwetse winkeltjes. De huizen die er staan worden wel echt bewoond.

Dan weer de auto in voor een ritje naar Ödeshög. Daar in de buurt hebben ze een runensteen uit het jaar 800 of 900. De steen heeft een lange inscriptie (aan alle kanten) en kan worden gezien als het eerste literaire werk van Zweden dat tot onze tijd bewaard is gebleven. Je kunt het als een soort grafsteen zien, aangezien de tekst over de overleden zoon van de maker gaat.

De laatste etappe vandaag gaat naar Gränna, waar we ook zullen slapen. Gränna is een groot gehucht met oude houten huisjes en snoepwinkeltjes. Het is de hoofdstad van de polkagrisar (zuurstokken). Deze zijn er in vele smaken en er zijn snoepjes en zuurstokken van te koop. Het is leuk om te zien hoe het snoepgoed gemaakt wordt. Dat wordt gedaan achter glas, zodat de omgeving schoon is, maar het publiek toch kan meekijken.

Vandaag slapen we in een appartement, zonder ontbijt. Dus weer even naar de supermarkt geweest, om wat lekkers voor het ontbijt te halen. We hebben eventueel nog een kanelbulle (kaneelbroodje). De eigenaresse van het appartement heeft voor ons 4 kanelbullar gebakken, echt heel erg lief. We hebben er vandaag maar een toetje van gemaakt, en de andere is voor morgen.

Tot over een paar dagen. Groetjes, Ronald en Yvonne

• 28 Juni 2022 - 11:21

Pa En Ma:

Hoi hoi Yvonne en Ronald,

Wat een verhaal weer van jullie, zo maak je nog eens wat mee in Zweden.
    Het zingen en dansen van ABBA en het park waar je voeten veel te verduren hebben, zeker met 30 graden lopen in de zon.
    En natuurlijk de heerlijke Kanelbullar niet te vergeten.
    Nog veel plezier deze week, en de groetjes van ons.