Zweden - deel 3 - Reisverslag uit Lidköping, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zweden - deel 3 - Reisverslag uit Lidköping, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zweden - deel 3

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

21 Juni 2022 | Zweden, Lidköping

Zondag 19 juni zijn we naar het Universeum geweest. Een populair museum voor het hele gezin, zeker op een zondag. Het is een interactief museum, met een aquarium, reptielenhuis, tropische kas, en exposities over het menselijk lichaam en de ruimte. Ook wordt er aandacht gevraagd voor duurzaamheid en klimaatverandering. Er zijn de hele dag door momenten waarop wetenschappers uitleg geven over hun vakgebied. Vandaag stond er veel in het teken van de ruimte en was er zelfs een astronaute aanwezig die een lezing kwam houden, de Zweeds-Amerikaanse Jessica Meir. Zij heeft 205 dagen doorgebracht in het ISS (International Space Station).

Na dit leuke museum zijn we doorgelopen naar het naastgelegen (gratis) Världskulturmuseet (Museum of World Culture). Het museum is groter dan gedacht en bevat heel veel artikelen over diverse volkeren en werelddelen. Momenteel waren er ook exposities over Mexico, ‘grenzen oversteken’ (over emigratie, vluchten en onneembare grenzen).

Vandaag hebben we heerlijk gegeten bij een Perzisch/Iraans restaurant.

Maandag 20 juni is het tijd om Göteborg weer te verlaten. Onze eerste stop vandaag is Fiskebäckskil, één van de mooiste dorpjes van Zweden, met witte en gele huisjes en stille straatjes. Het ligt aan het enige 'fjord' van het land. Het centrum is autovrij, en dat is maar goed ook want de straatjes zijn erg smal. Een leuke stop voor een wandeling.

Daarna zijn we (gebruikmakend van de gratis pont) doorgereden naar de eindbestemming van vandaag, Nordens Ark. Dat is een particuliere non-profit stichting die zich inzet om bedreigde dieren een toekomst te geven. Ze houden zich bezig met natuurbehoud, onderzoek en training, en proberen het publieke bewustzijn van biologische diversiteit te vergroten. De biodiversiteit van de wereld verdwijnt in een alarmerend tempo en onze planeet bevindt zich nu midden in de 6e massale uitsterving van planten en dieren. We lopen het risico de komende eeuwen driekwart van alle soorten te verliezen. Dit is angstaanjagend, vooral omdat mensen de belangrijkste reden zijn voor deze verschuiving.

Veel van het werk van Nordens Ark wordt in het veld gedaan, zowel in Zweden als in het buitenland. Ze streven ernaar om populaties van bedreigde soorten te versterken door individuen in het wild vrij te laten en door de habitats waarin ze leven te verbeteren. In Zweden is Nordens Ark verantwoordelijk voor het fokken en vrijlaten van de witte ooievaar, kleine bokgans, groene pad en enkele kever- en vlindersoorten.

In het park Nordens Ark zijn diverse bedreigde diersoorten te zien, zoals de amoertijger, diverse soorten luipaarden, wolf, lynx, wilde kat, rode panda, veelvraat. Ze zitten in zeer ruimte verblijven, of zelfs terreinen, waardoor je ze misschien niet altijd (meteen) ziet. Een wandeling door het hele park is zo’n 4,5 km, in een heuvelachtig en bebost gebied. Dus we hebben meteen onze wandeling voor vandaag gehad [e-1f609].

‘s-Avonds zijn we naar het leuke plaatsje Hunnebostrand geweest om te eten. Het zonnetje scheen en we hebben na het eten nog heerlijk op een bankje aan de haven gezeten.

Dinsdag 21 juni gaan we afscheid nemen van de westkust van Zweden. Na een stop bij het leuke plaatsje Fjällbacka gaan we het binnenland in.

Vanmorgen hebben we het Vitlycke museum bezocht. Dit gratis museum gaat over de Bronstijd en de rotstekeningen die er in de omgeving gevonden zijn uit die tijd. Binnen een paar kilometer van het museum zijn er diverse rotstekeningen te bekijken. Deze zijn allemaal bijna 4000 jaar oud.

Vervolgens zijn we verder het binnenland ingereden, naar een meer, dus weer water! Het Vänern, of Venameer, is het grootste meer van Zweden, het IJsselmeer past er 5 keer in. Aan de zuidkant van het meer ligt de stad Lidköping. Ruim 20 km ten noorden van de stad, op een landtong, ligt het Läckö Slott, een prachtig barok kasteel met een kasteeltuin. Het oudste deel van het slot stamt uit 1298.

Naast het kasteel ligt een Naturum, een natuurmuseum, waar er meerdere van zijn in dit land. Alleen is hierbij ook een hotel, waar wij ook zullen overnachten. Omdat er verder niet veel in de buurt is hebben we bij het uitstekende restaurant van te voren al een reservering gemaakt.

Dat was het weer voor deze keer.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 22 Juni 2022 - 13:06

Pa En Ma:

Hoi hoi vakantiegangers,
    Wat een mooi verhaal weer van de oudheden van Zweden
    en de prachtige meren.
    Zo zie je nog eens wat van het land, mooie foto's erbij.
    Geniet nog van dit mooie avontuur.

groetjes en liefs van ons.