Zweden - deel 6 - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zweden - deel 6 - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zweden - deel 6

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

30 Juni 2022 | Zweden, Kristianstad

Dinsdag 28 juni begint met regen en onweer. Dat hebben we deze vakantie nog niet gehad. In de regen nog even door Gränna gelopen en wat inkopen gedaan.

Vandaag is een reisdag, we gaan naar de oostkust. Naar Kalmar om precies te zijn. De stad is de toegangspoort naar Öland, een bekend eiland waar veel toeristen komen.

We hebben vandaag een mooie route gereden door het binnenland van Zweden. Weinig snelweg, veel platteland, bossen en kleine dropjes.

In het tweede deel reden we door een gebied met diverse glasfabrieken. Daar is deze regio bekend om en er zijn zelfs een routekaart en brochure voor in het leven geroepen. Bij sommige fabrieken is een museum, bij andere alleen een winkel waar je de producten van die fabriek kunt kopen. Elke fabriek heeft zijn eigen ontwerpers, dus overal vind je andere ontwerpen in het (voornamelijk) serviesgoed en vazen.

Eind van de middag kwamen we aan in Kalmar. Het druppelde nog steeds af en toe, de zon hebben we vandaag niet gezien. De temperatuur is gelukkig wel opgelopen naar 22 graden, want onderweg hadden we slechts 16 of 17 graden. Dat is toch wat anders dan de ruim 30 graden van de afgelopen dagen.

Woensdag 29 juni gaan we eerst naar Öland. Dit eiland is 130 km lang en via een brug bereikbaar vanaf Kalmar. Het is een vakantieoord met zandstranden en levendige badplaatsen, maar heeft ook 400 molens en unieke landschappen. Het zuidelijk deel van het eiland staat op de Unesco werelderfgoedlijst vanwege het bijzondere landschap.

We hebben een rit gemaakt door middelste deel van het eiland. Zo pakken we een stuk van zuidelijke landschap mee en een stuk van het meer bewoonde noordelijk deel. We hebben meerdere molens, runestenen en een steppelandschap gezien in het zuidelijk deel. Ook hebben we bij Möckelmossen een stop gemaakt. Je maakt dan een wandeling van ongeveer 1 km door het steppelandschap en komt dan bij een uitkijkpunt waar je een meer met rietlanden ziet. Het is een vogelgebied, waar verschillende soorten komen, ook de roofvogels kiekendief en arend.

Over het hele eiland zie je koeien grazen, op het steppegebied en in weilanden. Heel af en zie je eens een schaap of een paard.

Het tweede deel van onze ronde over het eiland bestond uit meer weilanden en bos en af en toe een dorp. Er is overigens niet alleen een verschil in noord en zuid te zien, maar tussen oost en west. Het westen is het meest bewoond en daar vind je ook een aantal badplaatsen. Het oosten is iets leger.

Na onze uitstap over Öland zijn we, terug in Kalmar, naar het oude deel geweest, Gamla Stan. Oude houten huisjes en smalle straatjes, vlakbij een groot stadspark en het mooie Kalmar Slott (een kasteel uit de Renaissance).

Donderdag 30 juni hebben we Kalmar verlaten. Vandaag maken we een uitgebreide stop in Karlskrona. Dat is een laat 17e eeuwse marinestad, en de haven staat op de Unesco werelderfgoedlijst.

We hebben het gratis marinemuseum bezocht, dat gaat over de hele geschiedenis van de Zweedse scheepvaart, tot nu. In een film die werd vertoond over de geschiedenis wordt aangegeven dat er wel een Zweedse marine is die op missies meegaat van de NAVO, maar dat het land zelf neutraal is en geen lid van de NAVO. Een actuele kwestie, aangezien net bekend is geworden dat ze misschien snel kunnen toetreden (samen met Finland).

Ook zijn er in het museum twee onderzeeërs tentoongesteld waarvan er één van binnen te bekijken is. Een leuk museum.

Buiten het museum liggen nog een aantal schepen waar je aan boord kunt.

Na het havengedeelte zijn we even de binnenstad ingelopen en we hebben de Admiraliteitskerk bezocht. Dat is de grootste roodhouten kerk van Zweden.

Na het bezoek aan Karlskrona zijn we naar de eindbestemming van vandaag gereden, Kristianstad.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 01 Juli 2022 - 11:47

Pa En Ma:

Hoi hoi Yvonne en Ronald,

Wat een verhaal weer om te lezen, en ook die kleine dorpjes met de houten huisjes dat ziet er heel leuk uit.
    Gelukkig zijn de temperaturen wat gedaald, en wij wensen jullie een gezellige dag Vrijdag in Trellborg.

groetjes en liefs van ons.