Een week Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Een week Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Een week Dubai

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

28 December 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

‘DO BUY IN DUBAI’

Dat is de slogan die in diverse boekjes wordt gebruikt. Wij gaan uitzoeken of dat klopt.
We zijn met ons drieën (Ronald, Yvonne en Wil (moeder van Ronald)) een week naar Dubai geweest. Dubai is één van de 7 Verenigde Arabische Emiraten, opgericht in 1971. De andere zes zijn:
Abu Dhabi, Sharjah, Ajman, Umm Al Quwain, Ras Al Khaimah, en Fujairah.
Dubai is sinds begin 19e eeuw in handen van de familie Maktoum, die nu nog steeds de meest heersende familie is. De president van Emiraat Dubai is een Maktoum, en vele topbedrijven worden geleid door iemand uit de Maktoumfamilie. Zij hebben er voor gezorgd dat Dubai van woestijndorp is uitgegroeid tot de metropool van nu.

Donderdag 20 december
Deze dag zijn we om 14.30 uur vertrokken vanaf Schiphol, naar Dubai. We vlogen met Emirates, de nationale trots van de Verenigde Arabische Emiraten. De enige Airbus A380-800 die momenteel op Schiphol vliegt is van Emirates, en wij zaten dan ook in een prachtig, nieuw toestel. Over de gehele lengte van het toestel zijn er twee verdiepingen, beneden de tourist class en boven de first class en business class. Voorin en achterin het toestel zijn twee mooie trappen van hout en aluminium die naar de luxe verdieping leiden. Wij zaten uiteraard onderin, maar dat was zeker geen straf. Ruime zitplaatsen, grote met houten lijsten afgewerkte ramen en mooie ledverlichting die ’s-Avonds in diverse kleuren veranderd wordt. Ook heeft iedere zitplaats zijn eigen scherm, waarop de vlucht gevolgd kan worden, je films kunt bekijken, muziek zelf kunt uitkiezen of spelletjes kunt spelen. Het vliegtuig heeft 3 camera’s waarvan je de beelden op je scherm kunt zien. Vooral bij start en landing is dat erg mooi om te zien. Je ziet dan echt de start- en landingsbaan. Voor mensen met vliegangst is het misschien niet zo handig om te bekijken, aangezien je dan kunt denken; ‘ik zie het eind van de landingsbaan, remmen we nog op tijd?’ 
Het eten aan boord is heerlijk. Er wordt een menukaart uitgedeeld, zodat je alvast weet wat je te eten krijgt. Bij het hoofdgerecht kun je uit twee dingen kiezen.
Na ruim 6,5 uur vliegen (en het horloge 3 uur vooruit zetten) zijn we om 00.15 uur geland op de drukke luchthaven van Dubai. Vooral de wachtrij bij de douane deed ons aan Amerika denken. Ruim een uur wachten en vervolgens wordt er een gratis visa in je paspoort gestempeld. Daarna snel door naar de koffers, die al op ons lagen te wachten. Onze chauffeur stond ook al op ons te wachten. Hij heeft ons netjes naar het Gloria Hotel gebracht. We hebben hier een appartement geboekt met twee slaapkamers en twee badkamers. We zaten op de 24e verdieping, mooi in het midden (er waren 41 verdiepingen) en hadden een uitzicht op de stad. Om 03.00 uur lagen we eindelijk op bed.

Vrijdag 21 december
Laat opgestaan vandaag in verband met onze nachtelijke aankomst. Om 9.45 uur gaan ontbijten, zeer uitgebreid buffet met genoeg keuze uit warme en koude gerechten.
Vandaag staat onze eerste rit met de metro op het programma. De metro is hier zeer betaalbaar (de taxi trouwens ook) en wordt heel veel gebruikt, door zowel toeristen als inwoners. De inwoners van Dubai bestaan uit het overgrote deel, zo’n 80%, uit buitenlanders van alle windstreken. Je ziet wel dat veel mensen hun roots in India en Pakistan hebben liggen. Zo’n 20% is dus maar van origine arabier.
Na 20 minuten zijn we aangekomen bij het station van de Burj Khalifa en Dubai Mall. De Burj Khalifa is met bijna 830 meter sinds 2010 de hoogste toren van de wereld.
De Dubai Mall is het grootste winkelcentrum van de Emiraten en één van de grootste ter wereld. Het heeft 1200 winkels, 160 eet- en drinkgelegenheden, een bioscoop, een indoor adrenaline- en avonturen-pretpark, een ijsbaan en het grootste aquarium ter wereld. Dit alles is verdeeld over 4 verdiepingen. Tussen de Burj Khalifa en de Dubai Mall ligt een groot aangelegd meer. Iedere dag wordt hier over een lengte van 900 meter een grote fonteinenshow gehouden, met muziek. Na 18.00 uur wordt deze show iedere 30 minuten opgevoerd. Heel mooi om te zien, met de verlichte Burj Khalifa op de achtergrond. Het is er alleen enorm druk, er staan honderden mensen te kijken. Het ontwerp en de samenstelling van de shows is gedaan door dezelfde mensen die de fonteinenshow in Las Vegas bij het Bellagio hotel hebben ontworpen.
Kortom, rondom de Dubai Mall kun je je wel een dag vermaken. En dat hebben we dus ook gedaan.

Zaterdag 22 december
Vandaag is Wil jarig. Dus eerst de felicitaties, daarna op naar het ontbijtbuffet.
Vanmorgen hebben we een taxi genomen, er staan er altijd een paar klaar bij het hotel. Het personeel wenkt zodra er één nodig is. Taxi’s zijn hier heel betaalbaar, voor een rit van 25 km betaal je slechts zo’n € 10. Je betaalt voor de afstand, dus voor de kortere ritjes is het helemaal een aanrader.
Vanochtend wilden we graag op tijd bij de Jumeirah Moskee zijn. Dit is de enige moskee die ook toeristen binnenlaat. Vrouwen moeten wel een hoofddoek om en uiteraard moet iedereen zijn schoenen uit. Om 10.00 uur konden we naar binnen en kregen we van een vrijwilliger (een Engelse dame die nu in Dubai woont) een uitgebreide uitleg over de regels van de islam. Ook konden er vragen worden gesteld. Dat was heel interessant en leerzaam. Vrijwilligers doen dit 4 keer per week om toeristen eens de gelegenheid de geven een moskee te bezoeken en meer over de islam te weten te komen.
Na het bezoek aan de moskee zijn we naar het publieke strand gelopen. Dan kunnen we toch zeggen dat we het strand hebben gezien 
Hiervandaan zijn we met bus en metro doorgegaan naar het Hyatt Regency hotel in het noorden van de stad. Op de 25e verdieping van dit hotel hebben ze een draaiend restaurant. We hebben in verband met de verjaardag van Wil een reservering gemaakt voor een late lunch (14.00 uur). We hebben genoten van een uitgebreid en luxe buffet. Alles was heerlijk en we hebben dan ook eigenlijk teveel gegeten. Het uitzicht op de oude stad, het nieuwe zuidelijke deel en het water (met de aanleg van een tweede palm) waren prachtig.
Met de metro zijn we met één overstap in een half uur weer naar het appartement teruggereden. Toen we daar aankwamen wilde met net gaan schoonmaken. We zijn daarom even doorgelift naar de 40e verdieping, daar is de Skyview lounge. Het hotelcomplex ligt vlakbij het palmeiland, dus het uitzicht hierop is ideaal vanaf de 40e verdieping. Ook het Burj Al Arab hotel (‘het zeil’) is vanaf hier goed te zien. Vanaf ons appartement is dat hotel overigens ook te zien.
Nadat we even zijn opgefrist en bijgekomen in ons appartement zijn we ’s-avonds nog op stap geweest. Vanaf het Gloria Hotel rijdt er iedere avond om 19.00 uur een gratis pendelbus naar de Dubai Marina. Dat is zo’n 5 km naar het zuiden. Om 22.00 uur rijdt de pendelbus weer terug. Heel handig.
De Dubai Marina is een toeristische wijk met strand, The Walk en een kunstmatig aangelegde jachthaven dat in verbinding staat met de zee (Perzische Golf). Het wordt ook wel Nieuw Dubai genoemd en er staan in deze wijk veel wolkenkrabbers. The Walk is een kilometer lange straat met kleine winkelcentra, restaurants en hotels. Rond de haven loopt een wandelpad en er zijn veel restaurants en café’s te vinden. Wij hebben vandaag al veel gegeten, dus we hebben alleen een ijsje bij Baskin Robbins (soort Häagen-Dasz) gegeten, mmm heerlijk. En we hebben genoten van het uitzicht op de boten en de mooi verlichte wolkenkrabbers.

Zondag 23 december
Slecht begin van de dag. We lagen in bed en Yvonne werd wakker van het geluid van de douche. In de veronderstelling dat Ronald al opgestaan was nog maar even de ogen gesloten. Het douchen hield echter wel lang aan en op een gegeven moment draaide Ronald zich om. Op de vraag of Ronald het bad aan het vullen was kwam het antwoord: ‘ik lag te slapen’. Daar klopte dus iets niet. Het bleek ook pas 5.30 uur te zijn. Ronald het bed uit en wat bleek, de slang van de ‘schoonmaakspuit’ naast het toilet (wat wij niet gebruiken) was gesprongen. We hadden geen idee dat het kraantje standaard aan staat. Aangezien het kraantje niet in bad uitkomt, maar gewoon in de badkamer en al minstens 10 minuten had staan spuiten, kun je de gevolgen wel raden. De badkamer, de hal en de keuken stonden blank. Dat was dus flink dweilen met de aanwezige handdoeken.
Na deze nachtelijke bezigheid zijn we nog even 2 uurtjes naar bed geweest.
Vandaag zijn we per taxi naar Madinat Jumeirah gereden. Dit is een groot complex/resort met 2 hotels, een theater, nachtclub en een souk. Dit alles is gebouwd in Arabische stijl, met veel water waar traditionele houten abra’s varen. Als je niet in één van de twee luxe hotels verblijft kun je niet alles bezoeken. We hebben de souk met de winkeltjes, kraampjes en restaurants bezocht. Met een abra hebben we een tocht gemaakt over de 3,7 km lange waterweg. Je vaart tussen groen en panden in Arabische stijl waar zich hotelkamers bevinden. Het lijkt net een sprookje uit 1001 nacht of een tochtje in de Efteling. Op bepaalde plaatsen heb je een mooi uitzicht op het dichtbij gelegen hotel Burj Al Arab. Het hotel in de vorm van een zeil is het enige 7-sterren hotel ter wereld. Boven aan het hotel bevindt zich een helikopterplatform. Hotelgasten kunnen zo snel van en naar de luchthaven worden gevlogen. Heel vreemd om daar ineens een helikopter te zien landen.
Halverwege de middag zijn we doorgereisd naar Atlantis The Palm. Dat is het hotelcomplex bovenin de palm die voor de kust is gemaakt. Het hotel zelf is herkenbaar aan de grote boog in het midden. Bij het resort zijn ook aanwezig: - Aquaventure, een groot waterpark met zwembaden, glijbanen, rivier, dolfijnenbad en een glijbaan waarbij je eindigt in een glazen tunnel en om je heen de haaien ziet zwemmen, - Lost Chambers, een attractie waarbij je via glazen tunnels het verloren continent Atlantis ziet, en een onderwaterwereld met 65.000 vissen te zien is. Helaas moet je om de dolfijnen te zien een toegangsbewijs hebben voor het hele aquapark, dus we hebben geen dolfijnen gezien.
Per monorail zijn we over de stam van het palmeiland weer naar het vasteland gegaan. Daar aangekomen zijn we met een taxi bij The Walk afgezet, in de wijk Dubai Marina. We hebben heerlijk gegeten bij een Japans-Italiaans restaurant.
Vanavond een beetje op tijd thuis en lekker relaxed in het appartement.

Maandag 24 december
Vandaag een ‘rustige dag’, er staat niet veel op het programma. Na weer uitgebreid ontbeten te hebben zijn we doorgelopen naar het zwembad, om even te kijken. Dat ligt, net als het restaurant, op de 8e verdieping. Als je er ook van de zon wilt genieten (als het niet te warm is) dan moet je vroeg zijn. Om 10.00 uur is er rondom het zwembad namelijk nergens meer zon. Op deze verdieping zijn ook nog een spa en een fitnessruimte aanwezig.
Voor vandaag staan de Ibn Battuta Mall op het programma. Het is uiteraard een groot winkelcentrum en er is een hotel. Het winkelcentrum ziet er van buiten al mooi uit en binnen is het nog mooier. Het gaat in Dubai ook niet alleen om het winkelen (de winkels zijn overal bijna hetzelfde), maar ook om de uitstraling van de centra. Ibn Battuta is verdeeld in 6 wijken die je achter elkaar doorloopt. Dat zijn Andalusië, Tunesië, Egypte, Perzië, India en China. In elk deel is de sfeer helemaal aangepast, dus de kleuren, houtsnijwerk, mozaiek. Soms gaat het verder dan dit soort details. In dit winkelcentrum staat in de wijk China bijvoorbeeld een grote boot (Chinese jonk).
In de middag hebben we dit keer wel gegeten, even makkelijk bij het foodcourt van het centrum. Eerst een broodje en daarna bij de McDonalds een ijsje gehaald, een sundae in een grote hoorn voor slechts € 1. In de foodcourts van de winkelcentra zijn altijd alle werelddelen vertegenwoordigd. Naast de bekende fastfoodketens McDonalds, Burger King en KFC zijn er ook de bekende Subway en vele Italiaanse, Aziatische, saladebars en koffietentjes aanwezig. Er is voor ieder wat wils.
Na deze late lunch zijn we teruggegaan naar het appartement om even uit te rusten, te douchen en netjes aan te kleden. Deze kerstavond we een 5-gangen keuzediner op de Bateaux Dubai. Een ‘glazen’ boot waarmee we gaan varen over de Dubai Creek in het oude deel van Dubai. Met de taxi gaan we die kant op. Via de rode loper kunnen we aan boord, waar we welkom worden geheten met een mocktail, een alcoholvrije cocktail. Er wordt pas alcohol geschonken als de trossen los zijn. Tijdens het eten kun je genieten van de uitzichten onderweg en tussen de gangen door kun je naar buiten om foto’s te maken (zonder reflectie in het glas). Op de boot is livemuziek van een pianiste en violiste en de boot is in kerstsfeer aangekleed, inclusief kerstboom. Op de tafels liggen kerstmutsen, dus we komen al aardig in kerststemming. Overigens is in heel Dubai de kerstsfeer aanwezig, met muziek, versiering en soms een kerstman. We hebben deze avond heerlijk gegeten en gedronken (zeer goede rode wijn). Bateaux Dubai is echt een aanrader voor als je ooit een keer in Dubai komt.

Dinsdag 25 december
Op deze 1e kerstdag lekker uitgeslapen en daarna eens buiten ontbeten. Daar heb je geen last van de airconditioning.
Omdat het vandaag kerst is en we niet zeker weten of in de oude stad de musea open zijn gaan we vandaag ons laatste winkelcentrum van het lijstje bezoeken, de Mall of the Emirates. Bekend om zijn skipistes met echte sneeuw. Het winkelcentrum ligt op slechts 2 metrohaltes, dus een kort ritje vandaag. Vanaf het station loop je via een lange gang zo het winkelcentrum binnen. Je loopt de hele dag dus in de aircolucht, vanaf het moment dat je ’s-ochtends het metrostation inloopt totdat je aan eind van de dag weer het metrostation uitloopt. Airco is hier namelijk overal, op de metrostations, in de metro, in de winkelcentra, hotels, restaurants en zelfs in speciale afgesloten bushokjes op straat. Alleen als je het hotel uitloopt en echt in de buitenlucht staat voel je pas hoe het warm het echt is. En dat is in deze tijd van het jaar zo’n 27 graden overdag en 20 graden in de nacht.
Ook in de Mall of the Emirates is er een mengelmoes aan winkels. Betaalbare mode zoals H&M en Zara, maar ook onder andere Dior, Versace, Prada en Louis Vuitton hebben hier een winkel.
Na het winkelen en windowshoppen hebben we vandaag gegeten bij Après. Een restaurant aan de skipiste. We hadden een tafel aan het raam en dus hadden we goed zicht op de skibaan, de liften, de klasjes, de luchtband sleebaan en de baan waar je in een bal naar beneden rolt. Bij sneeuw en 1e kerstdag denk je al snel aan gourmet en fondue, dus hebben we vandaag gekozen voor een kaasfondue.
Terug in het appartement hebben we nog koffie en thee gedronken met een plak kerstbrood. Deze hadden we vanuit Nederland al meegenomen om de kerstsfeer er in te houden 

Woensdag 26 december
Onze laatste dag in Dubai. Deze gaan we doorbrengen in het oude deel van de stad. Een rit van bijna een half uur met de metro naar het noorden.
Als eerste hebben we het Sheikh Saeed Al Maktoum House bezocht. In dit huis uit 1896 heeft voormalig heerser sjeik Saeed Al Maktoum gewoond. Het is intussen gerestaureerd en nu is er een museum van gemaakt. Er wordt hier in verschillende ruimtes via vooral foto’s een beeld gegeven van het leven in Dubai in de jaren 60 en 70. Ook is er een maquette te zien van het oude Dubai, en oude munten en kaarten. De munten bestonden tot 1966 uit (British Indian) rupees, vanwege de banden met India. Na een korte periode van de riyal is pas in 1973, na de oprichting Verenigde Arabische Emiraten, de dirham gekomen. Een ander feitje: tot 1960 was er in Dubai geen elektriciteit!
Na het museum zijn we naar abra station gelopen. Met de houten boten kun je de rivier oversteken voor slechts € 0,20 enkele reis. Aan de overkant hebben we de Deira Old Souq doorgelopen. Er is één gang met veel kruidenwinkels, het ruikt daar heerlijk. De overige straatjes bestaan uit van alles wat winkels. We zijn er doorheen gewandeld, maar hebben niets gekocht, tot teleurstelling van de verkopers. Die beweren allemaal de beste spullen te verkopen en willen graag dat je bij hun winkeltje binnen komt. Ook lopen er mannen rond die vragen of je belangstelling hebt in een Rolex of een tas van Gucci, Prada of Versace van goede kwaliteit. En vooral waarom je ze niet wilt, want het zijn echt mooie spullen 
Met de abra weer terug naar waar we vandaan kwamen, de wijk Bur Dubai. Ook hier is een souk, namelijk de Bur Dubai Old Souq. Hier is het één brede straat met veel kleine winkels waar ze allemaal t-shirts, kashmier sjaals en wat souvenirs verkopen. En iedere winkelier wil je ook hier naar binnen hebben en zegt dat zijn spullen de beste zijn. Terwijl je toch echt overal hetzelfde ziet hangen.
Een stuk verder op onze looproute komen we bij het Al Fahidi Fort. Dit is een 18e eeuws fort dat destijds de handelaren en zeevaarders moest beschermen voor invasies. Tegenwoordig is het de ingang van het Dubai museum. Na het fort kom je ondergronds terecht in een nieuw gemaakt gangenstelsel. Hier zijn allerlei beelden van Dubai te zien, onder andere over archeologie, de souk in 1950, de woestijn en de moskee. Allemaal nagemaakt, met levensechte poppen. Een museum wat je gezien moet hebben als je in Dubai bent, om een indruk te krijgen van heel Dubai, van toen en nu.
Vlakbij het Dubai museum ligt de wijk Bastakiya. De wijk ligt aan de Creek (de rivier) en de huizen zijn rond 1900 gebouwd. Zo’n 50 gebouwen zijn helemaal gerestaureerd zodat je een idee krijgt hoe het traditionele Dubai er uitzag. Alle gebouwen hebben dezelfde kleur, een zandkleur. Dat komt omdat de muren bedekt zijn met zandpleister. Veel gebouwen hebben torentjes, die hebben we elders in de stad ook al gezien. Het zijn windtorens, zo komen er briesjes de huizen in. Een voorloper van de airco dus.
Na ons bezoek aan het oude deel van Dubai zijn we per metro weer richting ‘huis’ gereden. Onderweg zijn we nog even uitgestapt bij de Mall of Emirates om een hapje te eten. Daarna door naar het appartement om alvast de koffers zover mogelijk in te pakken. Om 10.00 uur lagen we op bed.

Donderdag 27 december
Vanochtend ging de wekker om 4.30 uur. Aankleden en even wat eten dat we eerder al in de supermarkt hadden gekocht. Het buffet is om dit tijdstip namelijk nog niet geopend  Om 5.30 uur uitgecheckt en richting vliegveld vertrokken. Om 6.00 uur zijn we daar afgezet door onze chauffeur. We mochten zelf inchecken. Nu is dat tegenwoordig niet zo vreemd meer, maar ook de koffers konden we zelf inchecken en labellen. En dat hadden we nog nooit eerder gedaan. Met wat assistentie van het aanwezige grondpersoneel is het allemaal gelukt. En de koffers zijn ook op Schiphol aangekomen, dus misschien is er nog een nieuwe carrière voor ons weggelegd 
Na het inchecken de douane en securitycheck snel door (slechts 10 minuten totaal) en nog even wat taxfree winkels bekeken. Daarna snel naar de gate. Omdat er zoveel passagiers in het toestel kunnen, zo’n 500, wordt er extra tijd uitgetrokken om iedereen aan boord te krijgen.
Ook tijdens de terugvlucht weer heerlijk gegeten. We kregen eerst een ontbijt en later nog een lunch.
De bemanning op de vluchten van Emirates is overigens internationaal. Daardoor worden er aan boord heel veel talen gesproken. Het omroepen van berichten gebeurt in het Arabisch, Engels en af en toe in het Nederlands. Maar er is ook personeel aan boord dat bijvoorbeeld Duits, Spaans, Italiaans, Frans, Hindi, Russisch en nog wat talen spreken die we alweer vergeten zijn.
Om 12.45 uur Nederlandse tijd zijn we geland op Schiphol en zit de week Dubai er alweer op.

Wat betreft de slogan ‘Do buy in Dubai’ kunnen we zeggen; het klopt. Voor alle portemonnees is er iets te koop. De winkelcentra zijn de moeite waard om te bezoeken, dus waarom niet meteen wat geld uitgeven in één van de vele winkels…

Nog een feitje: moslims bidden 5 maal per dag. Om er voor te zorgen dat men tijdens het winkelen de tijd niet vergeet klinkt er door de luidsprekers het oproep tot gebed. In alle grote winkelcentra zijn ook gebedsruimtes aanwezig, zodat men toch gewoon kan bidden tijdens het winkelen.

Iedereen een goede jaarwisseling gewenst en tot volgend jaar!

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 28 December 2012 - 22:56

Ilse:

Wat hebben jullie een prachtige vakantie gehad zeg lijkt wel een sprookje, ik kijk altijd uit naar jullie verslag vind ik erg leuk om te lezen.
    Ronald en Yvonne wij wensen jullie een fijne jaarwisseling toe en maar veel mooie reizen in 2013, dan heb ik weer iets te lezen!
    groetjes ilse.

• 28 December 2012 - 23:04

Annelies:

Hallo. Wat hebben jullie veel geweldige dingen gedaan en gezien! Zoiets maak je waarschijnlijk maar eens in je leven mee.
    Complimenten voor het fantastische verslag en de foto's. Ik heb hierdoor een duidelijke indruk gekregen hoe jullie de week hebben beleefd. Dank daarvoor!
    Voor jullie nogmaals een fijne jaarwisseling en een gelukkig en gezond 2013. Groeten en tot ziens.

• 30 December 2012 - 02:07

Soei:

Hoi Ro en Yvonne!

Leuk om je reisverslag te lezen, heb geprobeerd je te betrappen op een spelfout maar dat is me met mijn gebrekkige Hollants niet gelukt. :-)

1 ding vond ik wel vreemd, de dag dat je aankwam ging je om 03:00 slapen en na lekker uitgeslapen te hebben heb je ontbeten om 09:45. Misschien 6 uurtjes slaap dus, in welke wereld is dat lekker uitslapen??? :-)

Ben wel blei te lezen dat je dit keer niet naar Verweggistan bent gegaan. Vraag me altijd af of je wel weer heelhuids thuis komst als je zo'n tripje waagt.

Tot je volgende wereldreis!!!

Groetjes,

Soei

• 02 Januari 2013 - 10:48

Geert Van De Rijdt:

Dag Yvonne,

bedankt voor het verslag; vanavond lees ik het wat beter.
    Fijn dat jullie genoten hebben!
    Groeten & de beste wensen voor 2013.
    Geert.

• 02 Januari 2013 - 16:29

Diana Cremers:

Wat een mooie foto's , lijkt me inderdaad een leuk "shopping adres"!

• 03 Januari 2013 - 13:10

Nel En Piet Middelburg:

Ronald en Yvonne, bedankt voor het reisverslag, hopelijk hebben jullie er veel van genoten, als geinteresseerde buitenstaander komt het wat clean en feitelijk over, overigens perfect weergegeven.
    De innerlijke, wezenlijke beleving blijft wat achterwege, wat is de intrensieke belevingswaarde, dat maakt het verhaal rijker, emotioneler en meer betrokken voor de lezers. Zie dit als positief hopelijk, maar er is meer uit te
    halen, het blijft te oppervlakkig, en niet specifiek voor jullie. Zie dit maar als een eigenwijze bijdrage van een
    schoolmeester. Wij waren met de kerst nog in Gent, hebben daar enorm van genoten, schitterende stad,
    zeker nu na de renovatie van de straten, de cultuur,en historie beleef je daar intens, zeer aan te bevelen,prachtige winkels, rijke stad, met groots verleden,
    groeten Nel en Piet uit Middelburg..tot ziens of horens,,

• 29 Juli 2015 - 15:23

Claudia:

Hallo Ronald en Yvonne

Via Google kwam ik op jullie site want ik was aan het zoeken naar meer informatie over hotel Gloria. Ik heb een vraagje. Jullie schrijven dat er tot 10:00 uur zon is bij het zwembad, komt die daarna nog terug? en zijn er voldoende ligbedden? Of is er elders bij het hotel een ruimte/tuin waar je in de zon kan zitten?

Hoor het graag
    Claudia