Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

31 Mei 2015 | Duitsland, Berlijn

Hallo allemaal,

Het is weer zover. De vakantie is aangebroken, dus tijd voor updates.
Dit jaar is de vakantie iets korter, 2 weken. En de bestemming is Duitsland.
Eerst een paar dagen Berlijn, vervolgens een week in Thüringen en tenslotte een paar dagen Leipzig.

Zaterdag 30 mei zijn we begonnen aan onze vakantie. Thuis nog even lekker ontbeten, onze vaste oppas Wil en onze viervoeter Spinner gedag gezegd en dan de auto in. Bij Hengelo de grens over en dan is het één rechte lijn naar het oosten. Onderweg één keer last gehad van een 12 km lange file (45 minuten vertraging), maar verder is de reis goed verlopen. Wel veel voetbalsupporters onderweg, vooral Dortmund aanhangers met vlaggetjes op de auto. Eind van de middag kwamen we aan in Oost Berlijn.
We hebben een hotel aan de Frankfurter Allee, wijk Friedrichshain. Dit is een brede straat die overgaat in de Karl-Marx-Allee en uitkomt bij de Alexanderplatz. De Frankfurter Allee is een straat met een geschiedenis. In 1945 vocht het Sovjetleger zich hier Berlijn binnen, waarbij binnen een paar dagen ongeveer 200.000 soldaten sneuvelden.
De voetbalfans komen we ook bij het hotel tegen. Er slapen er hier ook een aantal. Deze avond is de Duitse bekerfinale (Dortmund tegen Wolfsburg) en deze wordt gespeeld in het Olympiastadion in Berlijn. De stad is overspoeld met supporters. In de vele bars en restaurants staat de televisie aan, zo ook in de American Diner waar wij hebben gegeten. Lekker gegeten en een mooie wedstrijd gezien. Wolfsburg heeft overigens de beker gewonnen.

Zondag 31 mei lopend op pad gegaan. De wijk Friedrichshain verder verkennen. Iedere zondag is er in de wijk een vlooienmarkt, daar zijn we eerst geweest. Daarna door de bekende straten met restaurants en bars gelopen. Heel gezellig, met volle terrassen.
Aan het eind van de wijk (de zuidkant) kwamen we nog een onverwachte markt tegen. Deze staat niet in de boekjes en op de plattegrond is het een grijze vlek. Maar het bleek een ontzettend leuk stuk Friedrichshain te zijn. Naast een (vlooien)markt en vele eetkraampjes uit de internationale keuken waren er o.a. ook een klimwand, muziekhal en openluchtbioscoop. Wat wij een leuk stukje vonden was een aparte plaats met verschillende hallen met eettentjes, barretjes en live muziek. Echt een aanrader deze wijk.
We zijn doorgelopen naar de Oberbaumbrücke, een brug over de rivier de Spree. De bakstenen brug is eind 19e eeuw gebouwd en gedurende de DDR-tijd mochten alleen de West-Berlijners deze brug over. De muur liep hier aan de noordkant van de brug. De 1,3 km lange Berlijnse muur die nog over is is te zien tussen deze brug en het Ostbahnhof, en loopt dus langs het water. Op de muur (East Side Gallery) zijn schilderingen gemaakt door kunstenaars, helaas is alles intussen wel beklad door grafitti.
Bij het Ostbahnof hebben we het openbaar vervoer genomen naar de Reichstag. We hebben deze niet van binnen bezocht, omdat alle toegangskaarten vorige week al uitverkocht waren. Even op beeld vastgelegd en verder gewandeld het park in dat voor de Reichstag begint.
Er was vandaag ook een wielerronde in de stad, waardoor er een aantal straten afgesloten waren voor verkeer. Daardoor reed er vandaag geen bus door het park heen, maar we hebben wel een peloton wielrenners voorbij zien racen :-)
Vanavond naar de wijk Prenzlauerberg geweest om te eten, ook zo'n gezellige, hippe wijk.

Groetjes, en tot over een paar dagen.
Yv en Ro

• 01 Juni 2015 - 11:39

Arie En Henny:

Wat is dat nou? niet in de klimwand geweest, kinderachtig hoor, dat kan toch nog wel op jullie leeftijd!

Wel een leuk verslag, we zien uit naar de volgende dagen.

Groetjes Arie en Henny

• 01 Juni 2015 - 12:35

John V Baal:

Hey luitjes,

Weer mooi verslag hoor !! Even genieten & mooie foto's (neem aan v Yvon, sorry Ronald!)

Voor foto's is Hauptbahnhof in Regierungsviertel ook aanrader, gebouw is klein wereldwonder!!

Veel plezier samen!!

Groetjes, John v. Baal

• 01 Juni 2015 - 13:10

Elly:

Wat weer een leuk verslag, hele fijne vakantie verder.

• 01 Juni 2015 - 20:08

Trudi:

Hallo Yvonne en Ronald,

Alvast heel veel plezier in Berlijn, het is inderdaad heel iets anders , maar de
    moeite waard. Geniet ervan !
    We gaan jullie volgen.

Doei doei Jan en Trudi xx

• 02 Juni 2015 - 15:13

Pa En Ma:

Hallo Yvonne en Ronald,

Het is weer een prachtig verhaal, en enkele foto's die komen ons wel bekend
    voor.
    Verder wensen wij jullie een goede reis toe en veel plezier.

liefs en groetjes Pa en Ma.