Hier aan de kust ... van Split naar Vodice. - Reisverslag uit Tribunj, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Hier aan de kust ... van Split naar Vodice. - Reisverslag uit Tribunj, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Hier aan de kust ... van Split naar Vodice.

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

12 September 2012 | Kroatië, Tribunj

Hallo allemaal, hier weer het volgende deel vanonze reis.

Zondag 9 september was weer een echte reisdag, hoewel de reis slechts 90 kilometer lang was. Onderweg hadden we een tussenstop in het historische kustplaatsje Trogir ingepland. Kenmerk van een toeristische trekpleister is dat je veel buitenlandse kentekens ziet en je moet betalen om je auto te kunnen parkeren. Nu was Trogir wel zeer de moeite waard om te bezoeken. De stad is door vestingmuren omsloten en lijkt wel een openluchtmuseum. Het belangrijkste bouwwerk is de Sveti Lovro,(St. Laurentius) een imposante kathedraal waar op zondagochtend natuurlijk geen plaats is voor ons, toeristen. Om 11.00 uur was daar net de zondagse dienst aan de gang. Wel was er genoeg moois te zien en tijd over om een terrasje te pakken. De gehele oude binnenstad van Trogir staat sinds 1997 op de Unesco werelderfgoedlijst.

Na zo'n 2,5 uur was het tijd om verder te reizen richting Vodice. Ronald is hier in de jaren '80 wel eens op vakantie geweest, destijds heette het land nog gewoon Joegoslavië. We overnachten nu in het havenplaatsje Tribunj. Zo'n 3 kilometer van Vodice vandaan. We hebben een behoorlijke kamer met ruim balkon en zicht op de haven en de Adriatische Zee. De eigenaresse van het verblijf raadde ons restaurant Luna aan. Wij hebben dat advies opgevolgd, omdat het restaurant prachtig gelegen was, met aan twee kanten zeezicht, en een ruime menukeuze had tegen de bekende lage Kroatische prijzen. Als amuse kregen we al een Bruschetta (toast met tomatensalsa) en na ons avondeten nog een overheerlijk glaasje Kroatische likeur (Slivovic) van het huis.

Maandag 10 september hebben we een uitstapje gemaakt naar de Krka watervallen. Langs de oevers van de rivier de Krka is sinds 1985 meer dan 110 km² van het landschap tot nationaal park (N.P.) uitgeroepen. In totaal stort de rivier zo'n 300 meter naar beneden, wat uiteraard tot prachtige plaatjes leidt. In het park is een hoop aan flora en fauna te ontdekken, tot aan slangen toe. Gelukkig hebben we wat kruipende dieren betreft niet meer gezien dan wat hagedissen. Na ons bezoek vorige week aan Plitvice N.P. leek dit een beetje een tegenvaller te worden. Maar ook Krka N.P. is een absolute aanrader voor een ieder, die in de buurt van Split, Šibenik of Zadar verblijft. Vanaf de ingang die wij hadden genomen (Lozovac) is een wandelroute uitgezet, die een groot deel van de watervallen laat zien. Een touringbus brengt je naar het begin van de route. De voettocht duurt wel ruim een uur, maar voor ons twee, omdat we toch regelmatig wat willen vastleggen. Na een kleine lunch en een busrit terug naar de parkeerplaats hebben we nog de reis gewaagd naar een andere ingang, namelijk die van de Roški Slap (waterval van Roški). Hiervoor moet wel zo'n 50 kilometer worden doorgereden en terug uiteraard. Ook hier was een kleine wandelroute langs al het natuurschoon uitgezet.

's Avonds hebben we in het centrum van Tribunj gegeten. Ondanks dat deze plaats niet bekend staat als toeristenoord verblijven hier wel veel toeristen. In Tribunj telden wij al gauw tien restaurants, mede vanwege de (jacht-) haven is het hier toch altijd gezellig druk.

Dinsdag 11 september hebben we ingeruimd om wat van de Kroatische kust te zien. Allereerst staat een bezoek aan het historische plaatsje Primošten op het programma. Vroeger was dit een vissersdorp op een eiland. Tegenwoordig is het middels een dam verbonden met het vasteland. Bezienswaardigheid in Primošten is het kerkje met kerkhof op de top. In tien minuten loop je daar naartoe. Uiteraard zijn er cafeetjes en barretjes in overvloed. Het was er niet erg druk met bezoekers. Wel viel ons het grote aantal Tsjechische, Slowaakse, Hongaarse en Poolse kentekens op.

Vervolgens zijn we doorgereden naar de stad Šibenik. Ook dit is een oude stad met smalle straatjes, cafeetjes, restaurants en wat toeristen. Wat dat betreft lijken de oude steden hier op elkaar. In Šibenik staat echter de kathedraal Sveti Jakov, uitkijkend op het water. De kathedraal stamt oorspronkelijk uit 1433, gebouwd door de Italianen. De materialen die gebruikt zijn (kalksteen en marmer) komen van het eiland Brač. Van binnen is hij ook prachtig, met veel schilderingen en altaren. Tijdens de oorlog, tussen 1991 en 1994, is de stad door het Joegoslavische leger beschoten. Ook de kathedraal is daarbij beschadigd. Bijna alles is intussen gerestaureerd en sinds 2000 staat de kathedraal op de Unesco werelderfgoedlijst.

Woensdag 12 september zijn we in de buurt gebleven en hebben de toerist uitgehangen in Vodice. Een leuke boulevard met ook weer veel terrassen. Ook is er een jachthaven en zijn er diverse stranden. Het is eigenlijk een langgerekt toeristisch dorp. Aan de oostkant van Vodice ligt onder andere hotel Olympia, bijna aan het strand. Hier is Ronald zo'n 30 jaar geleden op vakantie geweest. Het is in 2009 volledig gerenoveerd en ziet er luxe uit, inclusief zwembad met fontein. Er is in die 30 jaar wel het een en ander veranderd. Overigens zijn de stranden in Kroatië niet van zand, maar van kiezel of beton. Een strandbedje huren is dus geen overbodige luxe.

Na een late lunch in Vodice zijn we weer terug in Tribunj. Nog even relaxen deze middag, voor we morgen weer verder reizen. En even de moederpoes eten geven. Precies onder ons balkon houden zich 4 kittens schuil, die nog drinken bij hun moeder. Moeder heeft alleen niet veel te eten. Ze krijgt 's-ochtends wat plakjes vleeswaren nadat de gasten hebben ontbeten. Bij de buren staat een bakje water buiten, en verder moet ze zich maar redden. Aangezien ze nog 4 bekjes te voeden heeft hebben we gisteren en vandaag wat te eten gebracht. Een zakje voer van Whiskas, nou dat smaakt! Nu maar hopen dat ze alle vier volwassen worden. Aan ons heeft het in ieder geval niet gelegen.

Nou dat was het wel weer voor deze keer. We hebben een slechte internetverbinding hier, maar het blijkt dat op gang de verbinding beter is. Dus het plaatsen van deze tekst gebeurt op de gang ;-)

Groetjes, Yv en Ro

• 12 September 2012 - 20:46

Annelies:

Hoi Ronald en Yvonne. Zo te zien aan jullie reisverslag hebben jullie het uitstekend naar jullie zin! De foto's zijn ook weer schitterend. De poesjes zijn schattig!
    Ik wens jullie nog veel plezier. Groetjes.

• 12 September 2012 - 21:26

Je Vader En Moeder:

Yvonne en Ronald,
    het is weer eens geweldig wat jullie beleven. De voeten hebben het nog niet begeven en houden zo! Natuurlijk kijken wij en zeker ik met belangstelling uit naar de mooie plaatjes van Trogin en Krka. Naast de mooie natuur en dieren die daar verblijven zijn een lust voor een fotograaf er zijn waarschijnlijk ook gekleurde kikkers die zich verborgenhouden door het mooie weer.
    De Pet van Ronald doet het ook goed.
    Spinner vanmorgen nog even een knuffel gegeven, komt niets te kort in de voederbakjes.

Groetjes, fijne reis naar Zadar

• 13 September 2012 - 07:05

Elly:

Wat maken jullie weer een prachtige reis. De verhalen doen mij heel erg aan Macedonie denken, wat natuurlijk niet zo vreemd is. Het bijvoeren van poezen is bij ons ook iets wat regelmatig gebeurt in een vakantie. Geniet van de rest van jullie reis. Groetjes.

• 14 September 2012 - 10:48

Geert:

profi reisverslag!
    en maar doorgaan met genieten

• 14 September 2012 - 12:58

Ma Otte:

Wat leuk dat jullie hotel Olympia gevonden hebben na zoveel jaar.De middelste foto van Primosten,rechts bovenin,ligt het Hotel waar ik vorig jaar was.Alle fotos zijn heel mooi,
    dat kan ook niet anders in zo een land,met zo een fotograaf.
    nog veel vakantie plezier.

p.s.Spinner moest zo nodig even komen kijken,
    wat ik aan het doen was,je kent dat wel,en als ik opsta
    als een speer naar beneden,bang dat de buitendeur
    dicht gaat.

groetjes van Ma Otte

• 14 September 2012 - 21:22

Addy:

Wat een uitgebreid verslag van jullie ervaringen. Ik lees het iedere keer weer met plezier.
    Met de leuke foto's erbij komt het helemaal tot leven.
    Ik begrijp dat het overal redelijk welvarend is! Geen oorlogsschade meer tegen gekomen?

We kijken uit naar het volgende verslag.

Hartelijke groet,

Rien en Addy