Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zadar - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zadar

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

15 September 2012 | Kroatië, Zadar

Hallo allemaal,

Hier weer een update vanuit Kroatië.

Donderdag 13 september hebben we een korte reisdag gehad. We zijn van Tribunj naar Zadar gereden, in de stromende regen. Het kwam echt met bakken tegelijk naar beneden. We hadden een mooie route naar Zadar, langs de kust en de bergen, maar daar was helaas niets van te zien. Aangezien de wegen hier geen zoab hebben en het oppervlak niet geheel waterpas is, lijkt het af en toe wel een vijver of sloot waar je doorheen moet. Gelukkig was het een korte route en waren we rond het middaguur in Zadar. Daar hebben we nog even een winkelcentrum bezocht, net als veel andere toeristen.
Tot nu toe zijn we trouwens nergens zoveel Nederlanders tegengekomen als hier in de buurt.
's Avonds hebben we bij een gezellig, goed aangeschreven Italiaans restaurant gegeten. Heel populair en het zat dan ook helemaal vol binnen. Er zaten buiten zelfs veel tafels vol, ondanks het frisse en natte weer. We hebben een heerlijke lasagne gegeten. Die staat niet overal op de kaart, dus daar hadden we zin in.

Vrijdag 14 september begon ook met regen. In de loop van de ochtend werd het droog (maar de wind bleef) en zijn we naar Nin gereden. Eigenlijk was het de bedoeling om vandaag de bergen in te gaan, naar een nationaal park. Maar met zoveel bewolking was het zicht daar zo slecht geweest dat we besloten hebben het groen over te slaan en toch maar voor cultuur te gaan.
Nin is een geheel ommuurd, oud plaatsje op een eiland. Het centrum is maar klein en we hebben het dan ook te voet verkend. In de storm hebben we op diverse plaatsen Romeinse resten gezien.
Op het vasteland vlakbij Nin staat een heel klein kerkje op een heuvel, het is de Heilige Kruiskerk. Het is de kleinste kathedraal ter wereld. Je kunt er niet naar binnen, maar wel een klein rondje om de kerk maken.

Ook zijn we deze dag in Petrčane geweest. Een klein plaatsje met een authentiek centrum. Alleen langs het water zitten wat restaurants en winkeltjes. Er is één hotel in de plaats zelf, Hotel Pinija. Daar is Ronald zo'n 30 jaar geleden geweest. Het ligt prachtig, midden in de pijnboombossen.

Zaterdag 15 september zijn we in Zadar zelf gebleven. Het is vandaag de hele dag droog gebleven en we hebben ook de zon af en toe nog gezien. Ook Zadar is weer zo'n oude ommuurde stad, ditmaal gelegen op een schiereiland. Er zijn hier in de loop der tijden vele volkeren langs geweest, zoals onder andere Barbaren, Romeinen, Turken en Grieken. Het gevolg is dat er vele stijlen te zien zijn. In de Joegoslavië-oorlog is Zadar ook behoorlijk geraakt. Je ziet dan ook af en toe nog wat kogelgaten in de muren. Gelukkig staan alle oude monumentale panden nog wel overeind. Er zijn diverse interessante kerken en een kathedraal. Helaas waren ze gesloten, dus van binnen hebben we ze niet kunnen zien.
Op het zuidwestelijke puntje van het schiereiland liggen twee bijzondere toeristentrekpleisters; het Zeeorgel en Zonnegroet. Het orgel is een bijzonder instrument. De zee bespeelt de pijpen van dit onderwaterorgel, en bij ieder golfje veranderen de tonen en de melodie. Het orgel zelf is dus niet zichtbaar, het zijn trappen waar je op kunt zitten om naar de tonen te luisteren.
De Zonnegroet bestaat uit zonnepanelen, gelegd in een cirkel van 22 meter doorsnede. Daarop liggen speciale glazen platen met verlichtingselementen. 's Avonds geven de platen licht, in het ritme van de golven en het Zeeorgel. Aangezien wij er waren toen het nog licht was hebben we niet meer gezien dan een veld met zonnepanelen.

Morgen weer een mooie reisdag voor de boeg, via de kustweg naar Krk.

Tot later, Ronald en Yvonne

• 15 September 2012 - 18:17

Henk En Tanny:

Hallo Ronald enYvon
    Wij zullen ook eens reageren
    Alle reisverslagen zijn geweldig mooie verhalen en fotos
    maar de laatste van Zadar en Nin en Petrcane
    Brengen wel herineringen naar boven
    Want daar zijn wij met jou en je vader en moeder geweest
    dat was in 1984
    weet je nog toen wilde je naar Italie varen

grt Henk en Tanny

• 16 September 2012 - 20:35

Je Vader En Moeder:

Ja , het is de laatste week die jullie gaan beleven en wij hopen dat de zon weer goed gezind mag zijn
    tijdens deze laatste dagen.
    Het plaatsje Nin doet denken aan China of Laos maar de foto's geven een ander beeld.
    In Krk zal het verschil met Nin doen verbleken volgens mij, geniet van de natuur en het heerlijke eten.
    De week is snel voorbij en zal thuis de vakantie opnieuw beleven van de foto's die gemaakt zijn, vol verwachting klopt ons hart.

Fijne tijd !