Krk - Reisverslag uit Garica, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Krk - Reisverslag uit Garica, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Krk

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

18 September 2012 | Kroatië, Garica

Hallo allemaal,

Hier weer een update vanuit Kroatië.

Zondag 16 september hebben we Zadar verlaten en de reis richting het noorden vervolgd. Vandaag moeten we in de stad Krk uitkomen, wat ruim 300 kilometer rijden is, voornamelijk langs de Kroatische kust. Zonder tussenstops zou je hier al 4 uur over doen, maar de route is zo prachtig, dat het zonde zou zijn om hier niet af en toe te stoppen. De kustweg is volledig 2-baans en loopt ook dwars door bijna alle dorpen en stadjes die langs de kust liggen. Langs de Adriatische kust liggen ook telkens eilanden, zodat je altijd een mooi uitzicht hebt. In het stadje Senj hebben we even een lunchpauze ingelast.

Het eiland Krk is door een mooie tolbrug verbonden met het vasteland. Op Krk, het grootste Adriatische eiland, is het een stuk drukker met verkeer, omdat daar maar één doorgaande weg loopt en dus alle toeristen over deze weg rijden. Ons hotel staat al ver van tevoren aangegeven, zodat het eenvoudig te vinden is. Bij aankomst probeert de receptioniste ons meteen te paaien door, zonder bijbetaling, een kamer met terras èn zeezicht aan te bieden, terwijl we er één zonder balkon en zonder zeezicht hadden geboekt. Het is een echt vakantiehotel, waar veel 65+'ers met de Duitse nationaliteit verblijven. Voor drie nachten is het voor ons erg goed vol te houden, zeker met 's avonds ook nog eens een groot dinerbuffet.

Maandag 17 september hebben we het eiland Krk wat verkend. Eerst naar het nabijgelegen dorpje Punat, vanwaar je met de boot naar het eiland Košljun kunt varen. We hebben een taxiboot van en naar het eiland genomen. Na een uur werden we weer opgehaald. Het eilandje is erg klein, je kunt in 15 minuten het eiland rondlopen. Op het eiland is een Franciscaans klooster, dat nog in gebruik is en als museum dient. Het staat middenin het groen.

Na Punat zijn we richting Baška gereden. De route via de Baška-vallei is prachtig. Het plaatsje hebben we zondag al in de verte zien liggen vanaf het vasteland. Vlak voor Baška in Jurandvor is het kerkje Sv. Lucije te bezichtigen. Voordat je naar binnen kunt krijg je in een aparte ruimte een film te zien, waarin de historie wordt uitgelegd. In deze kerk, die rond het jaar 1100 is gebouwd, is een replica van de Baška-steen te vinden. Dit is het oudste Kroatische document in Glagolitisch schrift.
In Baška hebben we nog even de toerist uitgehangen, door een wandeling te maken langs alle toeristenwinkeltjes en de Drievuldigheidskerk uit 1772 te bezichtigen.

Op dinsdag de 18e hebben we een echte vakantiedag ingepland op ons eigen terras bij het resort. Maar eerst na het uitgebreide ontbijtbuffet even Krk-stad verkennen. Het oude centrum ligt op slechts 10 minuten lopen van het hotel. Het oude Krk-stad herbergt weer een hoop gebouwen uit de Middeleeuwen. Ook de stadsmuren en drie toegangspoorten uit die tijd staan nog overeind. Zoals in de andere kustplaatsen op het eiland zijn in Krk-stad toeristenwinkeltjes en horeca in overvloed. Toch betaal je op de terrassen aan de kust nooit absurd hoge bedragen voor je drankjes.
's Middags hebben we lekker van de zon genoten, boekje erbij, heerlijk rustig. Zojuist heerlijk gegeten en zo dadelijk weer de koffers zo ver mogelijk gereed maken voor ons vertrek morgen.

Tot later, Ronald en Yvonne

• 19 September 2012 - 07:01

Elly:

Goeie en veilige reis naar huis. Jullie komen hier wel ineens in de herfst terecht maar dat heeft ook wel zijn charme. Heb weer volop genoten van de reisverslagen en de foto's. Groetjes, Elly

• 19 September 2012 - 12:09

Ma En Pa:

Hallo Yvonne en Ronald,
    Ook dit is weer een mooi verslag van het eiland Krk, en inderdaad is er maar
    een toegangsweg naar dat eiland.
    Nog veel plezier de laatste dagen van de vacantie en een goede reis naar huis.
    Spinner heeft weer lekker zitten kroelen in de armen van je Vader.

Liefs en groetjes.

• 19 September 2012 - 14:07

Ma Otte:

Voorlopig gaan jullie je laatste Hotel aan doen in Kroatie,
    geniet er van ,want daarna gaat de thuisreis er weer aankomen.
    De klep van de pet naar voren staat je toch beter Ronald.

groetjes en goede reis.

• 20 September 2012 - 13:58

Ilse Bekker:

Wat prachtig is het daar, geniet lekker, wij vinden het leuk om een beetje mee te kunnen kijken en te genieten van de mooie foto's.
    Groetjes van ilse

• 12 Maart 2013 - 21:17

Jacobs André:

Hallo. wij willen dit jaar graag een rondreis door Kroatië maken. Ben dus nu een route aan het uitstippelen. Zou graag willen weten of je van het eiland Krk via overzetboot naar het eiland Rab kan komen. Mss hebben jullie dat al eens gedaan en kan je ons goeie raad geven. Alvast bedankt voor je moeite. Groetjes vanuit Vlaanderen