Opatija - Reisverslag uit Opatija, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Opatija - Reisverslag uit Opatija, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Opatija

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

21 September 2012 | Kroatië, Opatija

Hoi vanuit Opatija,

Ons laatste verslag vanuit Kroatië.

Woensdag 19 september hebben we het eiland Krk weer verlaten. Vandaag een korte route naar Opatija, een toeristenplaats aan de Kroatische kust.
Onderweg hebben we in de industriestad Rijeka een stop gemaakt. Van verre zie je de stad al liggen, of eigenlijk het industriegebied. Het ziet er niet aantrekkelijk uit, maar in het centrum van de oude stad merk je er niets van. Het is een grote stad met een echte, brede winkelstraat waar ook de lokalen komen winkelen. Dus geen toeristenwinkels deze keer.
Tijdens het laatste stukje rijden naar Opatija begint het zachtjes te regenen. Dat was ook de voorspelling voor deze woensdag. Eenmaal aangekomen bij het hotel regent het iets harder, en later op de avond steeds harder.

Gelukkig is het donderdag 20 september weer zonnig als we opstaan. Zo ziet er allemaal toch een stuk mooier uit en hebben we ineens ook uitzicht vanuit de hotelkamer.
Na het ontbijt hebben we de bus opgezocht en zijn we naar het eindpunt Lovran gereden. Hier eindigt (of in ons geval begint) de Lungomare. Dat is een wandelpromenade langs de kust van 12 kilometer tussen Volosko in het noorden en Lovran in het zuiden. Je loopt dus de hele tijd langs het water en komt verschillende plaatsjes met restaurants en bars tegen. Ook staan er genoeg bankjes onderweg. Na het verkennen van het dorp Lovran zijn we begonnen aan de Lungomare. We hebben genoten van de mooie uitzichten onderweg en lekker op een terrasje wat gedronken. De tocht eindigt voor ons vandaag in Opatija, zo'n 9 kilometer lopen. De rest van de middag hebben we het dorp Opatija verkend en op een terrasje nog even van de zon genoten.

Vrijdag 21 september hebben we de kustwandelroute Lungomare afgemaakt. Vanaf het hotel zijn we via het mooie park Angiolina naar de Lungomare gelopen. In het park Angiolina staat Villa Angiolina, het eerste hotel van Opatija. Tegenwoordig is hierin gratis het museum voor Kroatisch toerisme te bezoeken. Opatija is trouwens een heel oude toeristenplaats. Er staan hier een tiental hotels die al meer dan 100 jaar oud zijn, allemaal prachtige panden. Het hotel waarin wij verblijven, Hotel Bristol, is gebouwd in 1906.
De wandeling van vandaag gaat noordwaarts naar Volosko, een kleine plaats waar de Lungomare officieel begint. Daar even lekker wat gedronken op een terrasje en dezelfde route weer teruggelopen. Vandaag ook weer genoten van de mooie route.
Terug in Opatija was het tijd voor een late lunch op een terras in de zon.

Na dit verslag geschreven te hebben zit onze vakantie er alweer bijna op. Morgen zitten we weer in de auto richting Nederland. Als het goed is zijn we dan zondag weer thuis. Eerst maar eens kijken hoe ver we morgen komen met de grenscontroles en toltunnels.

Tot in Nederland!

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 21 September 2012 - 18:47

Betsie En Wim,:

We wensen jullie een goede terugreis na zo'n fijne vakantie.
    Groetjes

• 21 September 2012 - 19:05

Annelies.:

Nou Ronald en Yvonne, de foto's zijn weer prachtig! Zijn die kleuren in het echt ook zo mooi? Jullie hebben wel afwisselende weertypen gehad, maar bij het lezen van jullie reisverslagen heb ik gemerkt, dat jullie je daardoor niet hebben laten storen. Een goede terugreis gewenst! Spinner wacht waarschijnlijk met smart op jullie. Groetjes en tot ziens.

• 22 September 2012 - 23:00

Addy:

Dank voor de uitgebreide verslaggeving van jullie reis. Altijd weer leuk om te volgen.
    Hopelijk arriveren jullie, na een mooie reis, morgen weer gezond en wel in ons kikkerlandje, waar het ook goed toeven is, ondanks alles.
    Een ding zullen jullie missen: terrasjes!! Die hebben jullie heel veel bezocht! Groot gelijk, geniet het goede !

Hartelijke groet,

Rien en Addy