Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Tofino - Reisverslag uit Tofino, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Tofino

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

21 Juni 2013 | Canada, Tofino

Dinsdag 18 juni zijn we van de oostkant naar de westkant van Vancouver Island gereden. De eerste 50 km hebben we over de snelweg gereden. Dan kom je in Courtenay, een stad met wat meer winkels dan Campbell River. Hier hebben we bij de Safeway getankt (ook dat kan bij de supermarkt!), lege flessen ingeleverd en onze lunch gekocht.
Vanaf Courtenay hebben we, ook zo’n 50 km, route 19A genomen, een alternatieve route voor de snelweg, langs de kust. Tot aan Parksville, daar vandaan ging het westwaarts via weg 4. De route naar Tofino over weg 4 is ongeveer 170 km, maar daar doe je dan wel 3 uur over. Zo halverwege de route is de weg heel bochtig en af en toe wat smaller, waardoor je niet lekker kunt (en mag) doorrijden.
Om in Tofino te komen moet je door het Pacific Rim National Park. Een lang park met veel bossen en een prachtige kust met lange zandstranden. We hebben hier een wandeling gemaakt over houten looppaden door een bos met een moerassige grond. En een wandeling door een regenwoud. Deze laatste wandeling had een behoorlijk hoogteverschil, waardoor er heel veel trap gelopen moest worden door het regenwoud.
Bij één van de stranden (Long Beach) is een mooi informatiecentrum (Kwisitis Visitor Centre) over de cultuur van de oorspronkelijke bevolking en de natuur in het park. Een soort museum eigenlijk. Hier staan ook een paar panelen met computers, waardoor je interactief bezig kunt zijn. Een man met fotocamera kwam naar ons toe met de vraag of wij bij zo’n paneel wilden gaan staan. Hij moest namelijk materiaal hebben voor reclamedoeleinden. Hij zou alleen onze achterkant fotograferen, niet onze mooiste kant maar goed :-)
Na het enerverende bezoek aan het informatiecentrum zijn we uiteraard even het strand opgelopen. De zon scheen en het was aangenaam wat betreft temperatuur, dus dat was een heerlijk uitstapje.
Na het uitrijden van het Pacific Rim National Park zijn we doorgereden naar Tofino, naar de Middle Beach Lodge. Een mooie lodge aan het strand, waar we een kamer hebben met balkon en uitzicht op het strand. De kamer zelf is klein, maar er is een grote huiskamer beschikbaar voor alle gasten. Daar staan heerlijk zachte banken, er is een open haard, je kunt er koffie en thee pakken, er staat een grote fruitschaal en na 20.00 uur staan er zelfgebakken koekjes. En uiteraard heb je er uitzicht op het water. Echt een plek om even gezellig te zitten (en te ontbijten).

Woensdag 19 juni hebben we de dag in Tofino doorgebracht. Je kunt hier verschillende dingen doen, zoals: het Pacific Rim National Park bezoeken, verschillende excursies maken (walvissen/beren/waterbronnen) en surfen. Wij hebben gekozen voor een walvisexcursie. Het Pacific Rim National Park hebben we gisteren al bezocht. Een berenexcursie hadden we in eerste instantie in gedachten, maar we hebben op het vaste land al diverse zwarte beren gezien. Dus het blijft bij walvissen vandaag. Tenminste, als we ze zien.
We vertrekken met 8 personen in een snelle, overdekte boot. Er is ook een groep die per zodiac gaat, een soort grote rubberboot, waarbij je een speciale overall aan moet, tegen wind en water. Wij zijn niet zo avontuurlijk, dus kiezen voor gemak. Uiteindelijk varen we met onze boot net zo snel en zien we hetzelfde.
Onze wens was het zien van een orka. Dat is niet gelukt, helaas. Wel hebben we een paar bultruggen gezien, op een aardige afstand dat wel. Het blijft bijzonder om deze grote zoogdieren te zien, ook al hebben we ze vaker gezien. Verder hebben we een aantal zeeotters gezien (heel schuw) en een groep zeeleeuwen op de laatste rotsen voor open zee.
Weer terug in het centrum van Tofino zagen we twee volwassen arenden in een boom zitten. Je kunt aan de witte kop zien dat een arend volwassen is. Als ze jonger zijn, zijn ze nog bruin. Dit was een mooie gelegenheid om ze te fotograferen en filmen. We hebben al vaker arenden zien vliegen hier in Canada, maar het is heel moeilijk om daar goede plaatjes van te schieten.
Dat vogels brutaal zijn weet iedereen. Maar vandaag hebben we er wel om moeten lachen. Iemand had twee (pizza)dozen op de achterkant van een auto gezet en was weggelopen. Een kraai is dat eens even gaan inspecteren. Eerst kijken vanaf het dak van de auto, toen vanaf de grond, en dan…. aanvallen. Hij pakte zo een doos beet met zijn snavel en wilde er mee weg vliegen. Een automobilist zag het en toeterde, waardoor de kraai schrok en de doos losliet. De stukken die al uit de doos waren gevallen kon hij in ieder geval alsnog verorberen.
Verder vanmiddag nog even een wasje gedraaid voor $ 3 en dit verslag geschreven.
Morgen vertrekken we naar Victoria, aan de zuidkant van Vancouver Island.

Groetjes en tot de volgende keer, Ronald en Yvonne

• 21 Juni 2013 - 21:58

Annelies:

Hallo Ronald en Yvonne. Nou, nou, jullie beleven wel erg veel leuke en avontuurlijke dingen. Wat fijn dat jullie dit kunnen doen, want ik hoorde net op het nieuws dat veel mensen zich dit soort dingen niet meer kunnen veroorloven! Verder zijn de verslagen en foto's, zoals ik van jullie gewend ben, weer heel bijzonder. Erg fijn om dit allemaal met jullie mee te mogen maken. Hartelijk dank!
    Groeten van Annelies.