We zijn op Vancouver Island - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu We zijn op Vancouver Island - Reisverslag uit Campbell River, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

We zijn op Vancouver Island

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

18 Juni 2013 | Canada, Campbell River

Zondag 16 juni was de dag van de Inside Passage. Een overtocht van Prince Rupert (vaste land) naar Port Hardy op Vancouver Island. Om 5.30 uur moesten we in de haven zijn, dus we zijn om 4.30 uur opgestaan. Aankleden, koffers in de auto, uitchecken, snel even wat eten en om 5.15 uur in de auto naar de haven. Daar aangekomen stonden we vrij vooraan, dus we waren snel de incheckbalie gepasseerd. Rond 7.00 uur konden we de boot oprijden. Met wat leesvoer en de jassen zijn we naar boven gelopen en hebben een plekje uitgezocht om te zitten. Helaas waren de stoelen direct aan het raam al bezet, maar verder was er nog plaats genoeg. De boot was absoluut niet vol, en dat was eigenlijk best lekker. De overtocht duurt maar liefst 15 uur. De route gaat niet over volle zee, maar dicht langs de kust, tussen de kust en alle eilanden in zeg maar. Je hebt af en toe het idee op een rivier te varen. De route is daardoor wel prachtig, er is altijd een mooi uitzicht op de bergen. Met wat geluk kun je ook walvissen spotten en vogels. Wij hebben diverse arenden gezien, in de verte een walvis (geen idee welke, want het was heel kort en ver weg) en dolfijnen. Eerst werd er één dolfijn gespot, toen twee en toen bleken het er ineens minstens 50 te zijn. Een hele school wilde met de boot mee zwemmen! De boot had alleen zoveel vaart dat de dolfijnen het niet bij konden houden. Maar toch prachtig om even gezien te hebben.
We hebben het grootste gedeelte van de tocht prachtig weer gehad. Veel zon, je kon zonder jas buiten staan, dat was echt geluk hebben. Vanaf 17.00 uur begon het helaas te regenen, en is het niet meer zonnig geweest. Veel grijze, laaghangende bewolking en af en toe een hoosbui en bliksemschicht. Maar al met al een aanrader om zo’n overtocht te maken als je de kans hebt.
Toen we om 22.30 uur weer van boord mochten zijn we naar onze accommodatie gereden. Dit keer een hostel, waar we een eigen kamer met badkamer hadden geboekt. Daar aangekomen kwam net één van de eigenaars aangereden. Ze vroeg of wij de familie Otte-Smid zijn. Ze zei dat er iets was met onze kamer en daarom moesten we met haar mee, we kregen een kamer bij haar thuis! Wat bleek; ze had zelf een Bed & Breakfast thuis, en daar kregen we een kamer met badkamer. Ook prima!

Maandag 17 juni ontbeten bij Anne thuis, in de Bed & Breakfast. Ze heeft ons nog wat uitleg gegeven over wat we moeten gaan zien en toen zijn we op pad gegaan. We hebben eerst een rondje Port Hardy gedaan, daarna het nabijgelegen Fort Rupert. Hier wonen nog indianen, die hun eigen cultuur nog steeds naleven. Een groot houten huis (model schuur, maar dan heel groot) met mooie schilderingen en totempalen voor de deur. Ook is er een begraafplaats met, in plaats van grafstenen, mooie bewerkte kruizen met maskers en kleine totempalen.
Onze volgende stop is Telegraph Cove. Daarvandaan kun je walvisexcursies maken. Het schijnt één van de beste plaatsen op het eiland te zijn om dit te doen. Wij hebben deze excursie aan ons voorbij laten gaan. Niet alleen om de tijd, maar ook omdat het nu geen hoogseizoen is om walvissen te spotten. Wij willen wel graag orka’s zien, maar daarvoor moeten we in deze tijd aan de westkant van het eiland zijn. Telegraph Cove ligt aan de oostkant en daar komen over een paar weken de migrerende orka’s aan. Zij verblijven hier een paar maanden, op zoek naar zalm en vertrekken dan weer. Aan de westkant van het eiland leven orka’s die meer in de buurt blijven. Zij leven van andere zeezoogdieren zoals zeeleeuwen. We hopen deze orka’s later nog te zien.
Wel hebben we in Telegraph Cove een klein museum bezocht over walvissen.
Onze route ging vandaag weer door heel veel bosgebied. Aan bomen hebben ze hier absoluut geen gebrek. De houtindustrie heeft hier nog genoeg te doen de komende jaren. Onderweg komen we geregeld vrachtwagens tegen met boomstammen.
Vandaag slapen we in een hotel in Campbell River, met uitzicht op het water. Het is nog lang aangenaam buiten vandaag, heerlijk.
Morgen vertrekken we naar de westkust, tot dan.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 18 Juni 2013 - 07:04

Elly:

Wat zien jullie deze reis weer ontzettend veel. Prachtig om te lezen. Ben benieuwd of het gaat lukken om Orka's te zien, dat moet wel helemaal geweldig zijn.
    Fijne reis verder en tot het volgende verslag.

• 18 Juni 2013 - 09:46

Arie En Henny:

Fantastisch om al die ongerepte natuur te zien, geen graffiti op de huizen gekalkt en geen rotzooi op straat. Ook de boottocht is een leuke ervaring al duurt hij wel lang, maar dan krijg je ook wel wat te zien, ja toch? Geniet van dit alles, groetjes AH

• 18 Juni 2013 - 10:26

Anja:

Hoi Ronald en Yvonne,

Leuk om te lezen !! Ik ben echt n oen, had eerst niet door dat ottesmid van jullie was, dus de eerste verslagen had ik al verwijderd. Maar ga t nu even teruglezen hoor !! Veel plezier nog.

Groetjes anja

• 18 Juni 2013 - 22:48

Roger:

Canada blijft toch een schitterend mooi land, maar in de grote steden aan de oostkust is het helaas niet meer wat het geweest is. Ik heb het gevoel dat de tijd daar stil blijft staan, alleen de moderne techniek (auto's en machines) zet je voeten weer in deze tijd. Alleen jammer dat de graffitti ook zijn intrede heeft gedaan, zonde van die mooie schuur ;-). Ps. op dolfijnen en walvissen zie je mij niet vissen. Groetjes, Roger

• 19 Juni 2013 - 08:33

Ma Otte:

Schitterend zeg,wat een ontzettend lange boottocht,maar dan zie je ook veel.

Wat geweldig met die dolfijnen zo dichtbij.

geniet er van,nog een goede reis.

groet van ma.

• 21 Juni 2013 - 14:45

Arie En Henny:

Hallo jongelui, waar zitten jullie momenteel?
    Vanmorgen (vrijdag 21-06) op TV gezien dat er in de omgeving van Galgary een fikse overstroming is.
    Zijn jullie ook van plan die richting op te gaan of hebben ze het bij de NOT over een ander gebied?
    We wachten met spanning jullie verdere verslag af.
    Groetjes AH