Een bange beer - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Een bange beer - Reisverslag uit Prince Rupert, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Een bange beer

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

16 Juni 2013 | Canada, Prince Rupert

Vrijdag 14 juni verlaten we Prince George om koers te zetten richting het westen. Met de ruitenwissers aan vertrekken we naar Smithers. Gelukkig klaart het gedurende de ochtend nog wel een beetje op. Onderweg hebben we een winkel van HMV bezocht en er 2 CD’s gekocht. Hier hebben ze namelijk nog gewoon winkels waar CD’s verkocht worden.
Op sommige radiostations wordt één nummer echt helemaal dol gedraaid: Cruise van Florida Georgia Line (ft. Nelly), echt dé zomerhit van 2013 (draai je autoraampjes maar open). Voor de liefhebbers: vorige week was deze single Alarmschijf op Radio 538, dus het zal hopelijk in Nederland ook wel een hit worden. Deze Nick en Simon uit Amerika hebben een hele CD vol met countryrockhits.
Het weer is vandaag steeds beter aan het worden.’s Middags haalt de thermometer in de auto zelfs de 25 graden. Onderweg is het landschap dan ook een stuk mooier dan met grijze wolken als achtergrond. Onderweg hebben we niet veel bijzonders gedaan, behalve de verplichte ruststops. In Houston, ja dat ligt ook in Canada, hebben we nog even een wandelingetje gemaakt in het park.
Vandaag hebben we eens een keer geen beren gespot, dat is op zich als het vermelden waard.
We hebben weer een Bed & Breakfast als accommodatie vandaag. De eigenaresse was even weg, maar had netjes op een bord geschreven dat we naar binnen konden en waar onze kamer was. En dat de honden heel vriendelijk zijn. En dat waren ze inderdaad, ze kwamen meteen naar ons toe om ons welkom te heten. Leuk hoor, even met de beesten knuffelen.

Zaterdag 15 juni vertrekken we uit het Bed & Breakfast in Smithers. Gisteren mochten we al precies aangeven wat we wilden als ontbijt. Aangezien een boterham hier niet als zodanig bestaat, zit je al gauw aan een pannenkoek vast. Die kregen we dus ook met vers fruit en echte Canadese maple syrup, een soort stroop. Na het ontbijt gaat de reis verder naar onze meest westelijk gelegen vakantieadres, namelijk het Inn on the Harbour hotel in Prince Rupert. Het weer lijkt ons wederom goed gezind, dus genieten we weer van de mooie uitzichten van de bergen, rivieren en watervallen.
In het Hazeltongebergte is nog een groot aantal indianenstammen gevestigd. In New Hazelton hebben indianen een museum opgezet, waar te zien is hoe de indianen vroeger maar ook tegenwoordig leven. Wij hebben een bezoek gebracht en kregen ook een rondleiding van een jonge vrouw, die afstamt van de indianen.
Hierna hebben we onze weg vervolgd richting de kust. Onderweg zag Yvonne in een veld plotseling een beer staan. Dit keer was het een grote, bruine beer. Voordat we foto- en filmapparatuur te pakken hadden, had de beer ons al aangezien voor vijand en snel de benen genomen. Rennend ging hij (of zij) het bos in. Helaas dus geen bewijsmateriaal van deze grizzlybeer. Dat bleek het namelijk te zijn na informeren bij het nabijgelegen bezoekerscentrum. Hij voldeed aan alle door ons genoemde signalementen. Wel een geruststelling dat zo’n dier misschien toch banger is van ons dan wij voor hen zijn. Grizzlybeer nummer 2 dus wel gezien, niet vastgelegd…
Zo’n 150 km voor onze bestemming kwamen ineens in een file terecht, wegwerkzaamheden! Over een lengte van ruim 10 km waren ze aan de weg bezig en was er maar één baan beschikbaar. Gevolg: lange rijen auto’s, campers en vrachtwagens. Na ruim 10 minuten (vooraan hebben ze zeker 20 minuten stilgestaan) mocht de hele stoet achter een wagen met knipperlichten aanrijden. En dat ruim 10 km lang. Al met al een aardig oponthoud.
Omstreeks half zes kwamen we aan in havenstadje Prince Rupert. Hier zal zondagochtend om 7.30 uur onze ferry naar Vancouver Island vertrekken. We moeten er 2 uur van te voren zijn, dus dat wordt erg vroeg opstaan.

Tot de volgende keer! Yv en Ro

• 16 Juni 2013 - 21:01

Arie En Henny:

Zo te zien, vermaken jullie je nog wel een poosje, geniet van al het moois. Groetjes AH

• 17 Juni 2013 - 23:10

Addy:

Hallo Globetrotters,

Dank voor jullie boeiend verslag. Jullie boffen met het aantal beren wat jullie gezien hebben, bij ons bleef het beperkt tot 5!
    Ik ga binnenkort de foto's weer bekijken, want nu ik jullie verhaal zo lees komen de herinneringen weer boven.
    Wat een prachtige natuur!!
    Hopelijk zien jullie ook walvissen, want jullie gaan vast op Vancouver eiland een poging doen.

Veel mooie momenten en goed weer toegewenst.

Groetjes,
    Addy