Noorwegen, deel 8 en extra's - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Noorwegen, deel 8 en extra's - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Noorwegen, deel 8 en extra's

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

14 Juni 2016 | Nederland, Elst

Noorwegen, deel 8. We zijn weer thuis.

Vrijdag 10 juni was een reisdag. Om van Lyngdal naar Oslo te komen hebben we bijna 400 km gereden. Daarbij waren ook stukken snelweg vergelijkbaar als in Nederland. De maximumsnelheid is daar 110 km per uur. Dat is voor het eerst in 3 weken dat we zo hard mogen en kunnen, wel weer even wennen. Vrijdagmiddag aankomen in Oslo betekent in de file staan. Ook dat hebben we 3 weken niet meegemaakt. De stad uit was trouwens nog vele malen erger.

Zaterdag 11 juni zijn we in Oslo op stap geweest. Het hotel waar we verbleven ligt midden in het centrum, naast het centraal station en 2 winkelcentra. Hiervandaan is het slechts 100 meter naar het begin van de Karl Johans Gate, een lange straat die loopt van het station naar het koninklijk paleis. Het begin is een brede winkelstraat, het tweede deel heeft veel mooie, belangrijke gebouwen zoals het parlementsgebouw, Nationaal Theater, de Dom en universiteitsgebouwen. De straat eindigt dus (iets omhoog lopend) bij het indrukwekkende Koninklijk paleis.
We zijn doorgelopen naar het water, naar de wijken Aker Brygge en Tjuvholmen. Hier waren de voormalige scheepswerven van Oslo. Nu staan er moderne gebouwen met zeer exclusieve appartementen en is het the place to be. Er gebeurt van alles bij het water. Veel restaurants (en foodtrucks op de kade) en er zijn diverse optredens. Het is er erg gezellig.
Aan het begin van Aker Brygge staat het Nobel Peace Center. Hier draait alles om de Nobelprijs voor de vrede. Met informatie over alle winnaars, maar er zijn ook wisselende tentoonstellingen over het streven naar vrede. Je kunt het museum op eigen houtje verkennen, of meegaan met de rondleiding (kost niets extra). Mooi museum.
We hebben de wandeling langs het water voortgezet. Langs de vesting van Oslo en de aanlegsteigers voor cruiseschepen (er lag er één). Uiteindelijk kwamen we uit bij het punt waar je uitkijkt op het operagebouw. Een mooi wit architectonisch geheel. Je kunt aan de buitenkanten omhoog lopen en op het dak eindigen voor een uitzicht op de stad. Dit stond op de planning maar we hadden er allebei geen puf meer voor. Deze zaterdag hebben we namelijk allebei koorts, Ronald ivm slijmbeursontsteking en Yvonne ivm keelontsteking. Pillen slikken helpt wel, maar aan het eind van de middag zaten we er toch doorheen. Terug naar het hotel en even bijkomen...

Zondag 12 juni eindigt onze mooie reis door Noorwegen. De zon schijnt als we naar de haven rijden voor onze boot naar Kiel in Duitsland. We hebben nog heerlijk op een zonnebedje gelegen voor de boot vertrok. De reis eindigt zoals die begon. In de vertrekhaven heerlijk weer en in het zonnetje genoten. Bij aankomst de volgende ochtend een grijze lucht.

Maandag 13 juni hebben we een grijze, regenachtige dag om naar huis te rijden. Het is druk en de we hebben een paar keer filevorming. Vertrek uit Kiel rond 10.30 uur, aankomst Elst rond 17.30 uur.

Groetjes, Yv en Ro

Noorwegen, extra informatie.

- De tijden van zonsopkomst en -ondergang zijn afhankelijk van waar in Noorwegen je bent, maar zo ongeveer waren dit de tijden:
opkomst tussen 4.00 en 4.30 uur
ondergang tussen 22.30 en 23.00 uur
De schemertijd duurt echter heel lang hier. Wij hebben het niet helemaal donker gezien. En als we wakker werden was de zon al op.

- Wat betreft het weer kan het in Noorwegen alle kanten op. Je kunt vier seizoenen in één dag hebben. In laagjes kleden is dus altijd handig. Aangezien wij met eigen auto waren lag onze achterbank vol met jassen: zomerjas, winterjas, fleece. En we hebben ze allemaal gebruikt!
We hebben overdag temperaturen gehad tussen de 2°c en 26°c.
De weersvoorspelling wijzigt hier regelmatig en klopt niet altijd. Iets om rekening mee te houden als je naar Noorwegen gaat.

- De incheckprocedure bij hotels is iets waar ze in andere landen nog iets van kunnen leren. Het gaat supersnel. De adresgegevens hebben ze tenslotte al (bij boeking al moeten opgeven). Hier vragen ze dus niet om. Zelfs een paspoort hoeven ze niet te zien. Een creditcard voor borg is ook niet nodig. (Het nummer hebben ze al van de reservering). Er hoeven geen formulieren ingevuld en ondertekend te worden.
Kortom: Je komt aan, zegt je naam (eventueel reserveringsnummer), ze zien in de computer je naam staan, je krijgt de kamersleutel. Zo simpel kan het dus zijn.

- De hotelkamers: gordijnen en airco. Het merendeel van de kamers waar we verbleven beschikten over geblindeerde gordijnen. We hebben echter ook dunne, witte gordijnen gehad, waarbij je om 23.00 uur bijna zonder licht nog een boek zou kunnen lezen.
Omdat de gemiddelde temperaturen niet zo hoog zijn in Noorwegen, hebben de kamers geen individueel regelbare airconditioning, wel een verwarming. Sommige hebben een centraal geregeld systeem. Aangezien wij deze vakantie uitzonderlijk mooie dagen hebben gehad van boven de 20 graden waren sommige hotelkamers ontzettend warm. Dan stond de verwarming nog vol aan, de zon op het raam en buiten 23 graden. Probeer het dan nog maar eens koel te krijgen! In Bergen sliepen we op de bovenste verdieping, onder een schuin dak. Het was 28,5 graden in de kamer. Bij de receptie kreeg ik te horen: 'Dat is wel warm ja. Maar ik kan niets doen. U kunt het raam openhouden en wachten tot het afkoelt buiten.' Juist....

- Noorwegen staat bekend als een duur vakantieland. Dat klopt. De benzine is net zo duur als in Nederland, de rest is bijna allemaal duurder. De lunch bij de supermarkt inslaan is iets dat we vaker gedaan hebben en bevalt ons prima. Kaas in de koeltas, vers brood (zelf door de snijmachine halen) en wat te drinken. En dan picknicken op een parkeerplaats met mooi uitzicht, werkt prima. Avondeten is wel stukken duurder dan in Nederland, dat is iets wat je van tevoren weet en moet accepteren. Neem geen alcohol, dat scheelt aanzienlijk. En neem een toetje niet in een restaurant, maar neem op straat een ijsje.

- Prijzen terras/restaurant
Biertje € 7 - € 8
Wijn € 8 - € 9
Frisdrank € 3,5 - € 4,5 (is dan wel 0,33 tot 0,5 liter)
Pizza € 15 - € 20
Hamburger/Spareribs/Mexicaans € 20 - € 30
Steak € 30 - € 35

- Snelwegen zoals wij die kennen zijn er niet. Onder snelweg wordt hier een afgescheiden rijbaan bedoeld. Maar de meeste wegen zijn zoals provinciale en secundaire wegen in Nederland. Zeker bij smallere wegen is het dus uitkijken bij tegenliggers. De maximum snelheid is dan ook 80 km per uur. Allee ten westen van Oslo hebben we stukken (samen ongeveer 100 km) echte snelweg gehad waar je 110 km per uur mag.

- Er zijn heel veel tunnels in Noorwegen. Vele daarvan zijn langer dan 1 km. We hebben zelfs door meerdere tunnels gereden die langer dan 6 km zijn.

- Er zijn in het fjordengebied veel ferry's. Omdat er in het zuidwestelijk deel van Noorwegen veel inhammen zijn zou het erg veel tijd kosten als je overal om het water heen zou moeten rijden. Ook bruggen bouwen kost een hoop geld. Vandaar dat er veel ferry's zijn in dit gebied. Sommige varen regelmatig, iedere 15/20/30 minuten, maar er zijn ook onregelmatige ferry's. Zeker in het laagseizoen (vaak tot 1 juni) en op zondag varen ze minder vaak. Handig dus om van te voren op internet te checken.

- Tolwegen. In Noorwegen zijn er weggedeelten, bruggen en tunnels waar tol voor betaald moet worden. Als er iets nieuws wordt aangelegd, of als er gerenoveerd is, dan moet er voor dat deel tol betaald worden. Dat gaat via een automatisch systeem dat het kenteken registreert, Autopass genaamd. Ook buitenlandse kentekens moeten betalen. De rekeningen komen vanzelf na een paar maanden binnen. Wij hebben van te voren ons kenteken laten registreren. De kosten worden dan van de creditcard afgeschreven. De overzichten kun je op internet bekijken, in je eigen account.
Zodra er genoeg tolgeld is binnengekomen om de kosten te dekken, wordt de tol weer opgeheven op dat traject.

- In totaal hebben we 4300 km gereden. Daarvan is ongeveer 3200 km in Noorwegen geweest.
We hebben deze vakantie zuinig gereden. Bergop kost wat meer benzine, bergaf helemaal niets. De snelweg door Duitsland van/naar Kiel is uiteraard ook iets minder gunstig. Maar gemiddeld zijn we uitgekomen op 1 liter per 22 kilometer. Wij zijn tevreden!

• 14 Juni 2016 - 18:44

Annelies:

Wat hebben jullie weer veel gezien! Ik heb genoten van de reisverslagen. De laatste met de extra informatie was helemaal goed. Bedankt daarvoor.

• 14 Juni 2016 - 20:51

Trudi En Jan:

Hoi Ronald en Yvonne,

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn.
    Dat jullie hebben genoten van dit prachtige land
    valt uit alles te zien.
    Dank dat jullie dit met ons wilde delen.