Zweden – deel 2 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Zweden – deel 2 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Zweden – deel 2

Door: Ronald en Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

18 Juni 2022 | Zweden, Gotenburg

Donderdag 16 juni wordt onze eerste echte reisdag in Zweden. We gaan van Malmö naar Varberg.

Onze eerste stop vandaag is de plaats Landskrona. Daar hebben we de citadel bezocht. De citadel is gemaakt van rode stenen en ligt in een heel mooi park, waar je heerlijk kunt wandelen.

Vervolgens zijn we doorgereden naar het natuurreservaat van Kullaberg. Dat is een rotsachtig schiereiland met wandelpaden, stille stranden, een 20e-eeuwse vuurtoren en vogelkolonies. We hebben daar eerst onze picknicklunch gegeten en zijn toen naar de punt met de vuurtoren gewandeld. We hebben mazzel gehad met het weer. Het was veel zonniger dan voorspeld en het was een graad of 18. Heerlijk om even uit te waaien op een landpunt.

Vanaf hier zijn we doorgereden naar onze accommodatie voor 2 nachten, in Varberg. Een plaats met een paar stranden, wandelpaden van het ene naar het andere strand en een indrukwekkende vesting. Het hotel ligt erg dicht bij de vesting en een strandje. Die hebben we vandaag dan ook maar vast bekeken, nu de zon nog schijnt [e-1f609].

Vrijdag 17 juni zijn we naar Radiostation Grimeton geweest. Dit staat op de Unesco werelderfgoedlijst.

Iets meer dan 100 jaar geleden experimenteerde uitvinder Ernst Alexanderson aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Wat hij op dat moment niet wist, was dat zijn uitvinding de weg zou vrijmaken voor de opkomst van de draadloze samenleving.

Toen het station in Grimeton in 1920 werd gebouwd had de apparatuur toonaangevende technologie en maakte het de eerste draadloze telegrafische communicatie met Amerika mogelijk.

In diverse expositieruimtes wordt uitleg gegeven over het ontstaan van deze draadloze technologie. Ook kun je er je eigen morsebericht versturen.

Buiten staan 6 metalen masten van 127 meter hoogte. In de jaren ’20 was men bang dat deze masten onweerswolken overal vandaan zouden aantrekken waardoor het altijd zou stormen in dit gebied. Of dat de straling ervoor zou zorgen dat de staarten van de vele koeien als antennes rechtop zouden blijven staan [e-1f602].

Na dit technisch uitstapje hebben we even uitgewaaid op het strand Apelviken. Dat is een lang strand aan de zuidkant van Varberg en is het populairste windsurfgebied in Zweden.

Later in de middag zijn we het centrum van Varberg even in geweest en hebben we bij het hotel nog even genoten van de inbegrepen “Fika” (in dit geval middagkoffie/-thee met chocoladecake of koekjes).

Zaterdag 18 juni vertrekken we weer uit Varberg en rijden we naar Göteborg.

Onderweg hebben we een stop gemaakt bij naturum Fjärås Bräcka, een informatiecentrum over de natuur in de omgeving en de rest van Zweden. Je kunt hier ook mooie wandelingen maken, wat we dan ook gedaan hebben.

We waren vandaag op tijd in Göteborg. Na het parkeren van de auto zijn we eerst de stad ingelopen, waar het uiteraard lekker druk was voor het zaterdagmiddag winkelen. Daarnaast bleek er deze hele week West Pride week te zijn, waarin aandacht wordt gevraagd voor de LHBTIQ gemeenschap. Vandaag was een afsluiting met een echte parade, met veel muziek, dans en regenboogvlaggen.

Eind van de middag hebben we ingecheckt bij het hotel en hebben nog even een wasje gedaan. Morgen gaan we weer cultureel doen [e-1f609].

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 19 Juni 2022 - 12:23

Bert Smid:

Yvonne en Ronald

Fijn te horen dat jullie kunnen genieten van de omgeving odanks dat het echt hoog zomer is. De temperaturen gaan hier ook even naar beneden dat weer komt uit het noorden.
    Het wandelen in de omgeving zal zeker de moeite waard zijn m.n. Ron het plaatsje "Grimeton" .
    Bij het radiostation heb je gebruik mogen maken van het apparaat om een "Moorse" bericht te verzenden . Krijg je daar dan ook nog bericht van terug?
    Bij de bezoeken in de steden kunnen de Zweden ook goed feesten het lijkt wel carnaval.
    Leuk om te zien dat toeristen er aan deel kunnen nemen.
    Je ervaar de zelfde hartelijkheid nog zo als wij jaren terug in Zweden zijn geweest , geniet er maar van de vakantie is zo voorbij.

Groetjes van ons Pa en Ma.