Polen, deel 8 - Reisverslag uit Kudowa-Zdrój, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Polen, deel 8 - Reisverslag uit Kudowa-Zdrój, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Polen, deel 8

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

24 September 2010 | Polen, Kudowa-Zdrój

Hallo allemaal,

Onze vorige update bevatte slechts 2 dagen, maar we vonden Auschwitz wel een gepaste afsluiting.

Woensdag hebben we de hele dag in Krakau zelf te besteden gehad. Eerst zijn we weer via het stadspark de oude stad binnengelopen. We hebben uiteraard veel foto’s en video geschoten. Op het Rynek was het druk met groepen politiemensen. Het plein was voor een groot deel afgezet. Waarschijnlijk werden ze geëerd. Ook deze Rynek is weer groot, er staat in het midden de grote Lakenhal. Dit is de markthal, waar zich nu allemaal toeristenwinkels bevinden. Van de oude stad zijn we doorgelopen naar de Wawel. Op deze ommuurde heuvel liggen het kasteel, een kathedraal en diverse musea. We hebben de kathedraal bezocht, met de daarbij behorende klokkentoren en crypte. In de crypte zijn eerder dit jaar Lech en Maria Kaczynski (omgekomen president en zijn vrouw) bijgezet. Het was daar enorm druk. In het museum van de kathedraal waren in één zaal stukken te zien van Paus Johannes Paulus II.
Na de kathedraal zijn we naar het binnenplein van het kasteel gelopen. Dit is een mooi, groot binnenplein met vele bogen, pilaren en wat muurschilderingen.
Vandaag hebben we laat geluncht (met die ontbijtbuffetten kun je de lunch bijna overslaan) op het Rynek. Heerlijk in het zonnetje, op het terras.
Als laatste hebben we vandaag de Mariakerk bezocht. Daar is een groot altaar met diverse Maria afbeeldingen. De kerk is overigens ook mooi beschilderd, met blauw en gouden plafonds.

Donderdag hebben we Krakau weer verlaten, eerst in noordelijke richting. We hebben de grot Jaskinia Raj bezocht. Met een Pools sprekende gids hebben we een rondleiding gehad door de grot met stalagmieten en stalactieten. Het toeristische gedeelte van de grot was niet zo groot, maar wel mooi.
We hebben onze reis vervolgd in westelijke richting, naar Czestochowa. Deze plaats is bekend als bedevaartsplaats. In het westen van de stad ligt Jasna Gora, een complex op een ommuurde heuvel met onder andere een kathedraal en een kapel. Vooral de kapel is prachtig. Men aanbidt de Zwarte Madonna, die er te zien is. De Jasna Gora is een echt bedevaartsoord, er komen veel pelgrims. Zij gaan in de kapel op hun knieën naar voren, langs de Zwarte Madonna. Aan de westkant van de heuvel is een lange laan, of men daar ook knielend overheen komt weten we niet. Zoiets hadden we in Fatima (Portugal) wel een keer gezien.

Vrijdag zijn we de dag begonnen met een bezoek aan een megasupermarkt. In Polen hebben ze net als in verschillende andere landen (maar niet in Nederland) aan de rand van de stad grote winkels zitten. In dit geval zijn we bij een Tesco geweest, met 32 kassa’s. Ze hebben er alles op gebied van food en non-food. Ook de ketens Carrefour, E.Leclerc, Real, Intermarché en Kaufland zijn we deze reis al tegengekomen.
Voordat we onze eindbestemming voor vandaag bereikten hebben we een bijzondere kapel bezocht. De muren en het plafond zijn vanbinnen voorzien van 3000 schedels en botten. In de kelder liggen er nog 21.000, die kun je daar via een luik zien liggen.
Nu zijn we aangekomen in Kudowa Zdroj, een gezellig kuuroord in het zuiden van Polen, tegen de Tsjechische grens aan. Het ligt in het berggebied de Sudeten. Het Reuzengebergte maakt daar ook onderdeel van uit. Hier vlakbij ligt het Gory Stolowe Nationaal Park. Dat gaan we morgenochtend bezoeken.

En dan zit de vakantie er bijna op. Morgen hebben we nog één dag te gaan naar Wroclaw en dan rijden we zondag naar huis. Het laatste verslag zal dan ook vanuit Nederland volgen.

Groetjes, Yv en Ro

• 24 September 2010 - 20:45

Arie En Henny:

Veel gezien, vele indrukken.... jullie zijn aan vakantie toe als je thuiskomt.
    Groetjes AH

• 25 September 2010 - 10:59

Pa En Ma:

Hallo vakantie gangers,
    Het einde van de vakantie komt in zicht, maar voor morgen een fijne dag gewenst in het Gory Stolowe, laat het zonnetje dan ook maar gaan schijnen,dan is het een mooie afsluiting van jullie vakantie.
    Voor Zondag een goede en veilige terug reis, en tot gauw.

Liefs Pa en Ma.

• 26 September 2010 - 16:27

Elly Stolk:

Welkom thuis. En bedankt voor de prachtige reisverslagen.

• 27 September 2010 - 09:02

Geert:

Goede reis gehad? Bedankt voor jullie verslagen,
    fijn weer in het eigen bedje en de nieuwe badkamer,
    groet Geert.

• 03 Oktober 2010 - 13:11

Trudi En Jan:

Bedankt voot de prachtige verslagen we hebben ervan genoten.
    Wij zijn vrijdag teruggekomen van het
    Veluwemeer, ook mooi.
    aansluitend het kraamfeest en nu lekker uitpuffen op de bank

groetjes van ons beiden