Onze reis door Polen, deel 5 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Onze reis door Polen, deel 5 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Onze reis door Polen, deel 5

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

16 September 2010 | Polen, Warschau

Hoi hoi,

Dinsdagochtend eerst genoten van een heerlijk ontbijtbuffet.
Omdat het hotel tegenover het Cultuurpaleis ligt hebben we dat als eerste vastgelegd op foto en video. Het is een enorm groot pand (234 meter hoog) wat je eigenlijk alleen ervaart door er omheen te lopen. Volgens de boekjes (en die kloppen) kost je dat een half uur. Via een wandeling over een winkelboulevard kwamen we uit bij Ogrod Saski, een voormalige paleistuin. Aan het eind van dit park is het Graf van de onbekende soldaat. Hier is in april ook een herdenking geweest voor de bij een vliegtuigongeluk omgekomen president Kaczynski. We hebben bij dit monument de wisseling van de wacht gezien. Vervolgens zijn we via het Presidentieel Paleis (zwaar beveiligd) naar het plein met het Koninklijk Paleis gelopen. In de Tweede Wereldoorlog is een heel groot deel van Warschau gebombardeerd, ook de Oude Stad met het paleis. Alles is precies zo nagebouwd als het vroeger ooit was. We hebben het Koninklijk Paleis bezocht en het zag er mooi uit. Het leek allemaal erg oud, ze hebben alles dus goed nagemaakt. Toch is het raar dat je naar iets ‘ouds’ kijkt, terwijl het pas zo’n 50 jaar oud is. Alleen aan de stoffen bankjes was het goed te zien, er was geen slijtage aan de stof te zien! En naar de kelder toe waren er roltrappen, erg modern voor een oud paleis!!
Ook in Warschau hebben ze een ‘oud’ stadsplein, de Stary Rynek. Ook hier kleurrijke gebouwen en terrassen. Het plein is echter niet zo groot als we al eerder in Poznan en Torun hebben gezien. Verder hebben we nog het ‘Nieuwe Plein’ bezocht, wat kerken, monumenten gezien en via de winkelstraten weer terug naar het hotel. Personen die je in Warschau veel tegenkomt zijn Chopin, Copernicus en vooral Paus Johannes Paulus II. Hij heeft een straatnaam naar zich vernoemd gekregen en bij veel kerken en herdenkingsplaatsen is er een plaquette van hem. Er wordt vaak gezegd dat Warschau geen interessante stad is om te bezoeken, daar zijn wij het niet mee eens. Het zal vast zo zijn dat Krakau mooier is of meer te bieden heeft, maar dat kunnen we nog niet beoordelen. Maar wat we van Warschau hebben gezien is zeer de moeite waard. Er is genoeg cultuur en er zijn diverse winkelstraten en –centra. O ja, Warschau staat ook op de UNESCO werelderfgoedlijst.

Woensdag konden we makkelijk de hoofdstad verlaten. Waarom dat hier in zo’n grote stad (2 miljoen inwoners) zonder files kan en je in Nederland meteen kilometers vast staat is ons niet duidelijk. Onderweg kwamen we nog twee voetbalstadions tegen, één in aanbouw, één wordt verbouwd. Dat allemaal voor het Europees kampioenschap voetbal in 2012, dat samen met de Oekraïne wordt georganiseerd. We hebben al eerder deze reis gezien dat ze druk bezig zijn om alles gereed te maken.

’s Middags hebben we Lublin bezocht. Een grote stad, maar een klein centrum, alles is op loopafstand. Je hebt dan ook in een middag al de meeste bezienswaardigheden gezien. De Rynek is hier minder mooi dan we tot nu toe hebben gezien, nog lang niet alle panden zijn opgeknapt en van een nieuwe laag verf voorzien. Toch doet de stad mee in de race om in 2016 Culturele hoofdstad van Europa te worden. Wij geven Torun meer kans.

Donderdag gaat de route via Zamosc naar Lancut. De binnenstad van Zamosc staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Het heeft een Rynek van 100 bij 100 meter. Een prachtig groot plein met uiteraard weer veel kleur en vele terrassen. Zamosc is een vrij kleine stad met een klein oud centrum binnen de stadsmuren. Voor we naar onze eindbestemming van deze dag doorrijden, hebben we nog even een zoete lunch gekocht voor onderweg. Bij de bakker op het grote plein hebben we één soes met banketbakkersroom en twee broodjes (soort kadetjes) met appel en bosbessen gekocht. Totaalprijs ongeveer € 0,90!

Door naar Lancut. De bezienswaardigheid is het Kasteel Lancut. Dat zullen we morgen bezoeken aangezien het daar nu te laat voor is. De laatste bezichtiging start om 14.30 uur. De tuin/park is wel toegankelijk, tot 23.00 uur. Dat hebben we dan alvast maar gedaan. We slapen in het hotel in een deel van het kasteel, dus we hoeven morgen niet ver te lopen!

Groetjes,
Yv en Ro

PS Dat het oorspronkelijk geboekte hotel in Bialowieza was afgebrand wisten we gelukkig wel van tevoren. We hebben vanuit Nederland het andere hotel nog kunnen regelen.

• 16 September 2010 - 19:00

Trudi En Jan:

super, we blijven jullie volgen.
    groetjes

• 16 September 2010 - 19:43

Ma En Pa :

Je blijft ons verbazen het water loopt je uit de mond van nieuwsgierigheid nnar het vervolg.

Trudi zegt normaal Doei dus doe ik het maar op mijn manier Ajuuuh.

• 17 September 2010 - 13:14

Elly Stolk:

Geweldig om jullie zo te kunnen volgen. Volgens mij schrijft Yvonne de stukjes. Nou petje af, iedere keer opnieuw heel boeiend geschreven.
    Fijne reis verder.

Groetjes, Elly

• 17 September 2010 - 15:49

Ma Otte :

Ben eigenlijk alweer nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal,ik wist dat er in Polen veel te zien was,maar dit is wel erg veel.Wij genieten hier net zo hard mee merk je wel, groeten en een knuffel van Spinner