Kroatië binnenland - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Kroatië binnenland - Reisverslag uit Plitvica, Kroatië van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Kroatië binnenland

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

05 September 2012 | Kroatië, Plitvica

Hallo lezers,

Hier weer een teken van leven vanuit een momenteel regenachtig Kroatië.

Maar eerst het mooie, warme weer in Zagreb. Maandag 3 september hebben we een volledige dag in Zagreb doorgebracht. Met de moderne, blauwe tram zijn we naar Trg Bana J. Jelacica, het hart van de stad, gegaan. Een druk plein met rondom oude panden en veel winkels. Hier vandaan kun je gaan winkelen, maar ook een klim maken naar naar de oude bovenstad. We zijn met het laatste begonnen. Eerst naar de kathedraal, die zie je vanuit bijna de hele stad liggen. Helaas staat het gebouw in de steigers (zoals gebruikelijk is als wij iets bezoeken ;-)), maar van binnen is hij absoluut de moeite waard. Naast de kathedraal staat nog een gedeelte van de oude stadsmuur met wachttoren. Via de gezellig drukke Dolac markt zijn we een smal steegje ingedoken.
De bovenstad van Zagreb bestaat uit twee heuvels, Gornji Grad en Kaptol. Vroeger waren dit twee dorpen/vestingen, tegenwoordig één stad. Maar ja, heuvels betekent ook trappen op en trappen af om ergens te komen. De kathedraal en Dolac markt liggen op Kaptol en nu willen we naar Gornji Grad.
Via het smalle steegje komen we uit bij een lang lint aan trappen. Eenmaal boven aangekomen heb je wel een mooi uitzicht over de stad. We zijn naar de Lotrscak geweest, een toren waar iedere dag om 12.00 uur een kanon afgaat. Onze oren suizen nu nog na :-)
Op het Trg Marka staat een kerk met een mooi pannendak. Er zijn twee wapenschilden in gelegd, een mooi en kleurrijk geheel. Via de oude stadspoort zijn we weer naar beneden gelopen. Daar hebben we heerlijk op een terras gezeten, beetje mensen kijken en even bijkomen van de hitte (30º). Onder de parasols was een sproeisysteem aangelegd, iedere minuut kwam er een heerlijke nevel uit voor de verkoeling.
Maandagavond met de tram 15 minuten gereden, naar een Mexicaans restaurant buiten het toeristische stadscentrum. Het was het reizen waard.

Dinsdag 4 september is een reisdag. Vandaag van Zagreb naar Grabovac, in de buurt van het Plitvice Nationaal Park. Onderweg even gestopt bij een winkelcentrum, kort gewinkeld en bij de supermarkt de lunch en wat drinken ingeslagen.

Woensdag 5 september is het tijd voor dé trekpleister van Kroatië, het Plitvice Nationaal Park. Een prachtig park met 16 meren en 90 watervallen. Het staat niet voor niets op de Unesco werelderfgoedlijst. De weersvoorspellingen waren niet al te best, maar we hebben het droog gehouden tot 10 minuten voordat we weer bij de auto waren. En dat met zo'n 20º is het een heerlijke wandeldag geweest.
We zijn in 2005 ook in Plitvice geweest, maar het blijft nog net zo ongelooflijk mooi. Hoe is het mogelijk dat de natuur zoveel moois op één plek kan hebben? We hebben vandaag in ieder geval weer genoten van alle watervallen en de wandelingen over de houten vlonders en bospaden. Dat er zoveel hoogteverschillen te overbruggen zijn is niet eens erg, de omgeving maakt alles goed.
Dus als jullie ooit in Kroatië zijn, Plitvice is een must!

Net een lekkere pizza gegeten bij onze accommodatie, een rustig gelegen klein hotel-restaurant. Toch weten veel mensen het te vinden, want bijna alle 23 kamers zijn bezet.
Het eten is in Kroatië nog steeds goedkoop, vooral de pizza's. We hebben zojuist voor nog geen € 16 gegeten; 2 drankjes, pizza voor 2 personen (€ 5!), 1 salade en 2 toetjes.

Morgen vertrekken we naar Split. Tot dan!

Yv en Ro

• 06 September 2012 - 09:52

Pa En Ma:

Hoi Yvonne en Ronald,

Ook dit is weer een mooi verslag van Kroatie,en zeker het Plitvice Park dat is geweldig
    om te zien ook wij zijn daar geweest zoals jullie weten.
    Hopelijk schieten ze geen kanonkogels meer anders moet je ook nog oordopjes kopen
    en dat is niet de bedoeling.
    Verder nog een goede reis en veel plezier met alle bezichtingen die jullie nog te wachten staan.

Liefs Pa en Ma.

• 06 September 2012 - 11:22

Marianne:

Het is inderdaad een prachtig natuurgebied! ik ga het ook maar eens op mijn lijstje zetten. Zagreb laat me een beetje aan Budapest denken. Dat is ook al zo'n mooie stad met van die typische gekleurde, houten daken.
    Wie was die dode heilige in zijn glazen kistje, in de Kathedraal?
    Fijne reis nog en ik lees het wel weer.
    groetjes!

• 06 September 2012 - 14:26

Ma Otte:

25 jaar geleden was het Plitvice Park al heel bijzonder,wat fijn dat het nog zo mooi is.

Ik heb nog niets gelezen over de `civapcici`de lekkernij van Ronald,jullie waren nog een

beetje in de ban van Italie,met de pizza.

Geniet in Split!!!

Groet van Ma en een knuffel van Spinner.

• 06 September 2012 - 18:32

Elly:

Wat weer een prachtig geschreven verslag. Ook mij deed de beschrijving van Zagreb aan Budapest denken. Voor de rest ben ik alleen maar heel nieuwsgierig geworden naar Plitvice Park. Gelukkig stond Kroatie al op onze lijst dus waarschijnlijk zullen we er ooit wel komen. Geniet van de rest van jullie reis en tot het volgende verslag.

• 06 September 2012 - 18:57

Addy:

Hallo Ronald en Yvonne,

Zoals gebruikelijk weer een zeer interessant verhaal. Mijn complimenten Yvonne!!
    Geniet van de mooie natuur en alles wat ook deze reis weer op jullie pad komt.

Hartelijke groet,

Rien en Addy