Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Icefields Parkway

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

11 Juni 2013 | Canada, Jasper Park Lodge

Zondag 9 juni zijn we na het ontbijt uit Banff vertrokken om via het Banff N.P. naar Jasper N.P. te rijden. Toen we Banff hadden verlaten zagen we meteen al een tegenligger stilstaan langs de kant van de weg. Dit is meestal een teken dat er wildlife te zien is. En ja hoor, onze tweede zwarte beer van de vakantie was een feit.
Helaas zit het weer ons deze ochtend niet mee. We hebben voornamelijk de ruitenwisser heen en weer zien gaan, op alle snelheden die aanwezig zijn. Aangekomen bij Lake Louise (een prachtig meer omringd door bergen) begon het weer ontzettend hard te regenen. We keken elkaar aan en hadden zoiets van; nee, daar gaan we vandaag niet wandelen. We komen over ruim twee weken weer voorbij Lake Louise, op de terugweg naar Calgary. Slechter kan het weer dan niet zijn, dus we stellen onze wandeling even uit.
Na Lake Louise begint de Icefields Parkway, één van de mooiste autoroutes ter wereld. De route volgt de uitlopers van de Rocky Mountains, de weg loopt tussen de bergen, dus aan twee kanten een mooi uitzicht. Vooral als de zon schijnt is het er prachtig en zijn de meren erg fotogeniek. Maar ja, door de laaghangende bewolking kunnen we helaas de bergtoppen niet zien. Als het wat helderder is snel wat foto’s en filmpjes schieten, en dan weer door.
Halverwege de route begint het ineens heel heftig te sneeuwen en is de temperatuur gedaald tot 3 graden Celsius! Ja ja, ook dat hoort bij onze zomervakanties in Amerika/Canada 
De grootste gletsjer van de Rocky Mountains is de Athabasca gletsjer. Hij loopt bijna tot aan de snelweg en je kunt er met een speciale bus naar toe rijden. Als je uitstapt sta je op het ijs, een bijzondere ervaring. Er wordt wel heel duidelijk gezegd dat je niet van het vlakke stuk mag weglopen, anders wordt het te gevaarlijk. Tijdens deze excursie trok de lucht open en kregen we zowaar de zon te zien, joepie. Tijdens de rit van het laatste gedeelte van de Icefields Parkway hebben we dan ook meer genoten van de uitzichten dan in het begin.
We hebben twee overnachtingen in Jasper, zodat we morgen nog een hele dag hebben om hier te genieten.

Maandag 10 juni gaan we op weg naar Maligne Lake, een meer op een uur rijden van Jasper. Daar hebben we een boottocht gemaakt over het meer en zijn we tussendoor nog even uitgestapt bij Spirit Island. Een klein eilandje waarvandaan je een mooie foto kunt maken van het meer met bergen op de achtergrond.
Op de terugweg naar het dorp kwamen we een grote opstopping van auto’s en campers tegen. Er stonden tientallen mensen op de weg en in de berm omhoog te kijken. Zat er een zwarte beer met jong hoog in de boom! Toen de beren naar beneden kwamen werd het even uitkijken, je weet maar nooit. Nog even een foto geschoten en een filmpje gemaakt van moeder en kind op de grond en toen weer snel de auto in.
Ook hebben we nog een stop gemaakt bij Maligne Canyon. Een smalle kloof, waar het water zich doorheen perst en naar beneden stort. Zeer zeker een stop waard.
Terug in Jasper zijn we aan het eind van de middag naar de Jasper Tramway geweest. Dat is een kabelbaan die naar de top van Whistler Mountain gaat, die 2277 meter hoog is. In een gondel voor zo’n 25 personen werden we naar boven gebracht. Uiteraard heb je vanaf de berg een mooi uitzicht op de omliggende bergen en de vallei waar het plaatsje Jasper ligt. Op de top was het 5 graden Celsius. Maar omdat er niet veel wind stond was het goed uit te houden.
Vanavond hebben we heerlijk Grieks gegeten. Dat kan niet overal, dus als variatie was dat wel een keer lekker. Bij de rekening kregen we geen pepermuntjes, maar ouzo-snoepjes. In Nederland nog nooit gezien, maar wel een aanrader voor alle Griekse restaurants.

Morgen zullen we Jasper weer verlaten en trekken we verder Canada in. Tot dan!
Groetjes, Ronald en Yvonne

PS We komen er net achter dat het nu niet mogelijk is om foto's te plaatsen. Zal wel een storing zijn. We zullen het morgen nog een keer proberen.

• 11 Juni 2013 - 18:40

Elly:

Wat is het weer geweldig leuk om met jullie mee te reizen op deze manier. De reis is weer meer dan prachtig en wat moet het waanzinnig zijn om beren in het wild te zien. Daar droom ik nog van. Hele fijne veilige reis verder en tot het volgende verslag. Groetjes, Elly

• 11 Juni 2013 - 18:42

Jacqueline:

Hallo, Ik heb jullie weer gevonden op waar ben jij nu. Foto's zien er prachtig uit. Ik hoop dat jullie ook nog wel mooi weer krijgen, hebben jullie toch wel verdiend. Geniet van de reis. Groetjes Jacqueline