Great Lakes - deel 8 - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Great Lakes - deel 8 - Reisverslag uit Chicago, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Great Lakes - deel 8

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

26 September 2018 | Verenigde Staten, Chicago

Hallo allemaal, hierbij nog een update vanuit Chicago.

Zondag 23 september gaat de reis zuidwaarts langs Lake Michigan.
We maken een stop in Milwaukee, bij het Harley-Davidson museum.
Harley-Davidson is hier opgericht in 1903, en het oudste model motor van dit merk stamt dan ook uit die tijd. De naam komt van de twee vrienden Wiiliam Harley en Arthur Davidson. De eerste fabriek stond hier in Milwaukee, daar is nu het hoofdkantoor gevestigd. Momenteel zijn er 8 fabrieken, waarvan 4 in Amerika. Er worden jaarlijks wereldwijd ongeveer 250.000 motorfietsen geproduceerd, waarvan ongeveer 60% in Amerika blijft. Daarna is Europa de grootste afnemer.
Het terrein van het museum ligt op een eiland en je kunt hier dan ook een wandeling maken langs de rivier. Natuurlijk is er ook een winkel en restaurant aanwezig. Daarnaast is er nog een standbeeld, een muur waar je tegen betaling je naam kunt laten vereeuwigen, en zijn er motoren waar je op kunt zitten. Er staat een heel mooi model bij uit 2018, met een digitaal scherm. Alles er op en eraan, met zo luxe als een auto eigenlijk. En het zit heerlijk. Mocht je meer willen dan zitten op deze motoren dan kun je tegen betaling ook een jumpstart maken op een andere motor. Je kunt de motor dus aanzetten met je voet en genieten van het geluid. Daar was weinig animo voor. In het museum zelf wordt de geschiedenis verteld van de Harley-Davidsonmotoren en staan er uiteraard heel veel modellen.

Vanuit Milwaukee rijden we naar Chicago. Ondanks dat het zondag is vandaag, is het toch heel druk op de weg en staan we regelmatig stil. Ons hotel bevindt zich in hartje Chicago, in een zijstraat van Michigan Avenue, dé winkelstraat van de stad. Ook wel Magnificant Mile genoemd. Je moet wel een gevulde portemonnee hebben, want de winkels van Prada, Gucci, Marc Jacobs en automerken Rolls Royce, Bentley en Lamborghini bevinden zich ook in dit district. Omdat parkeren in de stad moeilijk is en duur ($ 40 tot $ 60 per nacht) leveren we de auto vandaag in. Bij aankomst bij het hotel hebben we dat even uitgelegd en mochten we iets langer dan de standaard 15 minuten blijven staan, zodat we eerst konden inchecken. Bij alle hotels en restaurants hebben ze hier valet parking, men gaat er dus vanuit dat je de sleutels afgeeft bij aankomst en dat zij de auto voor je kunnen parkeren. Dat hebben we in Detroit wel gedaan, maar hier dus niet. Na het inchecken snel de auto weggebracht. Een stad is tenslotte goed te voet en met het openbaar vervoer de doen.

Maandag 24 september hebben we op de kamer ons gisteravond ingeslagen ontbijt (kwark met krokante muesli) genuttigd. Dit is het enige hotel deze reis waarbij geen ontbijt is inbegrepen.
De weersvoorspelling voor vandaag is zonnig en in de loop van de middag bewolkt, met temperaturen van 19 graden oplopend tot 23 graden. Helaas viel dat tegen. Toen we buiten kwamen was het fris en waren de wolken al gearriveerd. We hebben het geplande bezoek aan het John Hancock Center/Tower even uitgesteld naar morgen of overmorgen. Dit gebouw is 344 meter hoog en heeft 100 verdiepingen. Bovenin is er een panoramadek met mooi uitzicht op de stad. Als we het hotel uitgaan en de straat uitlopen, dan lopen we zo tegen het gebouw aan.
We zijn doorgelopen richting het water. Daar is de Lakefront Trail. Dit is een wandel- en fietspad van 18 mijl lang, ongeveer 30 km! Fietsen is overigens niet makkelijk, want het fietspad loopt schuin, het is een soort dijkje en het schuine deel is fietspad. Via dit pad langs het Michiganmeer zijn we naar de Navy Pier gelopen. Een lange pier/boulevard met onder andere een winkelpromenade, vele eetgelegenheden, een overdekte tuin, een reuzenrad en draaimolen. Ook zijn er diverse aanbieders voor boottochten over het meer en de Chicago rivier. Vanaf deze pier is er een mooi uitzicht op de skyline van de stad. Helaas zorgt de lage bewolking er voor dat niet alle toppen van de wolkenkrabbers zichtbaar zijn.
Vanaf de pier gaat de wandeling verder, de stad weer in, naar de Chicago River Walk. De brede Chicago rivier loopt door de stad, met vertakkingen. Aan beide zijden van de rivier is een wandelpad gemaakt, en zijn er diverse restaurants en aanbieders voor boottochten te vinden. De boottocht stellen we ook maar even uit, want het is intussen wat gaan druppelen. En om met regen op de boot te gaan zitten hebben we eigenlijk geen zin in.
We zijn daarom doorgelopen naar de Loop. Een rechthoekige wijk in het centrum, dat omringd wordt door de bovengrondse metro. We hebben als afsluiting nog een ronde gemaakt met deze metro en daarna zijn we met de ondergrondse metro weer een stukje naar het noorden gereden, richting hotel.
Vanavond hebben we gegeten bij een Giordano's in de buurt van het hotel. Dat is een bekende pizzaketen in de stad en wordt heel goed beoordeeld (nummer 9 op Tripadvisor). In Chicago heeft men de Deep Dish Pizza uitgevonden. Dat is eigenlijk het meeste te vergelijken met een quiche. De vulling is wel pizza-achtig, maar de korst is meer van een quiche, en hoog dus. Daardoor is er ook meer vulling dan bij een gewone pizza. Lekker, maar machtig.

Groetjes, Ronald en Yvonne

PS Foto's toevoegen lukt helaas niet. Die volgen dus nog.

• 26 September 2018 - 05:38

Addy Van Burgh:

Kreeg vanmorgen dit bericht pas onder ogen. Het weer komt overeen met Nederland.Maar verder alles typisch Amerikaans, groot, groter, grootst!
    Super om hierin even mee te gaan!
    Met hartelijke groet.

• 26 September 2018 - 12:07

Pa En Ma:

Zo dat was weer een mooi avontuur, maar een minder mooie dag mag de pret niet drukken.
    En nu maar voor bereiden om naar Nederland te gaan, waar het weer op moment redelijk
    goed is met zonneschijn.
    Wij wensen jullie dan ook een goede vlucht, en we zien elkaar gauw weer.

liefs en groetjes Pa en Ma.