Great Lakes - deel 7 - Reisverslag uit Sturgeon Bay, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Great Lakes - deel 7 - Reisverslag uit Sturgeon Bay, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Great Lakes - deel 7

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

23 September 2018 | Verenigde Staten, Sturgeon Bay

Hallo allemaal, hierbij waarschijnlijk de een na laatste update.

Donderdag 20 september brengen we een bezoek aan de grotten Cave of the Mounds in Blue Mounds. Deze kalkstenen grotten zijn per toeval ontdekt in 1939. Men gebruikte toen veel kalksteen en om dat los te krijgen gebruikte men explosieven. Ineens was daar een gat en bleek er een grot te zijn met tot nu toe 3 ontdekte ruimtes. Er zijn stalagmieten en stalactieten, en diverse andere grotformaties. De grotten zijn overigens een paar honderd miljoen jaar oud. De grotten zijn bijzonder omdat ze geheel zijn afgesloten, er is geen natuurlijke in/uitgang. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voordat ze ontdekt zijn.
Overigens hebben we van vandaag geen foto's. Bij het kaartje inlezen op de laptop is de sd-kaart blijkbaar gecrasht en doet helemaal niets meer. Ook is deze niet meer bruikbaar in de camera. Da's dus flink......

Vrijdag 21 september was een reisdag naar noordoosten, van Spring Green naar Sturgeon Bay. Onderweg nog wat stops gemaakt bij een 2e handswinkel en muziekwinkels met 2e hands cd's. We hebben een paar recente country cd's gekocht. Eind van de middag kwamen we aan in Sturgeon Bay. Deze plaats ligt aan het water, aan Lake Michigan.
We slapen in het Holiday Music Motel, een hotel ingericht in oude jaren '50 stijl. Ook hebben ze een eigen muziekzender en werd er regelmatig muziek geschreven in deze kamers. Op iedere kamer ligt een boekwerk met daarin alle nummers die op welke kamer geschreven zijn. Wij kennen er overigens geen een van. Een leuke accommodatie.
Overigens was het vandaag een echte herfstdag, net als in Nederland. Het was overdag maximaal 16 graden met een stormachtige wind. Vooral 's-avonds was het koud. We zijn lopend over de brug gegaan om een hapje te eten. Maar we liepen vol in de storm en het bleek achteraf 12 graden te zijn, gevoelstemperatuur 6 graden. Dan is een zomerjas eigenlijk niet voldoende.

Zaterdag 22 september was de maximum temperatuur ook 16 graden, maar was er een stuk minder wind en het was zonnig. Een stuk aangenamer dus.
Vandaag gaan we het schiereiland Door County verkennen. Omdat het een smal en niet al te lang (65 km vanaf Sturgeon Bay) schiereiland betreft zijn er veel kleine plaatsjes met haventjes en strandjes. Deze streek staat bekend om de fruitteelt. Er groeien kersen, aardbeien, appels, peren en druiven. Er zijn dan ook veel boerderijwinkels waar men hun producten verkoopt en waar je kunt proeven.
We zijn vanmorgen eerst over de boerenmarkt in Sturgeon Bay zelf gelopen. Veel groente en fruit, maar ook veel zelfgemaakte producten van bijvoorbeeld honing, ijzerwerk en natuurlijk zelfgemaakte koekjes en taarten. Ook vind je er volop pompoenen (in alle maten) en herfst- en halloween aankleding voor je huis.
Daarna zijn we op pad gegaan. We hebben achtereenvolgens de plaatsen Egg Harbor, Fish Creek, Ephraim, Sister Bay, Baileys Harbor bezocht.
Vlak voor Fish Creek ligt een wat bekendere wijngaard die in meerdere boekjes staat, namelijk Lautenbach's Orchard Country Winery. Ze maken hier wijn, maar hebben ook een boomgaard met kersen en appels. Vandaag is er een speciaal feest, er is live muziek, een springkussen en spelletjes voor de kinderen en je kunt zelf appels plukken. Het is er enorm druk, vooral in de winkel, waar je uiteraard ook wat dingen kunt proeven. Wijnproeven kan ook, maar daar moet voor betaald worden.
Op de terugweg hebben we bij een andere wijnmaker, Door 44 Winery, wel een proeverij gedaan. Er worden in Door County best veel verschillende wijnen gemaakt. We hebben er een paar geproefd, maar we moeten toch concluderen dat het misschien niet de beste wijnregio ter wereld is. Het was lekker, maar we hebben wel eens lekkerder wijn gedronken.
Vanavond hebben we de auto zover mogelijk leeggehaald en gekeken of we zoveel mogelijk in de koffer of in één tas konden doen. Morgenmiddag moeten we de auto namelijk inleveren en dan kan er alvast maar zoveel mogelijk opgeruimd zijn.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 23 September 2018 - 11:14

Addy:

Zo naar het laatste stukje van de reis, maar wat een indrukken en beelden nemen jullie weer mee naar ons,
    nu regenachtige, kikkerlandje!