Great Lakes - deel 9 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Great Lakes - deel 9 - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Great Lakes - deel 9

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

28 September 2018 | Nederland, Elst

Hallo allemaal, hierbij het laatste verslag van de vakantie.

Dinsdag 25 september hebben we nog een volle dag om Chicago te verkennen.
Gisteren hebben we een kaart voor het openbaar vervoer gekocht. Vandaag gaan we dan ook met de bus.
We hebben vanmorgen de boottocht gemaakt, de Architecture River Cruise. Een leuke tocht over de Chicagorivier, met veel uitleg over alle wolkenkrabbers. In oktober 1871 heeft er in de stad 2 dagen brand gewoed, waarbij het grootste deel van de binnenstad is verwoest. Daarna heeft Chicago zich ontwikkeld tot grote stad met veel hoge gebouwen met diverse stijlen. Er zijn ook nog een aantal oude panden in Europese stijl.
Na deze excursie zijn we naar Millennium Park gelopen. Daar staat het bekende Cloud Gate, een bekend kunstwerk in de stad. Het is een kunstwerk uit 2006, van gepolijste, roestvrij stalen platen in de vorm van vloeibaar kwik. Het is heel spiegelend, waardoor je er de stad en jezelf in spiegelbeeld in ziet. Het is ontworpen door de Brit Anish Kapoor. De bijnaam voor het object is The Bean, en het is 10 x 20 x13 meter groot. Aansluitend aan het Millenium Park ligt het Grand Park. Zoals de naam al zegt een groot park, met daarin de Buckingham Fountain. Dat is één van de grootste fonteinen ter wereld, uit het jaar 1927.
Halverwege het park hebben we de bus genomen naar de museum campus. Dat is een groot groen terrein met 3 grote musea, een natuurhistorisch museum, een aquarium en een sterrenkundig museum. Wij gaan naar het natuurhistorisch museum. Dit is één van de grootste natuurhistorische musea ter wereld, en dat blijkt al snel. Het is een gigantisch pand, er zijn diverse vaste tentoonstellingen en een aantal wisselende. Hier kun je met gemak een halve tot hele dag doorbrengen.
Vanaf het terrein waar de musea liggen heb je overigens nog een mooi uitzicht op de stad met de vele wolkenkrabbers.

Woensdag 26 september gaan we Amerika weer verlaten.
Maar eerst nog even naar het John Hancock Center. Deze wolkenkrabber heeft 100 verdiepingen. Op de 94e verdieping is het 360 CHICAGO Observation Deck. Op deze verdieping kun je helemaal rondlopen, waardoor je een goed uitzicht hebt op de stad en Lake Michigan. Van de week zat de top nog in de wolken, vandaag is het mooi zonnig weer. Het uitzicht is prachtig. We hebben hierna de Magnificant Mile nog even over gelopen, de lange winkelstraat waaraan ook het John Hancock Center ligt.

Dan is het tijd om de stad te verlaten. We zijn met de taxi naar een metrostation gereden waarvandaan we rechtreeks naar de luchthaven kunnen. Ruim op tijd waren we op het vliegveld. Inchecken en bagage labelen moet je hier allemaal zelf doen. Er zijn geen rijen en waren dan ook zo klaar. Vervolgens door naar de beveiligingscheck. Op Amerikaanse luchthavens moet je nog steeds je schoenen uit en moet alle apparatuur uit de tas. Ook hier ging alles vrij vlot en we waren 2 uur voor vertrek door alle checks heen.
Rond 17.30 uur zaten we in het vliegtuig. We vertrokken echter niet om 17.55 uur. Er was een probleem met het vervangen van de vloeistoffen voor het toilet. De deuren daarvoor werkten niet. Dat zou betekenen dat er geen bruikbare toiletten zouden zijn. Aangezien dat geen optie was, moesten we wachten tot het probleem verholpen zou zijn. Bijna een uur te laat zijn we opgestegen vanuit Chicago. Gelukkig was de vluchtduur zelf korter dan gepland, waardoor we wel rond de geplande tijd op Schiphol arriveerden, zo rond 9.30 uur.
De vlucht zelf was de eerste helft niet erg prettig. De eerste paar uur hebben we bijna continue met de stoelriemen vast moeten zitten in verband met hevige turbulentie. We schokten behoorlijk en af en toe was er een luchtzak.
Vanuit Schiphol zijn we weer met de trein naar huis gegaan. Rond 12.15 uur waren we weer thuis. Nu is het tijd om de koffers uit te pakken, en bij te komen van de jetlag.

Iedereen hartelijk dank voor het lezen en de reacties op onze (soms lange) verslagen. En wie weet tot volgend jaar.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 28 September 2018 - 09:32

Pa En Ma:

Hallo Yvonne en Ronald,
    Wij willen jullie ook hartelijk dank zeggen voor al die verslagen die wij mochten mee beleven, al is
    het wel via de computer, het was geweldig mooi.
    Jullie kunnen terug kijken op een geweldige vakantie.
    Maar natuurlijk zijn we ook weer blij dat jullie veilig thuis zijn, en wie weet wat er volgend jaar
    op het programma staat.
    We zien elkaar gauw weer.

liefs en groetjes Pa en Ma.