Van Seattle naar Yakima - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Van Seattle naar Yakima - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Van Seattle naar Yakima

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

16 Juni 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo lezers,

Zoals beloofd zullen we jullie vertellen wat we in het Seattle Center hebben gedaan.
Voor ons bezoek zijn we eerst naar Kerry Park geweest. Vanaf deze plek, iets buiten het centrum, heb je een mooi uitzicht op de stad. Kerry Park ligt op een heuvel en we hebben dan ook de bus genomen om er te komen. Het was nog een heel gepuzzel om de juiste bus te vinden en om vervolgens bij de juiste halte uit te stappen. Maar uiteraard zijn we er gekomen. Seattle is gebouwd op heuvels, net als het bekende San Francisco.
Na onze foto´s en film geschoten te hebben zijn we vlakbij het Seattle Center bij een cd-zaak geweest (ja, we horen jullie denken…). Ze hadden zulke leuke aanbiedingen ($1 per stuk, $2 p.s./$5 voor 3 stuks) dat we er te veel hebben gekocht.
Daarna zijn we toch echt doorgelopen naar het Seattle Center. Dit is een groot terrein waar in 1962 de World Expo is gehouden. Het is eigenlijk één groot park met diverse gebouwen en een grote zilveren bolle fontein centraal in het park. Het water beweegt op de muziek, kinderen vermaken zich prima met al het water. En sommige ouders trouwens ook. In het tegenwoordige conferentiecentrum in het park werd zaterdag ‘Graduation Day’ gevierd, voor geslaagde studenten. Dat is een hele happening (niet alleen in Amerika), zeker in vergelijking met Nederland.
In het Seattle Center staat ook het symbool van Seattle, de Space Needle. Dit is een 185 meter hoge toren, van waar je een overzicht hebt over de stad. Ook hebben ze een restaurant met uitzicht. Kortom, hij lijkt op de Euromast, maar dan met drie poten.
Wij zijn naar het Experience Music Project geweest, een interactief museum over muziek. Je kunt hier uren zoet zijn als je alles wilt horen en zien. In de ‘Sound and Vision’ ruimte staan veel computers, die elk een ander onderwerp hebben. Er zijn interviews te zien over onder andere hip hop, rock ’n roll, punk, producers. Een gedeelte van het museum gaat over de muziek uit deze regio. Onder andere de artiesten Kurt Cobain (Nirvana), Quincy Jones, Heart, Pearl Jam en Soundgarden komen hier vandaan. Ook is er een speciale tentoonstelling over Jimi Hendrix. De bovenverdieping is echter het leukste, hier kun je zelf aan de slag. Informatie over het opnemen en mixen van muziek, om vervolgens zelf een nummer te re-mixen. Uitleg over instrumenten en ze zelf bespelen, we blijken weinig talent te hebben voor de drums, basgitaar en keyboard. Ook zijn er afgesloten ruimtes waar je kunt zingen. En nee, er zijn geen opnames van. Dat kunnen we jullie niet aandoen. Mocht je denken wel over talent te beschikken kun je ook tegen betaling op een echt podium gaan staan en worden er opnames van je gemaakt. Je kunt daar dan een cd of dvd van kopen.
Voor degenen die wel eens in Hilversum bij Beeld en Geluid zijn geweest komt bovenstaande wellicht bekend voor. De twee musea zijn ook zeer vergelijkbaar, leuk en leerzaam, voor jong en oud.
Tijd om het Seattle Center weer te verlaten. Dit hebben we gedaan met de monorail. Een supersnelle verbinding die destijds ook voor de World Expo is aangelegd en het park met het centrum van de stad verbindt.

Zondagochtend hebben we Seattle, de stad van Microsoft, Boeing en de eerste Starbucks verlaten.
Om 10.00 uur stond een rondleiding geboekt bij Boeing. In de buurt van Seattle staat het grootste gebouw ter wereld, waar de grote vliegtuigen worden gemaakt. We kregen een anderhalf uur durende rondleiding, voornamelijk in de loods waar de Boeings 747 en de nieuwe 787 Dreamliner gebouwd worden. Deze loods is 500x1.000 m groot, ter vergelijking: even groot als 911 American-footballvelden. We hebben het niet nagemeten. De 787 Dreamliner is een nieuw type toestel, waarvan er buiten de loods één helemaal gereed stond. De testvlucht met dit toestel zal binnen twee weken plaatsvinden. Het is een luxe vliegtuig voor de lange afstanden, met meer beenruimte, grote bagagevakken en bredere gangpaden.
Na deze excursie hebben we onze weg vervolgd naar het North Cascades National Park. Dit is het derde Nationaal Park van de staat Washington dat wij bezoeken.
De afgelopen dagen in Seattle heeft het weer erg meegezeten: volop zon en ruim 20 graden C. Op de dag van vertrek naar North Cascades NP was het erg bewolkt. Toen we echter de bergen in reden trok de bewolking weg en kwam de zon door. Dwars door het park loopt de Highway 20, van waaraf veel stops gemaakt kunnen worden om van de watervallen, gletsjers, steile bergwanden, rivieren en andere stroompjes te genieten. Dit levert met zon toch mooiere plaatjes op dan met bewolking. Ook kun je er talloze wandelingen maken, wat we uiteraard ook nog gedaan hebben.
Helaas waren de weergoden ons de laatste mijlen niet zo goed gezind. De regen kwam ineens met bakken tegelijk naar beneden. Het is ook niet meer opgehouden met regenen deze avond.

Maandagochtend was de lucht echter geheel opgeklaard en strakblauw. Met de voorspelde temperaturen van 30 graden Celsius is het dus korte-broekenweer.
Er staan voor vandaag geen bijzondere dingen op het programma. Het is meer een rijdag. Na een lange rit (door wegwerkzaamheden 30 minuten vertraging) kwamen we uit bij de Grand Coulee Dam. Dit is de grootste dam van Noordelijk Amerika. We hebben daar het Visitor Center bezocht.
Vanaf de dam zijn we via een mooie landelijke en vervolgens bergachtige weg naar Leavenworth gereden. Leavenworth is een ‘Beiers dorp’. Er staan huizen in Beierse stijl en er staan veel Duitse termen op de huizen. We hebben hier gegeten bij Andreas Keller. Uiteraard hebben we de schnitzel ‘Wiener Art’ geprobeerd, inclusief Duitse aardappelsalade. Het smaakte prima.

Onze route voor dinsdag gaan we zo nog even bekijken. Het kan zijn dat er wat wegen zijn afgesloten.
Tot de volgende keer!

Groet, Yv en Ro

• 16 Juni 2009 - 17:06

Rien En Addy:

Hallo Luitjes,
    met belangstelling jullie verslagen gevolgd en gelezen. Weer een hele mooie trip!
    Fijn dat het weer overwegend goed is, want dat een belangrijk onderdeel van de vakantie. We gaan vannacht zelf op vakantie, dus voorlopig even geen reaties onzerzijds. Nog een mooie reis verder en hartelijke groet,
    Rien en Addy

• 16 Juni 2009 - 17:28

Freriks:

Hee luitjes, wat een leuke avonturen in Seattle allemaal. Ik wil ook....Leuk ook de kiekjes - jullie staan er erg gezellig op. Veel plezier nog. Ik ben ook al aan het aftellen tot de grote vakantie begint. Greetz, Vera x

• 18 Juni 2009 - 14:04

Wil Otte :

Weer terug in Elst,en jullie belevenissen gezien en gelezen,ik denk dat jullie blij zijn als je s,avonds je bed in kan.Mooie foto,s zo zien wij alvast ook iets van de reis gr. en poot van Spinner