New York - Elst - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu New York - Elst - Reisverslag uit Elst, Nederland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

New York - Elst

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

09 Juni 2011 | Nederland, Elst

Daar zijn we weer! Het laatste en extra lange verslag.

Na een goede nachtrust zijn we zondag weer op pad gegaan in de wereldstad New York.
We zijn begonnen halverwege Manhattan, in Midtown. Hier staat onder andere het Rockefeller Center, een verzameling van verschillende gebouwen, en het Rockefeller Plaza. Bij ons ook wel bekend van de winterse plaatjes met kerstboom, schaatsbaan en het gouden beeld van Prometheus. Dit alles is omgeven met vlaggen van alle landen. In één van de gebouwen, GE Building, bevindt zich de attractie ‘Top of the Rock’. Je kunt naar de 68e verdieping en daar naar buiten om van een mooi uitzicht op New York te genieten. Het is hier iets rustiger dan bij het Empire State Building, daar is Yvonne vorig jaar geweest, dus zij kan het vergelijken. En het leuke is dat je nu juist het Empire State Building op bijna gelijke hoogte ziet. En je bent iets dichter bij Central Park, dus beter voor de groene foto’s. Ronald is blij dat hij is meegegaan naar dit spannende uitje.
In 1932, tijdens de bouw van het GE Building, is hier trouwens de wereldberoemde lunchfoto gemaakt, met 11 bouwvakkers op een ‘zwevende’ stalen balk.
Na dit hoge uitstapje zijn we doorgelopen naar één van de drukste stations van New York, Grand Central Station. Een prachtig gebouw, van buiten en van binnen. Een hele grote hal met aan twee kanten grote trappen en beneden een ‘eetzaal’. Hier geen grote bekende ketens, maar allemaal kleine eettentjes en zitjes. Het ziet er heel gezellig uit. We hebben ongezond gedaan, en heerlijk gebak gehaald.
In de middag hebben we de metro genomen naar Brooklyn, een wijk ten oosten van Manhattan. Hiervandaan zijn we over de beroemde Brooklyn Bridge teruggelopen naar het centrum van de stad. Je hebt tijdens deze wandeling een mooi uitzicht op de stad. Helaas waren ze met de brug bezig en was er een groot deel afgezet met stalen platen, dat ontnam het uitzicht. Maar het was een leuke wandeling, met heel veel medewandelaars en fietsers.
Als je de Brooklyn Bridge afkomt is het niet ver meer naar Chinatown, een Chinese wijk die nog steeds groeit. Het is of je in China bent (denken wij), met heel veel Chinezen bij elkaar in parkjes. Daar doen ze spelletjes aan speciaal daarvoor geschikte tafels en maken ze muziek. Een gezellige boel.
Chinatown gaat over in Little Italy. Apart om op een hoek te staan waar je aan de ene kant Chinese tekens ziet en als je de andere kant opkijkt allemaal Italiaanse restaurants ziet. De Italiaanse straten waren afgesloten voor verkeer, zodat het er lekker druk was met struinende mensen. Vanavond pizza gegeten in de Italiaanse wijk.

Maandag hebben we twee gereserveerde attracties bezocht. In Nederland hadden we al een reservering gemaakt voor een rondleiding bij de Verenigde Naties (VN). Hier moesten we ons melden om 10.00 uur voor de rondleiding van 10.30 uur. De rondleiding werd gegeven door een dame uit Letland die in de VN zitting heeft. Uiteraard was er een bijdehante Amerikaan die zei: “Wat leuk, Letland is toch een onderdeel van Rusland?” Zij antwoordt heel beleefd: “Nee hoor, Letland is onafhankelijk en maakt deel uit van de Europese Unie.” De dame legde alles prima uit en kon antwoord geven op alle vragen. We mochten gelukkig ook in de zaal waar de VN normaal gesproken vergadert. Voor vandaag stonden geen vergaderingen gepland, dus we mochten naar binnen.
’s Middags om 14.00 uur hadden we een overtocht naar het Vrijheidsbeeld geboekt. Dit hebben we pas gedaan toen we al in New York waren, dat was dus eigenlijk te laat. Alle kaartjes om het beeld in te mogen waren al uitverkocht. We blijven nu dus buiten. Het had toch nog voordelen, dat we van tevoren kaartjes hadden besteld, want we mochten in de korte rij aansluiten. Wel moesten we voor de tweede keer vandaag door een beveiligingspoortje. Bij het gebouw van de VN moest dit uiteraard ook al. De boot vaart in zo’n 10 minuten naar Liberty Island, waar het Vrijheidsbeeld staat. We hebben hier een rondje gelopen om het Vrijheidsbeeld en uiteraard wat foto’s gemaakt. Vervolgens moet je de boot nemen naar Ellis Island. Deze twee eilanden vormen tezamen het Statue of Liberty National Monument. Ellis Island werd tot de jaren ’30 van de 20e eeuw gebruikt om alle immigranten (ruim 12 miljoen), vooral uit Europa, te screenen of ze Amerika wel in mochten. Er is een 3 verdiepingen tellend museum met allerlei fotomateriaal en tentoonstellingen over alle procedures en verhalen van immigranten.

Dinsdag is alweer de dag van vertrek naar Nederland. Maar voordat het zover is hebben we nog een hele dag in deze wereldstad door te brengen.
We zijn begonnen bij Ground Zero. Hier hebben ze een informatiecentrum waar je onder andere veel informatie kunt vinden over de aanslagen van 11 september 2001 en kunt zien hoe het monument eruit komt te zien als het klaar is. Op het moment zijn ze nog volop aan het bouwen aan het monument en nieuwe gebouwen op het terrein waar vroeger de Twin Towers stonden.
Hiervandaan zijn we naar Wall Street gelopen, het economische centrum van de stad. Je ziet er verder niets bijzonders, maar de straat is wel volledig afgezet en er lopen mannen met geweren rond. We zijn nog even de Federal Hall National Memorial binnengeweest. Hier is een tentoonstelling over het begin van de Verenigde Staten en over George Washington, de eerste president van de VS. Hij heeft hier ook de eed afgelegd.
Tegen het middaguur nog een keer richting het Vrijheidsbeeld geweest. Met de gratis ferry naar Staten Island vaar je erlangs. Van alle mensen op de ferry is zeker 75% toerist en neemt de eerstvolgende ferry weer terug. Wij hebben hetzelfde gedaan.
Door naar Pier 17, oftewel South Street Seaport Historic District. Een havengebied met een mooie zeilboot waarmee je cruisen. Maar vooral veel eettentjes, en winkels. Een klein, maar heel gezellig gebied.
Als laatste hebben we de High Line gedaan. Monique en Herbert, bedankt voor de tip. De High Line is een hoog gelegen oude spoorlijn, vroeger gebruikt om goederen te vervoeren. Tegenwoordig gaat dat met vrachtwagens, dus de spoorlijn werd overwoekerd door onkruid. Ze hebben er aardig wat werk aan gehad, maar nu is het een prachtig wandelpark geworden. Een mooi aangelegd pad, met veel zitplaatsen (stoelen, bankjes, kunstwerken) en veel groen. En omdat het hoog ligt, heb je ook nog eens een leuk uitzicht op de straten van New York. Er zijn zelf zitplaatsen direct boven de weg, met een glazen wand voor je neus zie je dan al het verkeer heel goed rijden. We hadden geluk, het nieuwe gedeelte naar de 30e straat was net opengesteld. Dus we konden met dit prachtige weer (veel zon, tegen de 30 graden) nog wat langer genieten van dit drukbezochte park.
Na het avondeten was het dan toch tijd om bij het hotel de koffers op te halen, even om te kleden en te vertrekken naar de luchthaven JFK Airport. Het viel nog niet mee om er te komen; geen roltrap naar het treinperron, de airtrain (een monorail, het laatste stuk) naar de luchthaven reed niet, dus met twee verschillende bussen en een hoop gesjouw met koffers uiteindelijk aangekomen bij de luchthaven. We zouden in het vliegtuig niet bij elkaar zitten, maar 5 rijen bij elkaar vandaan! Dat wilden we uiteraard niet, op eind van de huwelijksreis uit elkaar gehaald worden. Dat hebben we uitgelegd en ze zouden kijken wat ze konden doen. Vlak voor het aan boord gaan hebben we ons nog gemeld bij de balie, we moesten nog even wachten. En toen kwamen ze met nieuwe plaatsen, naast elkaar in de comfort klasse, met extra beenruimte! We zaten zelfs helemaal vooraan, waardoor we een zee aan ruimte voor ons hadden, heerlijk. Slapen is ondanks de ruimte nog steeds niet gelukt, dat blijft lastig.
Woensdag kwamen we om 12.00 uur aan op Schiphol. Na wat oponthoud (er stond nog een ander vliegtuig aan de gate) en het wachten op de koffers, konden we naar de trein. We waren rond 15.15 uur thuis.
We hebben vannacht heerlijk lang geslapen en proberen het ritme nu weer op te pakken.

Onze huwelijksreis zit erop. Het was een mooie reis met veel indrukken. We beseffen nauwelijks dat we 3 weken geleden in New Orleans zijn begonnen. Het lijkt alweer veel langer geleden, zoveel hebben we gezien en gedaan.
We willen iedereen bedanken die een berichtje heeft achtergelaten en we hopen dat jullie het leuk vonden om onze verhalen te lezen. Zodra de foto’s er zijn zullen we dat nog even laten weten.
Tot ziens!

Groetjes,