Washington - New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Washington - New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Washington - New York

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

05 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hallo allemaal,

Intussen alweer op onze eindbestemming aangekomen, New York.
Maar voordat we daar waren….

Donderdagochtend op tijd opgestaan, omdat we een reservering hadden voor de trein naar Philadelphia. Na ons heerlijke ontbijtbuffet en het uitchecken zijn we vanuit het hotel het metrostation ingelopen. Je hoeft hiervoor niet naar buiten, je kunt er binnendoor naartoe, heel handig. Wat niet zo handig was, de roltrap werkte niet. Dus dat was met de koffers de roltrap aflopen, erg fijn. Vervolgens drie haltes met de metro naar het treinstation. Daar aangekomen blijkt de roltrap naar boven buiten gebruik! Maar wat blijkt, gelukkig is hier een lift aanwezig, pfff dat scheelt een hoop sjouwen.
De treinkaartjes voor de Amtrak hadden we in Nederland al besteld en woensdagavond opgehaald. We blijken pech te hebben, onze trein heeft als enige vertraging. In de vertrekhal van het station stond intussen een enorme rij mensen die allemaal mee moesten. Je moet hier net als bij het vliegen bij een gate wachten, onze trein kwam bij gate E. Een half uur later dan gepland konden we de poortjes door, onze tickets laten zien en doorlopen naar het perron waar de trein klaarstond. Een 1 uur en 45 minuten later stonden we in Philadelphia.
We hadden de hele middag om de stad te verkennen. We zijn gaan lopen, het was prachtig weer, met een aangename 25 graden. Er zijn hier in de stad echte winkelstraten, zoals wij ze in Nederland ook kennen. Dat is in Amerika een zeldzaamheid. Door één van deze straten zijn we naar de Reading Terminal Market gelopen, een hele grote hal met alleen maar eetstalletjes en kraampjes. En dat zijn dan niet de bekende fastfoodketens, maar allemaal zelfstandigen. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het er wel eten. Wij hebben gekozen voor een Philly Cheese Steak, dat moet je gegeten hebben als in Philadelphia bent. Een soort stokbrood, belegd met fijngesneden en gebakken biefstuk en daar overheen kaas, het was veel maar lekker.
In Philadelphia is in 1776 de onafhankelijkheidsverklaring getekend, om precies te zijn in de Independence Hall. Deze zullen we helaas niet kunnen bezoeken, de kaartjes zijn allemaal al verkocht. Het is ’s ochtend vroeg in de rij staan, voor de kaartjes van die dag. Vanmorgen om 10.45 uur waren alle kaarten al verkocht, de verwachting voor vrijdag is dat ze nog vroeger uitverkocht zijn.
We zijn doorgelopen naar de US Mint, hier wordt geld gemaakt! Het gaat hier om de munten, van $ 0,01 tot $ 1,00, maar ook medailles en speciale uitgaven worden hier gemaakt. Je kunt deze ‘fabriek’ gratis bezoeken. Het is een museum over het maken van geld en je kunt van bovenaf op de werkvloer kijken, en de muntjes in bakjes voorbij zien komen.

Vrijdagochtend naar een parkje geweest waar een LOVE-teken staat. Daarna met de metro naar de Liberty Bell, daar stond een lange rij. Dat geldt voor de meeste bekende bezienswaardigheden hier. Deze grote bel staat bekend als symbool voor de vrijheid en is vooral bekend van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog. De klok is geluid toen in 1776 de onafhankelijkheid werd uitgeroepen.
Via een andere winkelstraat dan gisteren zijn we richting het hotel teruggelopen. Onderweg nog even geluncht bij Cinnabon, waar ze Ronald zijn favoriete cinnamon rolls verkopen. Dit zijn grote ronde brood/cake-achtige koeken met kaneel, en bij Cinnabon gaat er nog vanillesaus overheen. Een hele maaltijd.
In hotel de koffers opgehaald en met de taxi naar treinstation van Philadelphia. We waren ruim op tijd, de trein ook, die staat bijna 30 minuten stil hier. Wij mochten echter pas 10 minuten voor vertrek het perron op en de trein in. Na ruim 1,5 uur stonden we tegen 17.00 uur in New York. Het hotel ligt 2 blokken van het Penn treinstation vandaan, dus een klein stuk lopen met de koffers.
’s Avonds zijn we naar Time Square gelopen, erg spectaculair voor Ro, die er nog nooit geweest was. Vooral als het donker is zie je alle reclames nog beter, het is één grote lichtshow, het ene scherm nog groter dan het andere.

Zaterdagochtend waren we om 5.30 uur wakker. Onze kamer bevindt op de begane grond, om de hoek van de receptie, lift en ontbijtzaal. Je hoort dus alle hotelgasten binnenkomen en kunt letterlijk alles verstaan. Na het ontbijt hebben we om een andere kamer gevraagd, en deze gekregen, op de 8e verdieping. Het is hier een stuk rustiger.
Vandaag met de metro naar de wijken Greenwich Village en East Village geweest. Dit zijn wat rustigere wijken, zonder de felle reclames zoals Times Square. Toch is er wel veel bedrijvigheid. In het park Washington Square bijvoorbeeld was van alles te beleven. Iemand speelde piano, er was een jazzkoor, andere muziekanten en een demonstratie van hondentrainingen. Heel gezellig om even te zitten. Als lunch hebben we een broodje gekocht en deze opgegeten in het park bij Union Square. Dit parkje ligt bij een druk winkelgebied, hier zijn we de boekwinkel Strand ingegaan. Ze hebben hier bijna 30 km aan boeken staan, zeggen ze!
De volgende stop was bij het Flatiron Building. Dit is een gebouw in de vorm van een strijkijzer, waarom ze ooit zo’n model hebben gebouwd is ons een raadsel.
Als afsluiting van deze dag zijn we naar Central Park gereisd. Daar hebben we een stuk door het 4 km lange en 800 meter brede park gewandeld. We hebben hier ook het gedeelte Strawberry Fields bezocht, een stiltegebeid (was het overigens niet), waar je het ‘Imagine’ mozaïek kunt vinden. Dit is mede door Yoko Ono gefinancierd en opgedragen aan John Lennon. Net buiten het Central Park, staat het Dakota gebouw, een appartementencomplex. Hier is John Lennon voor de deur neergeschoten.
Via het exclusieve deel van New York, 5th Avenue, met alle dure modemerken, zijn we naar een metrostation gelopen en terug naar het hotel gegaan.
Kortom, we hebben al veel gedaan deze dag. De rest lezen jullie later.

Groetjes, Yv en Ro

• 06 Juni 2011 - 07:40

Geert:

Vervelend met N.Y.: er is veel te veel te zien. Succes met het maken van de keuzes en genieten!
    Hebben ze op Times Square nog dat enorme display met daarop de staatsschuld van de V.S.?
    Ik hoorde dat ze er een paar jaar geleden een digit bij moesten maken toen die schuld de $10 biljoen bereikte... Groeten en goede terugreis, Geert.

• 06 Juni 2011 - 12:57

Ma En Pa:

Ja,ja er komt een eind aan de reis en zullen de verslagen uit een ander werelddeel gaan missen.Het is te hopen dat de rest van de reis beter zal verlopen dan het zeulen met al de koffers.Jullie eten veel en zien veel dat zal de pondjes doen toenemen. Afvallen kan de volgende opdracht worden als jullie weer in Elst zijn.Is het mogelijk dat je een recept mee neemt van de cinarolls.Wij wensen jullie een rustige nacht toe tijdens de overtocht naar huis en geniet nog van de laatste 36 uur aldaar.

• 06 Juni 2011 - 18:37

Wil En Annelies.:

Hebben jullie in Time Square, het Bill-Board gezien wat in jullie foto-album zat?
    Geweldige overwinning Ronald op Rockefeller Center,70 verdiepingen hoog.
    Verder hopen we dat het nog een fijne tijd voor jullie zal zijn daar.
    Morgen gaan we Najib plagen, lijkt me leuk.
    gr.van ons en knuffel van Spinner.

p.s. kom goed thuis.

• 06 Juni 2011 - 19:04

Tanny En Henk:

Mooie verslagen wij hebben ze aandachtig zitten lezen en van genoten
    Wij wensen jully nog fijne uren in Amerika en goeie terug reis
    Tot volgende week Zondag in Elst

groeten Tanny en Henk

• 07 Juni 2011 - 10:59

Elly:

Geniet van jullie laatste stukje vakantie. Goede en voorspoedige reis naar huis. Waarschijnlijk is Spinner heel blij dat jullie weer naar huis komen.

Groetjes, vanuit Macedonie.

Paul en Elly