Washington DC - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Washington DC - Reisverslag uit Washington, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Washington DC

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

01 Juni 2011 | Verenigde Staten, Washington

Maandag 30 mei is het in Amerika Memorial Day, te vergelijken met onze 4 en 5 mei. Alleen is iedereen hier wel vrij. Na ons ontbijt in Best Western zijn we richting Panera Bread gereden om onze lunch in te slaan. Vers brood is in The States een zeldzaamheid.
Na zo’n 90 mijl snelweg hebben we de onze reis vervolgd via de Skyline drive, de route door het Shenandoah National Park. Een erg mooie weg door de bergen, van de Appalachen bergketen. Binnen 10 kilometer hadden we ons eerste wildlife al gezien, een hert dat overstak. Daarna hebben we niet veel bijzondere beesten meer gezien. In het oosten van Amerika staan de Luray Caverns bekend als de grootste en bekendste grotten van dit gebied. Heel erg mooi, en veel vrijheid om je eigen tempo te bepalen. En je mag er overal filmen en fotograferen (met flits). Rond 18.00 uur kwamen we aan in de hoofdstad van de USA, Washington DC. Bij het inchecken in het Hyatt-hotel zag de dame dat we op honeymoon waren. Dit kon je aanvinken bij het reserveren van het hotel. Ze heeft ons gratis internet gegeven (kost hier $ 45 voor 3 nachten). En toen we na het avondeten op de kamer terugkwamen stond er een fles champagne en 3 in chocolade gedoopte mega-aardbeien op ons te wachten.

Dinsdag vroeg opgestaan, want we moesten om 10.00 bij het Capitool zijn, vanwege een gereserveerde rondleiding. Voor die tijd wilden we de auto nog inleveren, dat was gepland op maandag, maar de verhuurmaatschappij was gesloten vanwege Memorial Day.
In het Capitool zetelt de Amerikaanse Senaat, vergelijkbaar met onze Eerste en Tweede Kamer. Rondleidingen zijn hier gratis. We hadden graag ook het Witte Huis bezocht, maar voor individuele buitenlanders is dit niet mogelijk. Washington is dan wel de hoofdstad, maar toch niet zo groots als New York, met alle wolkenkrabbers.
Het hoogtepunt van de stad is The National Mall. Dit is een ruim 2-mijl (bijna 3,5 km) lang park met vele musea en monumenten. Het bijzondere is dat een groot deel van de musea behoren tot het Smithsonian Institution. Dat is een geheel van 19 musea, die allen gratis te bezoeken zijn. Wij hebben het National Museum of the American Indian bezocht. Dit is het museum over de geschiedenis en het heden van de indianen in de Verenigde Staten. Het was inmiddels ruim 35 graden buiten, met een hoge luchtvochtigheid, dus was het amper uit te houden. De wandeling naar Washington Monument en het Witte Huis (nog eens een mijl) hebben we maar net volbracht.
’s Avonds hebben we gegeten vlakbij het Chinatown van Washington. De ober van onze tafel was vorig jaar fan van het Nederlands Elftal op het WK. Erg knap, want de gemiddelde Amerikaan weet niet eens dat voetbal bestaat. Het bijzondere van Chinatown is dat je hier de McDonalds, Starbucks en Subway in Chinese tekens ziet.

Woensdag zijn we met de metro naar een ander gratis ‘museum’ van het Smithsonian Institution geweest, de National Zoo. Jawel, ook de dierentuin is hier gratis te bezoeken. En ze hebben er nog reuzenpanda’s ook, veruit de populairste dieren omdat ze maar op enkele plaatsen ter wereld te zien zijn. Intussen is de temperatuur weer opgelopen tot boven de 35 graden, zweten uit alle poriën dus. De dierentuin ligt in de wijk Adams Morgan, een wijk met vele nationaliteiten en daardoor diverse winkels en eetgelegenheden. We zijn er nog even doorheen gewandeld. Met de bus zijn we weer teruggereden naar het centrum.
Washington is overigens een hele leuke bestemming. Er is hier zoveel te zien, met het bezoeken van al die gratis musea kun je al dagen zoet zijn. Vooral de dierentuin en Air and Space Museum zijn erg populair. Dan zijn er nog de betaalde musea, waarbij het Newseum (interactief over het nieuws en het maken van programma’s) heel populair is. Dan zijn er natuurlijk nog het Witte Huis, het Capitool, de diverse monumenten en de zeer grote Arlington begraafplaats (met het graf van JFK). Je kunt zelfs een boottocht maken over de Potomac River, die door Washington stroomt. Wat ons betreft zeker een leuke stad voor een paar dagen, en dat op slechts 3 uur treinen of 1 uur vliegen van New York.

Tot de volgende keer, waarschijnlijk vanuit de Big Apple!

Groetjes, Yv en Ro

• 02 Juni 2011 - 10:44

Elly Stolk-Klunder:

Vorige keer vergeten te schrijven dat het ook wel heel erg leuk is om gelijk een paar foto's te zien. Geniet van de rest van jullie reis. Groetjes, Elly

• 02 Juni 2011 - 16:08

Pa En Ma:

Het ziet er weer fantastisch uit wat een verhaal.En ook leuk dat ze aan jullie honeymoon gedacht hebben, en hebben julie de fles ook leeg gemaakt.
    Nu nog de laatste dagen in New York daar zal ook wel het een en ander te zien zijn,wij wensen jullie daar ook heel veel plezier en geniet van de laatste 6 dagen aan het weer zal het niet liggen.
    Liefs en groetjes van ons.

• 02 Juni 2011 - 19:02

Erik:

He Ronald en Yvonne,

Allereerst nog van harte met jullie huwelijk. Vandaag pas in de gelegenheid om jullie verhalen te lezen. Helemaal te gek. Zeker nu jullie in bekend gebied aankomen. Washington is zeer herkenbaar.

Geniet er nog van en de groeten aan Miss Liberty

• 05 Juni 2011 - 11:27

Rien En Addy:

Ronald en Yvonne,

We genieten steeds weer van de interessante verhalen. We hadden het afgelopen weken nogal druk, dus nu pas de tijd om ze na elkaar te lezen. Een boeiend verhaal en we vragen ons steeds weer af hoe jullie dat voor elkaar krijgen. Wie heeft de voorstudie van het geheel gedaan?? Want er zitten vast vele uurtjes werk in. In schat zo in: Yvonne?? Nog een paar mooie dagen!

Hartelijke groet,

Rien en Addy