United States of America - We zijn er! - Reisverslag uit Shipshewana, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu United States of America - We zijn er! - Reisverslag uit Shipshewana, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

United States of America - We zijn er!

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

05 September 2018 | Verenigde Staten, Shipshewana

Het is intussen een paar geleden, maar dit jaar zijn we eindelijk weer eens naar Amerika op vakantie. We reizen 3,5 week rond in het Grote Merengebied, op de grens met Canada.

Maandag 3 september zijn we vroeg vertrokken en hadden de trein van 6.54 uur vanuit Elst. Helaas hebben we net voor station Driebergen-Zeist ruim 30 minuten stilgestaan, omdat de trein voor ons een defecte deur had. Vanwege de vertraging reed de trein niet verder dan Amsterdam-Zuid en moesten we daar dus een extra overstap maken naar Schiphol. Met 45 minuten vertraging zijn we dan toch op Schiphol. Eerst de koffers weggebracht, vervolgens het paspoort scannen en dan door naar de controle van de handbagage. Daar stond een paar mensen voor ons ook Prins Constantijn in de rij. Na deze controle was het nog zo'n 10 minuten wandelen naar de gate, waar we ook ruim op tijd moesten zijn.
Ons vliegtuig is netjes om 11.00 uur vertrokken naar Chicago. Daar zijn we 9 uur later om 13.00 uur lokale tijd geland. Netjes op tijd. Omdat je op de luchthaven van Chicago zelf de douaneformaliteiten voor een groot deel kunt regelen zijn de rijen bij de paspoortcontrole niet zo lang meer. We zijn nog nooit zo snel Amerika binnen gekomen.
Na de koffers opgehaald te hebben moesten we naar buiten voor onze shuttlebus naar de autoverhuurder. Toe we buiten kwamen bleek het noodweer te zijn geworden. Het onweerde flink (direct boven de luchthaven) en het water kwam met bakken tegelijk uit de lucht. De tunnel waar de shuttlebus doorheen moest bleek al aardig blank te staan en was voor personenauto's bijna niet meer toegankelijk. Even later is deze dan ook afgesloten voor alle verkeer. Bij de autoverhuurder kwam het water uit de plafonds naar beneden. Dit werd steeds erger, en de aangesleepte prullenbakken hadden dan ook geen effect meer. Buiten was de parkeerplaats veranderd in een rivier. Gelukkig werd het enige tijd later wat droger en hebben we via wat springwerk toch bij een huurauto kunnen komen.
Overigens hoorden we de volgende ochtend op het nieuws dat er ook in een paar terminals op de luchthaven lekkage was en dat er 500 vluchten geannuleerd waren! We hebben dus nog mazzel gehad dat we op tijd hebben kunnen landen.
Uiteraard deze avond lekker op tijd naar bed gegaan. Om 21.00 uur ging het licht uit, toen vielen onze ogen dicht.

Dinsdag 4 september waren we al om 6.00 uur op, we waren tenslotte vroeg gaan slapen. Ons hotel lag iets ten westen van Chicago, in Lombard. Hier vandaan zijn we binnendoor (we wilden de tolweg vermijden) naar de plaats Gary gereden, ten zuiden van Lake Michigan. In deze plaats is Michael Jackson geboren, een groot artiest van onze generatie. Het huis is niet te bezichtigen, het wordt gewoon bewoond. Er staat een hek omheen waarop een paar doeken zijn bevestigd waarop fans van alles hebben geschreven. We kunnen in ieder geval zeggen dat we het geboortehuis hebben gezien. ;-)
Iets ten zuiden van Gary ligt de plaats Merrilville. Hier staat de fabriek van Albanese. Zij produceren snoepjes en chocoladeproducten. De gummibeertjes met een A op zijn buik zijn in Amerika nogal populair. Je kunt hier de fabriek inkijken, filmpjes bekijken en natuurlijk was er een winkel waar geproefd en gekocht kan worden. En nee, we hebben niet heel veel gekocht, slechts voor $ 3,50.
Vanaf de fabriek zijn we verder naar het oosten gereden, door de staat Indiana. Er is hier voornamelijk landbouw, waaronder heel veel mais. Het is hier net zo vlak als in Nederland.
We slapen de komende 2 nachten in Shipshewana. Dit is een plaats waar veel Amish wonen. Het is een strenge protestantse geloofsgemeenschap, die leeft naar de Bijbel. Dat betekent een sober (meestal agrarisch) leven, ze zijn zelfvoorzienend en dragen nog plattelandskledij die er een eeuw geleden ook zo uitzag. Ze hebben geen auto's, maar paard en wagen. De Amish zijn ooit veelal uit Duitsland geëmigreerd naar Noord-Amerika.
We hebben vanavond gegeten in een restaurant met Amish eten. We hebben dan ook gehaktbrood, draadjesvlees en gefrituurde kip gegeten, met aardappelpuree en groenten. Ze verkopen er overigens ook Dutch apple pie.

Groetjes, Yv en Ro

• 05 September 2018 - 09:34

Pa En Ma:

Hallo Yvonne en Ronald,
    Jullie zijn net twee dagen onderweg en je hebt al van alles meegemaakt, maar gelukkig zijn jullie
    mooi op tijd aangekomen((jammer van die onweersbui)) zo zie je maar die kunnen overal ontstaan.
    Wij wachten weer af op het volgende bericht, het is elke keer weer een prachtig verhaal van jullie reis.
    Geniet verder elke dag van jullie groot avontuur.

Liefs en groetjes Pa en Ma.

• 05 September 2018 - 14:16

Trudi:

Goed begin is het halve werk, leuk verslag, geniet ervan,
    groetjes xx Jan en Trudi

• 05 September 2018 - 19:58

Addy:

Ha die Ronald en Yvonne,

Wat een zenuwslopend begin van jullie vakantie. Gelukkig goed op tijd vertrokken van huis, dus wel op tijd in het vliegtuig.
    Nou het eerste deel van het verslag is weer zeer lezenswaardig.
    Mooie reis verder en hart. groet,
    Addy

• 06 September 2018 - 18:45

Arie En Henny:

Hi,

Ja, dat is een bijzonder plaatje de regentonnen in kerstsfeer staan klaar om alles op te vangen.

De parkeergarage (?) was bezig een zwembad te worden?

Wij hebben gisternacht de nodige donder en bliksem over ons gekregen en uiteraard ook de langverwachte regen, maar lagen gelukkig in ons mandje.

Leuk weer eens iets van jullie te horen, groetjes Arie en Henny

We blijven jullie volgen, tot schrijfs.