Great Lakes - deel 4 - Reisverslag uit Munising, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Great Lakes - deel 4 - Reisverslag uit Munising, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Great Lakes - deel 4

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

14 September 2018 | Verenigde Staten, Munising

Hallo allemaal, hier zijn we weer.

Dinsdag 11 september zijn we vanuit Traverse City nog verder noordwaarts gereden. Na een korte stop in het plaatsje Petoskey aan Lake Michigan zijn we nog een stuk oostwaarts gereden. Daar kwamen we uit bij Lake Huron. Ook dit is een heel groot meer, van ruim 330 km lengte en op zijn breedst bijna 300 km. Het lijkt dus eigenlijk alsof je aan zee bent, want je kunt de overkant niet zien. Het grootste deel van het meer hoort overigens bij Canada.
Aan het meer hebben we onze late lunch picknick genuttigd.
Langs Lake Huron zijn we naar Mackinaw City gereden, hier blijven we 2 nachten. Het is echt een toeristenplaats met heel veel hotels. Wij slapen in een hotel aan de rand van het dorp, aan het strand. Vanaf ons balkon hebben we zicht op een grote tolbrug en op Mackinaw Island.
Deze avond kijken we voor het eerst televisie. Onze Nederlandse Glennis Grace staat in de halve finale van America's Got Talent. Ze heeft heel goed gezongen en de jury was super positief. Intussen is ook bekend dat ze in de finale staat. Topprestatie.
O ja, omdat het vandaag 11 september is worden de aanslagen uit 2001 herdacht. Overal hangen de vlaggen halfstok (en Amerika heeft heel veel vlaggen) en af en toe is er een eerbetoon door bijvoorbeeld een vlag aan een brandweerkraan te hangen.

Woensdag 12 september gaan we naar Mackinac Island. Een klein eiland, voor de welgestelde Amerikaan. Er staan prachtige huizen, diverse kleine hotels en het Grand Hotel. Een gigantisch hotel met een zuilengalerij ervoor. Hier betaal je de hoofdprijs voor een overnachting of een echte high tea. Wij hebben niet de gepaste kleding bij ons om hier naar binnen te kunnen, dus wij houden het bij een foto.
Bij de haven is er een toeristische winkelstraat, waar je ook fietsen kunt huren. Dat hebben wij gedaan. Het eiland is autovrij, dus verplaatsen gaat te voet, met paard en wagen of per fiets. Met onze goede fietsen hebben we eerst een route door het binnenland van het eiland gemaakt. Door de bossen, over wegen, fietspaden en bospaden, heuvel op en heuvel af. We kwamen langs het Grand Hotel, het Fort Mackinac, een grot, een stenen boog en een begraafplaats. Na het binnenland hebben we de vlakke weg rondom het eiland gefietst. Een route van zo'n 13 km. Onderweg zijn er diverse stopplaatsen om te picknicken en van het uitzicht te genieten. Aan de westkant van het eiland kom je bij British Landing. Dit is de plaats waar de Britten aan land kwamen om het eiland te veroveren. Het eiland behoorde ooit toe aan de Odawa stam tot de Europeanen in de 17e eeuw aan land kwamen. Er zijn verschillende oorlogen geweest en uiteindelijk is het een Amerikaans eiland geworden.
En voor de zoetekouwen, het eiland staat bekend om de fudge. Die vind je hier dus in bijna iedere winkel.
Wij hadden op Mackinac Island echt een vakantiegevoel, mooie natuur, uitzichten en mooi weer.

Donderdag 13 september verlaten we onze accommodatie aan Lake Huron en reizen we naar Lake Superior. Eerst gaan we de grote Mackinaw Bridge over. Deze brug is ruim 8 km lang en verbindt de plaatsjes Mackinaw City en St. Ignace met elkaar. De brug ligt/hangt er sinds 1957, tot die tijd moest de oversteek gemaakt worden met een ferry. En daarbij kon de wachttijd oplopen tot een paar uur. Omrijden is ook geen optie, de snelste optie om een meer rond te rijden kost je minstens 30 uur. De bijnamen van deze brug zijn Mighty Mac en Big Mac. We hebben in een speciaal mini-museum een film over de brug gezien. Het is op een speciale manier gebouwd, zodat er wel beweging in de brug zit bij wind, maar niet te veel. Ook is er een mechanisme halverwege de brug waardoor de brug bij hitte (zomer 35 graden) kan uitzetten en bij kou (winter ijsschotsen op het meer) kan krimpen.
Bij deze brug komen overigens 2 meren samen, Lake Michigan in het westen en Lake Huron in het oosten.
Via de kust en later de bossen in het binnenland zijn we naar het noorden gereden, naar Lake Superior. Daar hebben we het Pictured Rocks National Lakeshore bezocht. Een nationaal park aan de kust met watervallen, rivieren, duinen, strand en rotsen. Je kunt hier wandelen en kanoën. De naam komt van de 24 km lange zandstenen kliffen met diverse kleuren. Het beste is dit te zien vanaf een boot, dat gaan we later nog meemaken.
Aan de zuidkant van het park ligt de plaats Munising. De komende 2 nachten slapen we nog aan het water, hier in Munising. We hebben vanuit het hotel weer een prachtig meerzicht.

Groetjes, Ronald en Yvonne

• 14 September 2018 - 19:32

Addy Van Burgh:

Dank voor weer een stukje mee beleven van jullie reis. Ziet er weer prachtig uit.
    Wat een huisvlijt is hier aan vooraf gegaan.
    Geniet van de komende dagen.

• 15 September 2018 - 06:38

Ma Otte:

En ik maar denken dat er een grote plas water voor mijn deur ligt!!!

Geniet er nog maar van, groet en knuffel van Spinner.

• 15 September 2018 - 07:52

Pa En Ma:

Hoi Hoi,

Wat een prachtig verslag weer, en de omgeving waar jullie zich bevinden is geweldig mooi,
    en ze wisten natuurlijk dat jullie er aan kwamen, dus de stoelen staan al klaar even uitrusten
    en weer verder fietsen.
    Geniet verder van jullie reis, en een goed weekend in Bayfield.

liefs en groetjes Pa en Ma.