Great Lakes - deel 3 - Reisverslag uit Traverse City, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Great Lakes - deel 3 - Reisverslag uit Traverse City, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Great Lakes - deel 3

Door: Yv en Ro

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

10 September 2018 | Verenigde Staten, Traverse City

Hallo allemaal,

Hier de volgende update.

Zaterdag 8 september verlaten we Detroit en rijden we noordwestwaarts.
Maar eerst nog naar het Motown Museum, een muzikaal uitje in Detroit. Het museum bestaat uit 2 huizen en ligt gewoon aan een doorgaande weg met andere huizen er omheen. Parkeren doe je op straat, daar zal de buurt vast niet blij mee zijn. Ook niet met de harde muziek denken we, die uit luidsprekers klinkt. De naam Motown is een samenvoegsel van 'motor city' (autostad, dat is Detroit) en 'town'. Berry Gordy is de oprichter van Motown Records en is een Amerikaanse liedjesschrijver en producent. In 1959 kocht Berry Gordy dit pand en heeft het verbouwd tot opnamestudio. Ook had hij hier een appartement voor zichzelf. In 1971 verhuisde Motown Records naar Los Angelos en is het een museum geworden. Alles is nog in originele staat, zowel de spullen in het appartement als in de opnamestudio. Een aantal artiesten die hier hun platen hebben opgenomen zijn: The Temptations, Diana Ross, Michael Jackson en The Jackson 5, The Four Tops, Marvin Gaye en Stevie Wonder.
Na deze laatste stop in Detroit zijn we naar Holland gereden, vlakbij Lake Michigan. Holland ligt in een gebied waar ooit veel Nederlanders zijn neergestreken. Dat is nog te zien aan onder andere de plaatsen Zeeland, Noordeloos en Borculo. Ook zijn er nog diverse winkels met Nederlandse namen. We blijven 2 nachten in Holland.

Zondag 9 september gaan we naar Nelis Dutch Village. Een klein openluchtmuseum over Nederland van zo'n 100 jaar geleden. De medewerkers lopen er in kleding van toen. Er zijn oude, Nederlandse huisjes, en de straatnamen zijn in het Nederlands. Je kunt kijken naar Delfts blauw, kunt zien hoe klompen worden gemaakt, hoe kaas wordt gemaakt (en proeven) en je kunt er sjoelen. Er is een oud klaslokaal waar je Nederlands kunt leren en waar nog een Aap-Noot-Mies ligt. Ook is er een 'Nederlandse' kinderboerderij, een zweefmolen en een draaimolen. Je kunt stroopwafels kopen en proeven. De vers gemaakte wafels zijn overigens qua smaak aangepast aan Amerika, er zit veel meer kaneel in dan hoort. En uiteraard wordt er in het park een demonstratie klompendans gegeven, met muziek uit een groot draaiorgel. Al met al heel grappig om te zien.
Na dit park hebben we toch het centrum nog even opgezocht. Het centrum van Holland is niet groot, en er is eigenlijk maar 1 echte, gezellige winkelstraat. Dat is al meer dan menig ander dorp trouwens. De panden zien er leuk uit en er zijn kleine winkels en diverse eetgelegenheden.
In Amerika liggen er rondom de steden vele winkels en kleine winkelcentra aan de doorgaande weg. Hier is dat niet anders. We zijn vandaag nog even naar de Walmart geweest, een warenhuis en supermarkt ineen. Dit filiaal is zelfs 24 uur per dag open. Leuk voor als je niet kunt slapen en 's-nachts zin krijgt om te winkelen ;-)
Vandaag is het ook tijd om de was te doen. Dus eind van de middag terug naar het hotel om gebruikt te maken van de wasmachine en droger in het hotel. Voor $ 3,50 is de was schoon en droog.

Maandag 10 september verlaten we Holland en rijden noordwaarts langs de kust van Lake Michigan.
Aan de noordoostkust ligt het Sleeping Bear Dunes National Lakeshore. Een park met veel bossen, duinen en een paar meren. We hebben een korte rondrit gemaakt met een paar stops met mooie uitzichten. Door het zonnige weer (ongeveer 19 graden) ziet er nog mooier uit. Een aantal jongens hebben het gewaagd om de duinen af te rennen/lopen bij een uitkijkpunt. Dit wordt hier nadrukkelijk afgeraden, omdat de duinen hier heel steil zijn waardoor er sneller ongelukken gebeuren en je gemiddeld weer 2 uur naar boven moet klimmen. Overigens leven er hier in de bossen ook zwarte beren. Uiteraard hebben we die niet gezien. We zijn in Amerika nog nooit beren tegen gekomen, terwijl we toch op meerdere plaatsen zijn geweest waar ze voorkomen. (In Canada hebben we destijds op de eerste dag al een paar beren gezien.)
We slapen 1 nacht in Traverse City, waar we een hotel hebben aan de zuidkant van het meer. We kunnen vanuit het hotel zo het strand oplopen.

Groetjes, Yv en Ro

• 11 September 2018 - 11:00

Pa En Ma:

Hoi Hoi,

Dat was weer een mooi weekend voor jullie in Holland, maar met al die muziek dat zou voor
    mij ook niets zijn, de namen van de artiesten die komen mij wel bekend voor.
    En wat een leuke huisjes dan krijg je echt een gevoel we zijn in Holland, het lijkt een beetje op Giethoorn
    met de bruggetjes.
    Verder weer een prachtig verslag van jullie reis, wie weet komen jullie nog wel beren tegen.
    Nog veel plezier in Mackinaw City.

liefs en groetjes Pa en Ma.