IJsland deel 4 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu IJsland deel 4 - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

IJsland deel 4

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

07 Augustus 2006 | IJsland, Reykjavik

En hierbij dan het laatste deel van onze vakantie.

Donderdag vanuit Stykkisholmur naar Reykjavik. Nog even een omweg gemaakt richting 2 watervallen die de moeite waard zijn. Één ervan is heel bijzonder; uit een berg lavagesteente komen halverwege ineens watervalletjes naar beneden over een breedte van een paar honderd meter. Waar het water vandaan komt is dus niet te zien. Verder hebben we de centrale bezocht die zorgt voor het warme water van 2 steden. Er komt gewoon kokend water uit de grond. Dit water wordt vervolgens tot 65 km ver via buizen getransporteerd.

Vrijdag hebben we vanuit Reykjavik een dagtocht gemaakt over het zuidwestelijk schierleiland Reykjanes. Helaas regende het nogal en was er door de laaghangende bewolking niet veel van de omgeving te zien. We hebben wel weer een plaats bezocht met borrelende modderpoeltjes en stoomgaten. En we zijn gaan kijken bij het warmwaterbad Blue Lagoon. Daar hebben we wel wat foto's gemaakt, maar we zijn niet gaan zwemmen. Het was er nogal druk (bij de kassa), veel drukker dan bij het bad in Myvatn waar we wel in zijn geweest. Ook hebben we vrijdag nogal veel gravelweg gehad van slechte kwaliteit. Uiteindelijk hebben we de geplande route iets ingekort, zodat we nog 15 km gravel hebben kunnen ontlopen.

Zaterdag hebben we in Reykjavik doorgebracht. Het Höfdi huis op de foto gezet, de plaats waar Reagan en Gorbatsjov elkaar de hand hebben geschud na onderhandelingen over de Koude Oorlog. De Hallgrimskerk is van buiten mooier dan van binnen, die conclusie hebben we getrokken nadat we binnen zijn geweest. Het meer Tjörnin ligt midden in de stad, daar zijn ook veel ganzen, meeuwen en eenden te zien. Als ze brood krijgen toegeworpen krijg je een aardig gekrijs te horen en vechten ze bijna om ieder kruimeltje. Om nog wat cultureels te doen hebben we een beeldentuin bezocht iets buiten het centrum. Het bijbehorende museum was helaas al gesloten.

Zondag om 04.00 uur opgestaan. Alles in de auto gezet en om 04.30 ontbeten in een zeer drukke ontbijtzaal. Vervolgens weer op weg naar de luchthaven, auto ingeleverd, ingechekt en nog even de tijd gehad om wat winkeltjes te bekijken. Om 08.00 uur zijn we vertrokken naar Schiphol.

Nu is het maandag en zijn we dus alweer een dag thuis. Wat is de vakantie toch weer snel voorbij gegaan. Nu wordt het tijd om de 3 uur film en de bijna 600 foto's te gaan bewerken. Zodra het kan zullen we een aantal foto's op deze website plaatsen.

Groetjes en tot kijk,
Ronald en Yvonne

• 07 Augustus 2006 - 15:02

Roger:

Mijn vakantie is net begonnen. Straks lekker een nachtje vissen.
    Geef maar een seintje als jullie tijd hebben. Kom ik even buurten.

• 07 Augustus 2006 - 17:24

Vera:

Hebben jullie het leuk gehad? Tot zaterdag op de BBQ. Kunnen we bijkletsen. Hier alles goed.
    Gr. Vera

• 07 Augustus 2006 - 19:57

Sabine:

Welkom terug in Nederland. Nu hadden jullie nog wat vrij om bij ten komen, of heb ik dat verkeerd onthouden? Om 600 foto's allemaal door te nemen mag je nog wel een week nemen! Jullie vakantieverhalen klonken al erg leuk, ik ben erg benieuwd naar die foto's! Liefs, Sabine

• 08 Augustus 2006 - 05:48

Betsy:

Wat een schitterende reis moet dat geweest zijn. Rust nog maar lekker even uit! Gelukkig is de temperatuur hier inmiddels wat 'IJslandser' zodat het contrast niet meer al te groot is. Yvonne tot de 14e!!!!

• 08 Augustus 2006 - 08:01

Heidi:

Jullie hebben een mooie reis gehad zeg! Veel gezien en ondernomen.
    Leuk ook de uitgebreide beschrijving, en strakjes de foto's...!
    Groetjes Harry en Heidi

• 09 Augustus 2006 - 17:30

Cor En Annie Van Mullem:

Ik hoop voor jullie Familie dat jullie niet meer naar rotte eieren stinken, maar dat zal wel meevallen toch? Wij zijn blij dat de vakantie een succes is geworden! Leuk al die foto's en films, maak er iets moois van, we zijn benieuwd! En nu weer aan het werk, even voor de volgende vakantie sparen! Liefs en groetjes van Cor en Annie.

• 13 Augustus 2006 - 20:33

Marianne:

Hoi Yvonne en Ronald, Ik sluit me helemaal aan bij Betsy.
    Tot morgen (de 14e). Gaan we weer gezellig aan de slag.