Onze reis door Polen, deel 3 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Onze reis door Polen, deel 3 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Onze reis door Polen, deel 3

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

10 September 2010 | Polen, Warschau

Dzien dobry,

Zoals al gemeld hebben we twee nachten in Leba doorgebracht. We hebben woensdag de gehele dag de tijd gehad om het Slowinski National Park te verkennen. Het park bestaat uit bossen, heidevelden, heeft 2 grote meren, maar is vooral bekend van de duinen. Na een wandeling door de bossen en over het strand hebben we nog heerlijk op het strand gezeten. Er stond wel veel wind, maar de zon was ook aanwezig, en die maakte het toch aangenaam. En we waren zeker niet de enigen die het strand opzochten, het was behoorlijk druk in het park. Het mooiste deel waren de duinen. Een aardige klim door het mulle zand naar boven, maar dan heb je ook wel een prachtig uitzicht. Je kunt dan 360 graden kijken. Je ziet een meer, bossen, veel zand, en de zee. De duinen in het park zijn ‘wandelende duinen’. Door de wind waait het zand overal naartoe, waardoor de duinen zich verplaatsen en van vorm veranderen.

Donderdag is een lange reisdag. Wat betreft kilometers valt het mee, maar de reistijd is lang. De voorkeur ging dan ook uit naar op tijd vertrekken uit Leba, echter er kan pas vanaf 9.00 uur ontbeten worden. Dat betekent dus alles vast in de auto leggen en deze startklaar maken, zodat we na het ontbijt meteen kunnen vertrekken.
De langste stop vandaag is in Malbork. Dit is een burcht die vermeld staat op de UNESCO werelderfgoedlijst. Het is behoorlijk groot en een hoop ruimtes zijn te bezichtigen. Er zijn ook veel tentoonstellingen.

Na de bezichtiging aan Malbork hebben we nog een aantal uur in de auto gezeten. Er zijn in het noordoosten van het land geen snelwegen, dus het kost wat tijd om ergens te komen. Daar denken de Polen zelf anders over. Zoals eerder vermeld rijden ze veel te hard. Ze halen in op plaatsen waar het niet mag, lang niet iedereen geeft richting aan, maar er is één regel waar iedereen zich aan houdt. Als er een stopbord staat (voornamelijk bij spoorwegovergangen) dan stopt ook iedereen. Ook als je met 90 km/uur aan komt rijden en je weet dat er al minstens 30 jaar geen trein gereden kan hebben. Onderweg zien we weer veel champignonverkopers (nee, wij kopen ze niet) en kapelletjes of kruisen met bloemen langs de kant van de weg. Wat we hier ook geregeld zien zijn de dames van lichte zeden. In de bossen staat er af en toe één langs de kant in een minirokje in de hoop dat er iemand voor ze zal stoppen.
Rond 18.30 uur kwamen we aan bij het hotel, met het mooiste uitzicht van deze reis. We hadden een kamer met meerzicht, prachtig.

Vrijdag was het helaas slechts 12 graden. Het was ook de eerste dag waarop we helemaal geen zon gezien hebben. Wel jammer, vandaag staat namelijk een route door het merengebied naar Suwalki op het programma. Bij onze eerste stop, de toeristenplaats Mikolajki, was daarom ook niet veel te beleven. Er is een leuke jachthaven en er zijn veel eet- en drinkgelegenheden. Bij mooi en warm weer is het hier vast veel gezelliger.

We zijn ook bij een wat beladen plaats geweest. In het noorden van Polen, 30 km van Rusland (Kaliningrad), ligt ‘Wilcy Szcaniec’ oftewel ‘Wolfsschanze’. Dit was het voormalig hoofdkwartier van Adolf Hitler. Hij heeft hier een heel dorp van bunkers laten bouwen, voor hemzelf en de legertop. De meeste bunkers zijn tot ontploffing gebracht, maar er staat nog wel wat overeind. Je mag geen bunkers betreden, maar je krijgt wel een idee hoe het er destijds uitgezien moet hebben. Een heel dorp van lompe, dikke bouwwerken midden in de bossen. Uiteraard was de grootste bunker van Hitler zelf, in het midden van het dorp. In het bunkerdorp waren zelfs een casino en bioscoop aanwezig. Tja, wat moet je daar nog meer over zeggen...

Groeten,
Yv en Ro

O ja, we willen iedereen bedanken voor de berichten die jullie achterlaten. Voor ons leuk om te lezen en leuk om te weten dat jullie onze verhalen lezen.
Tot over een paar dagen!

• 10 September 2010 - 17:26

Guus:

Hallo Y en R, normaal lees ik deze berichten niet, maar deze vind ik toch wel leuk omdat het Polen betreft. Je kunt hier ook goedkoop maar vakkundig auto's laten opknappen. Enfin, genoeg niet ter zake doend geleuter, nog veel plezier en mooie tijden in Polen gewenst.

Guus

• 10 September 2010 - 19:23

Roger:

Aaah, dames van lichte zeden. Nu begint Polen echt interessant te worden... ;-). Zeg Ronald, je hebt je ogen toch wel op de weg gehouden en niet te zacht gereden he?

Enjoy enne mochten jullie nog mooie natuurstenen kunnen kopen voor weinig dan hou ik mij wel aanbevolen. Barnsteen is ontzettend mooi en leuk als er iets van een fossiel in zit.

• 10 September 2010 - 20:46

Ilse:

Bedankt voor jullie mooie verhaal nog een fijne reis.

• 10 September 2010 - 21:32

Rien En Addy:

Hallo Luitjes,
    Knap zoals jullie steeds verslag doen van jullie ervaringen. Het is steeds weer interessant om te lezen!! Ga zo door. Gezellig.

Groeten en fijne reis verder.

• 11 September 2010 - 08:05

Annelies:

Hallo jullie daar. Wordt het niet eens tijd dat jullie boeken gaan maken met jullie prachtige reisverhalen? Ik smul er telkens weer van. Nog veel plezier en ik hoop dat het weer zal meewerken. Groetjes.

• 11 September 2010 - 10:24

Trudi En Jan:

We hebben weer genoten van jullie verslag en foto's, nog heel veel plezier

• 11 September 2010 - 14:59

Ma En Pa:

Polen is een land dat zeker ontdekt moet worden.Jullie verhalen en foto's laten een nieuwe en open wereld voor mij zien. De Natuur heeft op de wereld vele mooie plekken waar we zuinig op moeten zijn.Gelukkig dat er een UNESCO organisatie bestaat.
    Hoe zijn de polen zelf t.o.v. de touristen.Hebben ze ook speciale gerechten?
    Nou veel plezier neem de tijd om ergens heen te gaan en laat je niet gek maken op de autoweg.

• 13 September 2010 - 11:32

Geert: