Onze reis door Polen, deel 4 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Onze reis door Polen, deel 4 - Reisverslag uit Warschau, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Onze reis door Polen, deel 4

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

13 September 2010 | Polen, Warschau

Hallo allemaal,

Zaterdag stond een rit door Mazurië op het programma. Mazurië is het merengebied in het Noordoosten van Polen. Het Wigrymeer wordt het mooiste meer van Polen genoemd. Dat wilden we uiteraard met eigen ogen zien. We zijn het Wigry park ingereden, naar het kleine plaatsje Wigry. Veel meer dan wat huizen en een kerkcomplex (met aangrenzend pension) staan er niet. De kerk met tuin zijn wel de moeite waard om te bezichtigen. Maar vooral de toren tegenover de kerk is goed voor een uitzicht over het Wigrymeer. En het is er inderdaad prachtig, met een zonnetje zal het er ongetwijfeld nog veel mooier uitgezien hebben.
We hebben onze reis vervolgd in oostelijke richting. We waren nog maar 10 kilometer verwijderd van de grens met Litouwen. En aangezien Litouwen ook tot de Europese Unie behoord moet het mogelijk zijn om zonder problemen de grens over te komen. Dat moet uitgeprobeerd worden, dan kunnen we zeggen dat we in Litouwen zijn geweest! Nou, het is inderdaad geen enkel probleem, er is niemand meer aanwezig bij de grens. We zijn zo’n 10 kilometer het land ingereden, tot aan het eerste dorp. Daar zie je dat niet alle huizen zijn opgeknapt, en dat de levensstandaard waarschijnlijk iets lager ligt dan in Polen. De benzine was er in ieder geval nog goedkoper dan in Polen.

Na een reis van een paar uur kwamen we aan in een druilerig Bialowieza. Het eerste wat we van het dorp zagen was het totaal afgebrande hotel Soplicowo. Dit was het hotel waar we in eerste instantie een kamer hadden geboekt. Het is een treurig gezicht om te zien dat er van zo’n groot complex niets meer over is. We hebben onze reservering omgeboekt naar een appartement bij een oud station. In het oude station zit nu een populair restaurant. Er zijn veel toeristen die gewoon even komen kijken naar de treinen. Op het spoor staan nog twee locomotieven en een auto! In de naastgelegen toren zijn twee appartementen gemaakt. Wij zitten in het huisje, naast de sauna. We blijven hier twee nachten.

Zondag hebben we de hele dag de tijd om in Bialowieza door te brengen. De plaats staat bekend om het Bialowieza Nationaal Park, met oerbossen en wisenten. Het Nationaal Park staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en ligt voor een deel in Polen, maar het grootste deel ligt in Wit-Rusland. Vooral in het noordelijk deel (20 km van Bialowieza) zijn vele korte en lange wandelingen te maken door de bossen, het merendeel onder begeleiding van een gids. In Bialowieza is een park (geen oerbos) waar wij hebben gewandeld. Vervolgens zijn we naar het nabij gelegen reservaat gereden, waar ook wisenten, dit zijn Europese bizons, zijn te vinden. Deze leven in deze omgeving in het wild, maar zul je niet snel tegenkomen. Het reservaat staat in de boeken en zie je op tv als een gebied waar je de wisenten met geluk kunt zien in hun natuurlijke omgeving. Dit valt echter heel erg tegen. Naar onze maatstaven is dit reservaat niet anders dan een dierentuin. De wisenten zitten achter hekken, een gebied waar je geheel omheen kunt lopen. Ze worden constant door de bezoekers aangestaard en gefotografeerd. Naast deze wisenten zijn er in deze dierentuin ook paarden, verschillende soorten herten, wilde zwijnen, een eland en een lynx te vinden.

In Bialowieza staat ook een Russisch Orthodoxe kerk. Deze kerken zijn altijd mooi versierd binnen, met iconen en goud. Ook deze kerk is prachtig, helaas mogen er geen foto’s worden gemaakt. Er was op dat moment ook een dienst bezig zodat we niet verder konden dan de deur.

Ook vandaag weer heerlijk gegeten. Er zijn niet veel restaurants hier, maar de twee waar we hebben gegeten waren prima. Zaterdag al heerlijk in het restaurant bij het hotel gegeten, ziet er vrij chic uit, met gratis amuse en toch betaalbaar. Vandaag in een restaurant bij een ander hotel gegeten, hert met bessensaus voor € 11. Er staat hier veel wild op de kaart, voor prijzen waar we in Nederland om lachen.

Maandag staat er niets op het programma. We hebben de hele dag de tijd om van Bialowieza naar Warschau te reizen. Dit is een reis van ongeveer 4 uur, dus onderweg kunnen we nog ergens stoppen als we dat willen. Dat hebben we dan ook even gedaan, bij de Carrefour. Daar hebben we even wat te eten gekocht voor de lunch en wat te drinken ingeslagen.
Intussen zijn we in Warschau aangekomen, een gigantische stad. We hebben een hotel in het centrum, bij het paleis van cultuur. Dit is een groot betonnen bouwwerk, ooit geschonken door Stalin. Morgen gaan we stad zelf bekijken. Daar lezen jullie de volgende keer meer over.

Groetjes,
Yv en Ro

• 13 September 2010 - 21:08

Arie En Henny:

Vorig verslag vanavond gelezen samen met no. 4.
    Het afgebrande hotel was voor jullie ook een verrassing. Gelukkig nog wel iets kunnen regelen om te slapen. De prijzen in de restaurants hebben wij ook in Tsjechië ervaren (1997). Misschien zijn die inmiddels aangepast.
    Nog veel reisplezier en bedankt voor jullie informatie.

• 13 September 2010 - 21:11

Ilse:

Leuk om te lezen, groetjes

• 13 September 2010 - 21:14

Ilse:

Tsjechië is wel wat duurder geworden hoor vooral rondom Praag. Maar als je iets verder van het toerisme af zit dan zakt de prijs wel iets.
    Polen is een stuk goedkoper dan Tsjechië tegenwoordig.

• 14 September 2010 - 10:45

Ma En Pa:

Jullie zijn nu net over de helft van deze bezienswaardige reis.De verhalen geven een beeld voor de thuisblijvers alsof het een uitnodiging is er zelf eens een kijkje te gaan nemen.De foto's zijn in iedergeval prachtig.
    Vol verwachting zien we uit naar deel 5 van het reisverslag.

• 14 September 2010 - 11:18

Ma Otte :

Inderdaad is het een uitnodiging voor de thuisblijvers,een reis door Polen.Geniet er van,groet

• 14 September 2010 - 12:50

Geert:

mooie afwisseling, leuk om te lezen en al iets van een cliffhanger, goed!
    groeten Geert.

• 16 September 2010 - 14:11

Trudi En Jan:

Geweldig, leuk verslag en wat zien jullie veel.
    Gelukkig geen wilde beren en wolven.
    En een lekker hertje op je bord is ook niet mis
    geniet ervan!!!!