Polen, deel 2 - Reisverslag uit Łeba, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Polen, deel 2 - Reisverslag uit Łeba, Polen van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Polen, deel 2

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

07 September 2010 | Polen, Łeba

Hallo, daar zijn we weer.

Zondag zijn we vanuit Poznan vertrokken naar onze tweede bestemming, Torun.
Gelukkig verliep de reis deze keer zonder onverwacht oponthoud. Rijdend door de bossen zagen we net als zaterdag veel auto’s op parkeerplaatsen en langs de kant van de weg. De bossen zijn populair voor iedereen die op zoek is naar paddenstoelen. Men loopt echt met emmers het bos in en men komt met volle emmers weer terug. Langs de kant van de weg worden diverse soorten paddenstoelen aangeboden. Ook door het aanbieden van potjes honing probeert men wat te verdienen.

Torun heeft een oude binnenstad die op de UNESCO werelderfgoedlijst staat. Het is een prachtige ommuurde stad met diverse stadstorens. In Torun hebben ze twee stadspleinen (Rynek), de Oude en de Nieuwe. Het oude stadsplein is het mooist, met het oude stadhuis in het midden van het plein. Ook hier opgeknapte, kleurrijke gevels en terrassen. Een drankje op het terras kost ongeveer € 1. Torun heeft een specialiteit, namelijk Torunskie Pierniki. In Duitsland kent men dit als Lebkuchen. Uiteraard wat pierniki gekocht om te proeven, smaakt uitstekend!

Maandag zijn we van Torun naar Gdansk gereden. Het eerste deel was binnendoor, nog niet in het hele land ligt snelweg. Omdat men hier veelal deze tweebaanswegen gebruikt en men ook wil opschieten, houdt niemand zich aan de snelheid. Er wordt geregeld 90 tot 100 km per uur gereden, ook als het wegdek niet perfect is. We worden dan ook, zodra het kan, door iedereen ingehaald.

Gdansk is meer dan een havenstad en niet alleen bekend van Lech Walesa en solidariteit. Ook hier is de oude stad prachtig opgeknapt en zeer kleurrijk. Er zijn nog veel stadspoorten bewaard gebleven. Ook hebben ze hier veel barnsteen, dat wordt gewonnen in dit deel van Polen. In Gdansk hebben ze straten vol juweliers die alles van barnsteen verkopen. Veel toeristen hebben ze er overigens ook, hele busladingen met gids (herkenbaar aan paraplu) overspoelen de stad. Aan het eind van de dag is 70% van de toeristen weer verdwenen.

Dinsdag zijn we van Gdansk naar Leba aan de noordkust gereden. Dit hebben we niet via de kustroute gedaan, maar via een stop in het binnenland. We zijn naar Szymbark geweest. Voor degenen die deze zomer wel eens de zomercolumns bij het NOS journaal hebben gezien, komt dit misschien bekend voor. In Szymbark is een soort ‘pretpark’, een educatief centrum voor de regio Kashubië. Er is van alles en nog wat, maar volledig op Polen gericht, er is echt niets vertaald.
We hebben de langste plank ter wereld gezien (36,83 meter) en een op de kop en scheefstaand huis. Daar ben je meteen je oriëntatie kwijt zodra je naar binnen loopt, alles gaat draaien in je hoofd. Daarnaast hebben ze ook heftige ‘attracties’, zoals de bunker uit oorlogstijd. We zijn daar een groep achterna gelopen (bukkend), waarna je midden in de bunker kunt zien hoe de militairen zich schuilhielden. Opeens valt dan het licht uit en gaat het luchtalarm af. Je hoort vervolgens een paar minuten vliegtuigen overkomen, schieten en bommen vallen. Dan gaat het licht weer aan en kun je je weg vervolgen naar de uitgang van de bunker. Wat veel indruk maakte waren de overblijfselen van het Stalin-regime. Er is een Russische goelag nagebouwd, zodat je een idee krijgt hoe men in die tijd opeengepakt heeft moeten leven in de werkkampen. In het ‘huis’ hangen foto’s van mensen uit die tijd, onder andere van uitgemergelde kinderen, vreselijk om te zien. Als je dan weer buiten komt staat daar een trein waarmee deze mensen werden gedeporteerd. Ook in deze wagons hangen foto’s en veel uitleg over het Stalin-tijdperk. Helaas zijn die teksten alleen in het Pools.

Intussen zijn we aangekomen in Leba, een strandbestemming voor de Polen. Hier zijn we twee nachten, zodat we morgen een dag de tijd hebben om de buurt te verkennen.

Tot later.
Yv en Ro

• 07 September 2010 - 19:21

Erik Derks:

He jullie,

Leuk, leuk leuk, zet ik op mijn verlanglijstje om nog eens te doen.

Groeten

• 07 September 2010 - 19:31

Rien En Addy:

Wat een goed en uitgebreid verslag. Leuk om te lezen! Staat een bezoek aan de zoutmijnen ook op het program, vast wel.Dit moet ook geweldig zijn. We kijken uit naar het volgende bericht. Geniet met volle teugen! Hier was het vandaag herfst met 13 graden.
    Groetjes,
    Rien en Addy

• 07 September 2010 - 20:01

Trudi En Jan:

Heftig, Mooi en indrukwekkend verhaal.
    Maar zo zal het ook wel bij jullie overkomen.
    Tijd voor wat vetier en
    plezier.
    Groetjes van ons beiden

• 07 September 2010 - 20:32

Arie En Henny:

Zijn jullie ook aan de paddestoelen begonnen? of laat je dat aan de bevolking over? Het is wel indrukwekkend wat jullie beleven, geniet ervan en wij reizen met jullie mee.

Liefs en groetjes vanuit Rotjeknor

• 07 September 2010 - 22:06

Ilse:

Leuk om te lezen geniet lekker verder!

• 08 September 2010 - 06:55

Geert:

dag Yvonne, bedankt voor jullie verslag; goed geschreven.
    Misschien is een cliffhanger nog 'n idee?
    Groeten, Geert

• 08 September 2010 - 08:30

Esther:

Hoi Yvonne en Ronald,

Wat leuk weer om jullie reisverslag te lezen.
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben. Geniet en veel plezier!

Gr,
    Esther

• 08 September 2010 - 08:44

Pa En Ma:

In die paar dagen hebben jullie al veel gezien.
    Geniet vandaag van de stad Leba,om morgen weer uitgerust verder te gaan naar de plaats Mragowo.
    Geniet verder van de reis en dank jullie wel voor het reisverslag,dat was wel indrukwekkend allemaal.

groetjes van ons Pa en Ma

• 08 September 2010 - 12:18

Ma Otte:

Houd nog wat energie over voor de rest van het land,er is nog zoveel te zien!!!
    groet en knuffel van Spinner

• 10 September 2010 - 10:00

Elly Stolk:

Wat hebben jullie in korte tijd al weer heel veel gezien.

Worden vast weer heel veel foto's gemaakt ik ben nu al benieuwd.

Geniet van de rest van jullie reis en ik verheug me nu al op het volgende reisverslag.

Groetjes, Elly