Vicksburg - Nashville - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Vicksburg - Nashville - Reisverslag uit Nashville, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Vicksburg - Nashville

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

25 Mei 2011 | Verenigde Staten, Nashville

Na het ontbijt van het Best Western zijn we zondag richting Memphis gereden. We waren vergeten te melden dat we zaterdag in Vicksburg ook het Coca Cola-museum hebben bezocht. Dat stelde niet echt veel voor, maar wel typisch Amerikaans dachten wij.
Omdat we zondag om 14.30 uur hadden gereserveerd in Graceland, het landgoed van Elvis Presley, hadden we besloten de Interstate 55 naar Memphis te nemen. Memphis ligt in de staat Tennessee, na Texas, Louisiana en Mississippi alweer de vierde staat deze vakantie in een week tijd.
Als Elvisfan moet je Graceland wel gezien hebben, echter is het wel een typisch Amerikaans spektakelstuk met onder andere een radiostation dat alleen muziek van Elvis uitzendt. Bij sommigen misschien wel bekend van American Dream met Nick & Simon, dat onlangs op de Nederlandse tv is uitgezonden. Ook voor niet Elvisfans (zoals wij) is het, afgezien van de $35 entree, wel een bijzondere attractie. Het landgoed mag je alleen bezoeken met een shuttlebus, het is namelijk toch al gauw zo’n 250 m. lopen vanaf de parkeerplaats. Er zijn in het huis een hoop gouden platen, kleding en foto’s van Elvis te bekijken. Uiteraard eindigt de tour (met Nederlandstalige audiogids!) bij het graf van Elvis en zijn ouders. Ook is er een museum met alle auto’s van The King en het privé-vliegtuig is te bezichtigen.Wij zijn er inmiddels wel van overtuigd dat Presley heel wat heeft betekend voor de muziek. Na dit bezoek zijn we naar ons Doubletree-hotel midden in het centrum van Memphis gereden. Hier werden we verblijd met een warm welkom-koekje. Thank God It’s (TGI) Friday zit in ons hotel, dus daar hebben we ’s avonds gegeten.

Maandag zijn we de rock ’n’ soulstad gaan verkennen. We zijn begonnen in het National Civil Rights Museum. Dit is iets buiten het centrum gelegen, zo’n kwartiertje lopen, net genoeg om de eerste boterham van vanmorgen er af te lopen. Dit museum ligt namelijk op de plaats waar Dr Martin Luther King in 1968 is vermoord. King was een bekend priester die gelijkheid van alle rassen voorstond. In de jaren ’60 was er in de USA nog een duidelijke scheiding tussen whites (‘blanken’) en coloured (‘gekleurden’). Hierna zijn we naar het centrum teruggelopen, waarvandaan een gratis shuttlebus vertrok richting Sun Studio. Hier namen Elvis, Jerry Lee Lewis en Roy Orbison hun eerste platen op. Ook U2 en vorige maand nog Acda en de Munnik hebben hier cd’s opgenomen. Hierna hebben we het Memphis Rock ’n’ soulmuseum bezocht. Een erg leerzaam museum over de muziekgeschiedenis van de Verenigde Staten. Met je audiogids kon je tussendoor steeds je favoriete muziek beluisteren. Vervolgens hebben we een stadstour gemaakt met de plaatselijk tramlijn (Main Street Trolley). Deze rijdt rondjes van ongeveer een halfuur, zodat je in één keer het gehele centrum kan zien.
Dagelijks om 17.00 uur is er in het Peabody hotel een bijzondere gebeurtenis te zien. Er is dan een parade van 4 eenden die over een rode loper en met de lift van dagverblijf naar nachtverblijf (om 11.00 uur andersom) waggelen. Het was wel dringen geblazen, maar een leuke attractie. Tenslotte hebben we gegeten in de bekendste straat van Memphis: Beale Street. Hier zitten alleen maar bars, café’s, restaurants en wat souvenirwinkeltjes. Het leuke ervan is dat in veel van deze gelegenheden dagelijks livemuziek is. Wij hebben gegeten in Club 152, waar de band Mag Johnson vanaf 19.00 uur ging spelen. Voor die tijd werd gewoon cd-muziek gedraaid, waaronder Radar love van onze eigen Nederlandse Golden Earring! Toen we afrekenden, merkten we op dat ze onze cola light niet op de rekening had gezet, zeker een liter met z’n tweeën vanwege steeds gratis bijvullen. De serveerster zei dat dat klopte, want we dronken toch geen alcohol. We hebben toen de fooi maar wat verhoogd.

Dinsdagochtend eerst bescheiden ontbeten bij Denny’s. Een hamburgerketen, maar dan één met bediening. Wij hebben het gehouden bij wat hapklare pannenkoekenbolletjes, bleken een soort mini-oliebollen te zijn. We hadden de smaken naturel met kaneelsuiker en zwarte bes. De Amerikanen eten heel wat meer ’s ochtends, er gaan gerust 2 borden met eieren, spek, hamburger, worst, brood en soms nog grits (griesmeelpap) naar binnen. Als je er naar kijkt wordt je al misselijk. Vanaf het hotel in Memphis eerst naar het Tennessee Welcome Center gereden om wat folders van de staat en een wegenkaart van de staat mee te nemen. Daarna op zoek naar Spin Street Records, inderdaad een cd-winkel. In Nederland zijn deze nauwelijks nog te vinden en al zeker niet van deze omvang. Slechts 3 stuks aangeschaft.
Na deze stop zijn we doorgereden naar Nashville, de volgende muziekstad. Hier zijn we naar de muziektempel van de countrymuziek geweest, The Grand Ole Opry. Alle grote sterren hebben hier gestaan. In Nederland hadden we al kaartjes gekocht voor een avond met optredens van diverse artiesten. Zulke concerten zijn er het hele jaar op vrijdag en zaterdag en in de zomer ook op dinsdag. Het is een show van ruim 2 uur met daarin optredens van 8 verschillende artiesten. Dit zijn, zoals ze het zelf zeggen, nieuwe sterren, supersterren en legendes. Echt een aanrader mocht je ooit in Nashville komen. Wij vonden de jongere artiesten het leukst, die maken wat modernere countrymuziek. Overigens waren de optredende artiesten bij ons niet bekend, bij de mensen in de zaal wel.

Nou, dat was weer een heel verhaal. De rest van Nashville lezen jullie later.

Groetjes,
Yv en Ro

• 25 Mei 2011 - 16:42

Freriks:

Hallo luitjes,
    De reis klinkt erg avontuurlijk en qua belevenissen wel bekend. Volgens mij zijn de mensen in The South erg hartelijk dus dat is een plus.

Veel plezier nog!

GVK

PS. geen foto's?

• 25 Mei 2011 - 19:09

Pa En Ma:

Het is weer een geweldig verslag en zien dat jullie er volop van genieten.
    Al deze indrukken zou je eens kunnen bundelen over een aantal jaren.
    Wij vermaken ons wel in Frankrijk en zitten op een andere camping waar de internetverbinding uitstekend is.
    wij blijven met belangstelling jullie verslagen volgen.
    groetjes en veel liefs.

• 25 Mei 2011 - 19:17

Tanny En Henk:

wij hebben het weer met veel plezier gelezen
    Ik ben geen Elvis fan maar het is wel heel indrukwekkend als je dat van dichtbij ziet en beleefd
    maar even tussen haakjes letten jully wel op de kilootjes

wij blijven het volgen
    gr Tanny en Henk

• 25 Mei 2011 - 20:33

Ma Otte :

Na het lezen van dit verslag,en vanavond Nick en Simon gezien,ga ik steeds beter begrijpen waarom jullie voor dit gebied gekozen hebben geweldig.
    Wat kunnen die mensen daar nog genieten,alles draait om muziek.
    Nog een fijne tijd daar,
    groeten van Ma en Spinner

• 25 Mei 2011 - 21:16

Roger:

Super dat jullie aan mij gedacht hebben met de cd's ;-) .

Graceland staat bij mij heel hoog op mijn verlanglijstje.....om er naar toe te gaan, hoewel als je zegt kopen, dan is er met de huidige ontwikkelingen op de huizenmarkt aldaar wellicht een buitenkansje.........maar voorlopig has Elvis left the building.

Veel plezier bij de volgende tussenstop!

• 26 Mei 2011 - 07:22

Kv:

Heey ronald en yvonne!

Erg leuk om jullie verhalen te lezen!! geniet ervan!!

groetjes kim

• 26 Mei 2011 - 17:11

Piet En Jolanda:

jaja leuk hoor jullie hebbe het maar goed daar dan doe ik hier nog wat werken en jullie verhalen lezen voordat je terug ben heb je een boek geschreven grt en tot het volgende verhaal