Hoe komen we in New Orleans? - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu Hoe komen we in New Orleans? - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

Hoe komen we in New Orleans?

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

18 Mei 2011 | Verenigde Staten, New Orleans

We zijn in Amerika!

Maandagochtend om 6.45 uur de deur uit om de trein van 7.30 uur vanuit Nijmegen te nemen. Zonder overstap treinen we naar Schiphol. Daar komen we netjes om 9.00 uur aan. Inchecken hebben we thuis al gedaan, alleen de koffers moeten nog. Vanaf 9.45 uur worden we al bij de gate verwacht, voor de veiligheidscontroles. Mooi op tijd, om 10.45 uur, vertrekken we naar Houston. Prima vlucht, heerlijk gegeten en slechts een half gevuld vliegtuig. We hebben 2 uur nodig gehad om door de douane te komen (“Welcome in the USA”), Yv is nog even apart geïnterviewd, koffers gepakt waarvan er zelfs nog één zonder handvat is aangekomen. Tenslotte door naar het autoverhuurbedrijf, ook daar liep niet alles op rolletjes, maar kregen we toch nog een mooie nieuwe VW Jetta. Uiteindelijk reden we daar om 16.30 uur het terrein af, op weg naar ons hotel voor de eerste nacht.
Na de vermoeiende reisdag lekker op tijd naar bed gegaan, om 21.00 uur (4.00 uur in Nederland).

Dinsdagochtend gaan we de eerste etappe van de vakantie rijden, van Houston naar New Orleans.
Maar hoe komen we daar? We hadden in gedachten om het eerste deel via de supersnelweg (Interstate, mag je vaak 120 km/uur) te rijden en vervolgens een deel via de ‘gewone’ snelweg (meestal tot 90 km/uur). Er loopt een snelweg via de zuidelijke kust naar New Orleans. Je komt dan door de delta van de Mississippi, dat leek ons wel mooi. Maar ja, de Mississippi zit ons nu letterlijk in de weg.
Zoals jullie wellicht al op het nieuws hebben gezien staat de Mississippi historisch hoog na het noodweer dat in april is geweest. Er staat al heel wat land onder water, en ook de steden Baton Rouge en New Orleans worden bedreigd. Om te voorkomen dat deze steden overstromen zijn iets noordelijker de noodsluizen opengezet, de Morganza Spillway. Dit is voor het laatst in 1973 nodig geweest. Het gevolg is dat er een gebied ter grootte van Noord- en Zuid-Holland bij elkaar (ong. 8.000 km²) onder water komt te staan. Ruim 25.000 mensen moeten hun huis verlaten en alle bezittingen meenemen. Er is een kans dat hun huis de overstromingen niet doorstaat. Een grote opoffering dus om twee grote steden te redden.
Doordat een groot gebied nu onder water wordt gezet zijn er ook een aantal wegen niet meer begaanbaar. Onze geplande route via de zuidelijke weg kan problemen opleveren. Om niet voor verrassingen te komen hebben we besloten de grote doorgaande weg te volgen (Interstate 10), omdat we weten dat deze wel geopend is. In het onder water gezette gebied is de snelweg over tientallen kilometers op “palen” gebouwd. Hier is in het verleden dus al rekening mee gehouden.
We hebben heel wat water gezien vandaag.

Intussen zijn we aangekomen in ons hotel in New Orleans. Lekker centraal gelegen, niet ver van het beroemde French Quarter. Dat zullen we morgen uitgebreid gaan verkennen. De volgende keer lezen jullie daar meer over.
Zo dadelijk gaan we een lekker restaurantje opzoeken, dus hierbij houden we ons verhaal voor gezien.

O ja, het is hier al twee dagen lekker zonnig en warm, tussen de 25 en 30 graden. Prima vakantieweertje dus.

Groetjes, Yv en Ro

• 18 Mei 2011 - 06:55

William:

Hoi Ronald en Yvonne,

ten eerste ... schitterende huwelijksfoto's. Zo te zien is het een mooie dag geweest en hebben jullie genoten.

Ik ben wel een beetje jaloers dat jullie nu in de VS zitten hoor. We missen nu na 4 dagen de VS wel en hebben ons hart verloren aan Philly, maar ten eerste natuurlijk aan onze dochter ;-)

geniet van jullie reis daar en ik hoop dat het water snel daalt.

groetjes William

• 18 Mei 2011 - 10:17

Geert:

goed verslag met boeiende details, ga zo door! Groeten, Geert.

• 19 Mei 2011 - 20:56

Roger:

Time for Dixieland, blues and jazz......3x raden wie alle dagen gaat optreden op North Sea Jazz............

Ja, hij komt naar Nederland!

Hear you later!