New Orleans - Reisverslag uit Natchez, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu New Orleans - Reisverslag uit Natchez, Verenigde Staten van Ronald en Yvonne Otte - WaarBenJij.nu

New Orleans

Door: Ottesmid

Blijf op de hoogte en volg Ronald en Yvonne

20 Mei 2011 | Verenigde Staten, Natchez

Na een goede nacht in het La Quinta-hotel en een heerlijk ontbijt zijn we woensdag naar het French Quarter gelopen. Dit is het toeristische centrum van New Orleans, op nog geen 300 meter van ons hotel, dat in het Business District is gelegen.
New Orleans is wereldwijd bekend vanwege de jazzmuziek. We zijn onze voettocht begonnen in Bourbon Street, wel bekend bij iedere muziekkenner. Dit is vooral in de late uurtjes dè uitgaansstraat van New Orleans. ’s Morgens om 9.00 uur is het er dan ook nog best rustig. French Quarter herbergt een hoop kunstgalleries en antiekwinkeltjes, uiteraard ontbreken ook de toeristenwinkeltjes met t-shirts etc. hier niet.
Rond het middaguur hebben we een stop gemaakt in het New Orleans Jazz National Historcal Park visitor center, waar net twee muzikanten een optreden van een uur gaven. Dit miniconcert was voor iedereen gratis toegankelijk. Uiteraard veel jazz en improvisatie.
Hierna hebben we onze lunch genuttigd in het bekendste café van deze stad aan Mississippi: Café du Monde. Dit café staat bekend om zijn beignets, hier standvastig French dougnuts genoemd. Wij vonden ze het meest weg hebben van onze eigen oliebollen, alleen met een enorme berg poedersuiker erop.
Na een bezoek aan de eerste Mall (overdekt winkelcentrum) van deze vakantie en een tripje met een Streetcar (oude tram) hebben we ook nog genoten van de live muziek op straat.
In de Riverwalk Marketplace konden we dankzij een reclamefolder een gratis jazz-cd ophalen. Wij houden wel van gratis en van muziek, dus hebben we een cd van de Riverwalk Jazz Band ontvangen. Deze geeft de sfeer van de stad goed aan.
We hebben langs de Mississippi gewandeld, over de zogenaamde Moonwalk. Er was overduidelijk te merken dat de rivier erg hoog staat. Een enorme stroming en half onder water staande trappen laten dit wel zien.
’s Avonds hebben we in de tuin van Napoleon House gegeten. Yvonne een kleine salade en een gepofte aardappel en Ronald Jambalaya, een typisch product uit deze gezellige stad aan de Mississippi, gekruide rijst met kip en worst.

Donderdag is het alweer tijd om New Orleans te verlaten.
Vandaag staat de eerste plantage op het programma. Er zijn er hier in het zuiden tientallen te bezoeken. Ze stammen meestal uit de 19e eeuw, de tijd van de slavernij. De blanke Europeanen wilden grote plantages beginnen (veel katoen) met de mooiste huizen voor henzelf, de zwarte slaven moesten al het werk doen en de huizen bouwen.
Wij hebben één van de bekendste plantages in de buurt van New Orleans bezocht, Oak Alley Plantation. Een mooie oude Amerikaanse villa, zoals je ze zag in de televisieserie ‘North and South’. En een prachtige laan van 300 jaar oude eiken. De plantage ligt bij de Mississippi, weg oversteken en de dijk oplopen, en je hebt zicht op het veel te hoge water.
Via de ‘toeristische’ route (alleen maar asfalt en groen, geen huis te bekennen) zijn we naar Natchez gereden. Hier is pas echt goed te zien hoe hoog het water in de rivier staat. Het kleine centrum van Natchez ligt hoog. Bij het lager gelegen oude deel van de stad hebben ze met platen een dam gemaakt om de oude panden te redden. Ze zijn nog steeds hard aan het werk om alles zo stevig mogelijk te krijgen. Tot nu toe heeft het geholpen. Aan de overkant ligt Vidalia, dat ligt wel laag. We hebben gezien dat het hotel dat we in eerste instantie hadden geboekt geheel omringd is met water. Wel proberen ze met zandzakken het water buiten te houden. We hopen dat de schade mee zal vallen.
Als alternatief hebben we een leuk Bed and Breakfast in Natchez gevonden. We hebben het bijbehorende huisje geboekt. Dus een eigen cottage, met 2 slaapkamers, badkamer, keuken, eetkamer, woonkamer en een heerlijke veranda. Daar zitten we nu ook dit verhaal te typen, ruim 25 graden, met een wijntje van het huis.

Wij genieten nog even van deze warme avond en tot ziens!

Yv en Ro

• 20 Mei 2011 - 02:34

Max En:

Hoi Ronald en Yvonne,

Nou zo te lezen maken heel wat mee. wat een water daar zeg.
    Hopelijk valt het mee, en kunnen jullie gewoon jullie reis vervolgen.
    Wij zitten nu de laatste uurtjes in San Francisco om morgenvroeg (vrijdag) naar New York te vliegen. Daar blijven we tot maandag avond.
    Ik zal nog wel een berichtje achterlaten hoe het in New York is.

Groetjes,
    Max en Ellen

• 20 Mei 2011 - 06:28

Annelies:

Hallo Ronald en Yvonne. Net als jullie vorige reizen, geniet ik telkens weer van jullie reisverslagen. Zo beleef ik het een beetje mee. Het is wel spannend zeker, nu de Mississippi zo hoog staat! En jullie hebben prachtig weer. Geniet erg nog lekker van!!!

• 20 Mei 2011 - 07:17

Geert:

en genieten maar..
    nu weet ik eindelijk wat jambalaya is.
    Hier is het kurkdroog; kan dat nou niet beter verdeeld worden?
    Groeten, Geert.

• 20 Mei 2011 - 07:33

Ilse:

Ik zie alles al helemaal voor me, heerlijk hoor, ik kijk al uit naar jullie volgende verslag.

• 20 Mei 2011 - 08:40

Ma Otte:

Al weer wat uitgerust van de reis begrijp ik,die muziek en alles er om heen moet prachtig zijn voor jullie,geniet er van.

gr.Ma en een knuffel van Spinner.

• 20 Mei 2011 - 11:17

Pa En Ma:

Hoi Yvonne en Ronald,
    Wat een geweldig verslag hebben jullie weer gemaakt,zo iets maak je niet elke dag mee en gezellig met al die muziekanten,maar ook dat jullie heerlijk weer hebben en dat je op de veranda je verslag kan doen met een glaasje wijn heerlijk toch.
    Nog een goede reis verder en tot de volgende keer.
    Liefs Pa en Ma.

• 21 Mei 2011 - 12:42

Henk En Tanny:

hallo ronald en yvon
    sorry dat we nu pas reageren maar we hadden het nogal druk
    dit is de eerste keer dat ik zoiets doe
    maar het is wel leuk
    wat jully aan water te veel hebben is hier te weinig
    wij zullen het blijven volgen
    geniet van de mooie reis

groeten tanny en henk